نشست سه‌گانه رسانه‌ای انجمن سینمای جوان؛

برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی نماز و نیایش به میزبانی قم/دوره‌های آموزشی سه گام فیلم‌سازی انجمن سینمای جوان

نشست سه گانه خبری انجمن سینمای جوان به جشنواره ششم نماز و نیایش به روایت دوربین، بررسی دوره‌های آموزشی سه گام فیلم سازی انجمن سینمای جوان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سینمای باشگاه خبرنگاران، بخش اول نشست سه گانه رسانه‌ای انجمن سینمای جوان با حضور حبیب ایل بیگی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل انجمن سینمای جوان، رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوان استان قم و حامد حجتی معاون فرهنگی و هنری ارشاد قم و قائم مقام جشنواره ششم نماز و نیایش و اهالی رسانه برگزار شد.  
 
حبیب ایل‌بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان ضمن تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان گفت: ما در این نشست سه موضوع را بررسی خواهیم کرد.
 
وی گفت: استان قم به عنوان برگزار کننده ادوار مختلف جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین که شامل فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس است، دوره ششم این جشنواره را برگزار خواهد کرد.
 
وی در ادامه افزود: این جشنواره دو سالانه است و جشنواره قبلی سال 91 و در دی ماه به میزبانی قم برگزار شد، در سال 94 جشنواره فیلم و عکس مفاهیم قرآنی با عنوان تسنیم در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.  
 
حامد حجتی معاون فرهنگی، هنری ارشاد استان قم و قائم مقام جشنواره بیان کرد: دو سالانه جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین اتفاق  بزرگی است که در این سال‌ها در انجمن سینمای جوان و در عرصه توجه به فیلم‌های معنوی با کیفیت خوبی برگزار شده است و امیدواریم به اهداف عالی این جشنواره دست یابیم.
 
حجتی بیان کرد: به دلیل موضوع و توجه به معنویت در این جشنواره ان شالله اتفاقات خوبی خواهد افتاد و آثار خوبی به ستاد دبیرخانه ارسال خواهد شد. همدلی و همکاری خوبی بین نهادهای فرهنگی قم ایجاد شده است.
 
وی در ادامه گفت: برای ترویج اندیشه و فراگیر شدن این امر ناگزیریم از مسیر هنر عبور کنیم اندیشه در راه رسیدن به مخاطبان وقتی از شاهراه هنر عبور کند عمیق‌تر و دقیق‌تر به مقصد می‌رسد.  
 
حجتی خاطر نشان کرد: وقتی موضوع نماز و نیایش در قاب دوربین‌ها قرار می‌گیرد سطح و سرعت بالاتر و موثرتری خواهد داشت چه بسا تاثیر آن از ساعت‌ها صحبت بیشتر باشد.
 
وی افزود: مهمترین رکن، ترویج معنویت و ایجاد فضای معنوی در زندگی‌های فردی و اجتماعی است. کسانی که در ترویج ارزش‌های ناب اسلامی فعالیت دارند می‌توانند از این طریق اقدام کنند.
 
قائم مقام جشنواره نماز و نیایش ادامه داد: آثار به سه طریق فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس تهیه خواهند شد در بخش فیلم و فیلم نامه مقررات و فوانین و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است در هر بخش علاوه بر بخش مسابقه بخش‌های ویژه دیگری خواهیم داشت.
 
وی تاکید کرد: از شرکت کنندگان تقاضا دارم که به شکل ارسال آثار توجه کنند و با فرمت‌هایی که اعلام می‌شود آثار خود را ارسال نمایند. آنچه در بخش فیلم نامه برایمان مهم است عناوین و موضوعاتی است که مربوط به جشنواره است و قصص قرآنی و احادیث را نیز شامل می‌شود. این جشنواره دارای گاه‌شمار است که آخرین تغییرات را گزارش می‌دهد.
 
حجتی اعلام کرد: آخرین مهلت ارسال آثار تا اول آذر است و تا نیمه آذر آثار دیده خواهند شد، برگزاری این جشنواره از 15 تا 18 دی در مشهد مقدس خواهد بود.  
 
در پایان باید بگویم که قم به عنوان ام القرای جهان اسلام در زیرمجموعه مسائل فرهنگی  خود می‌تواند این اتفاقات فرهنگی را برگزار کند و باید از ظرفیت‌های این استان استفاده شود.  
 
حبیب ایل بیگی پس از سخنرانی حجتی اعلام کرد: وظیفه انجمن سینمای ایران حمایت از فیلم‌سازان مطرحی است که می‌توانند در این حوزه فیلم‌سازی کنند، امیدواریم شرایطی فراهم شود که نهادهای مختلف به کمک انجمن سینمای جوان بیایند و امکانات  اکران این فیلم‌های برگزیده فراهم شود.  
 
وی افزود: از طرف شهرداری قم قول همکاری برای تبلیغات این جشنواره در قم داده شده است هم چنین زمان فیلم‌های کوتاه از 40 دقیقه به 30 دقیقه کاهش یافت و در بخش دیگری 120 ثانیه‌ای خواهد بود.  
 
وی خاطر نشان کرد: مهلت ارسال تا اول آذر ماه تمدید شده است که در اطلاع رسانی قبلی تا 10 آبان بوده است.  
 
رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوان استان قم ابراز داشت: 5 دوره جشنواره نماز و نیایش در قم برگزار شده و ششمین دوره آن هم از 15 تا 18 دی برگزار خواهد شد، این توفیقی است که شامل حال مسئولان و مردم استان قم شده است. سایت جشنواره که به آدرس سایت انجمن سینمای جوان است از 20 روز پیش آمادگی خود را برای ثبت نام اعلام کرده است و دبیرخانه این جشنواره انجمن سینمای جوان خواهد بود.  
 
وی افزود: علاوه بر این که ما در این چهار روز فیلم‌ها را در قم برگزار می‌کنیم روز 18 دی ماه اختتامیه را خواهیم داشت در شهر قم ستاد جشنواره تشکیل شده است که فیلم‌ها را در مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، مراکز فرهنگی هنری و حتی در زندان‌ها به نمایش می‌گذارند که این برنامه در جشنواره قبلی با داوری و اعطای جوایز از سوی این نهادها روبه رو شد.  
 
وی گفت: ما انرژی خود را برای تولید آثار معطوف کرده‌ایم و بخش تولید آثار برای ما بسیار مهم است.  
 
مدیر انجمن سینمای جوان استان قم هم چنین بیان کرد: در بخش فیلم 8 اثر برگزیده خواهیم داشت که تندیس جشنواره به بهترین پژوهش در بخش فیلم داده می‌شود، همچنین تندیس بهترین فیلم‌نامه، بخش پویا نمایی، داستانی، تجربی، مستند و هم چنین بهترین فیلم (تهیه کنندگی) اعطا خواهد شد، در بخش 110 ثانیه‌ای نیز  تندیس به بهترین فیلم اعطا خواهد شد و هیئت داوران نیز دو جایزه دیگر در قالب دیپلم افتخار و لوح افتخار می‌توانند به برگزیدگان خود بدهند تندیس جشنواره و حمایت از تولید اثر به فیلم‌نامه برگزیده اول اعطا خواهد شد فیلم‌نامه دوم حمایت از تولید اثر و دیپلم افتخار دریافت خواهد کرد و فیلم‌نامه رتبه سوم لوح تقدیر و حمایت از تولید اثر را خواهد داشت همچنین هیئت داوران می‌توانند 4 دیپلم افتخار و لوح تقدیر به برگزیدگان بخش داوری بدهند در بخش عکس تندیس به رتبه اول دیپلم افتخار به رتبه دوم و لوح تقدیر به رتبه سوم اعطا خواهد شد کسانی که تک عکس ارسال می‌کنند و به مرحله نهایی راه پیدا کنند 50 هزار تومان و مجموعه عکسی که به مرحله پایانی راه پیدا کند 100 هزار تومان دریافت خواهد کرد.  
 
مدیر عامل انجمن سینمای جوان پس از صحبت‌های ابوذر گفت: مثل همیشه تمرکز زدایی هدف ما است غیر از آنچه که به عنوان دبیرخانه در ستاد مرکزی انجام می‌شود تمام امور در انجمن سینمای قم برگزار و انجام می‌شود نهادهای مختلف از جمله مرکز ارشاد قم، معاون شهرداری و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم، نماینده استاندار و نماینده امام جمعه و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و هم چنین هنرمندان استان  قم نیز همکاری خواهند داشت.
 
وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره پایان کار نباشد و فیلم‌سازان و عکاسان و فیلم‌نامه نویسان برای تولید آثار بعدی تشویق شوند.
 
وی از اصحاب رسانه درخواست کرد در این زمینه با انجمن سینمای جوان همکاری کنند.

در بخش بعدی نشست انجمن سینمای جوان به آموزش‌های فیلم‌سازی سه گام این انجمن پرداخته شد.  
 
در این نشست که با حضور مجید شیخ انصاری عضو دپارتمان کارگردانی و مدرس سینما و سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوان و حبیب ایل‌بیگی عضو هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوان برگزار شد به موضوع دوره‌های آموزشی فیلم‌سازی پرداخته شد.
 
ایل بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان بیان کرد: در اواخر سال 92 و در طول 7 ماه گذشته سال 93 آسیب شناسی دقیقی را در فعالیت‌های انجمن انجام دادیم.  
 
وی افزود: در حوزه آموزشی از طرف کارشناسان و منتقدان نقد زیادی به این حوزه انجمن وارد بود و ما این نقدها را بررسی کردیم که چه نوع آموزشی برای انجمن مناسب است.
 
ایل‌بیگی در ادامه گفت: برحسب آمار، در دوره‌های آموزشی ریزش زیادی داشته‌ایم ، دوره‌ها در 15 ماه و در 4 ترم برگزار می‌شد و این مدت زیاد موجب ریزش هنرجویان شده بود.
 
مدیر عامل انجمن سینمای جوان ادامه داد: بخش عمده‌ای از دفاتر انجمن در شهرهای مختلف از گردونه آموزشی خارج بودند و به دلیل شهریه‌ها رغبتی به این کلاس‌ها نشان داده نمی‌شد.
 
وی هم چنین اظهار داشت: سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوان طرحی را پیشنهاد کرد که تصویب و برای اجرا به دفاتر مختلف انجمن صادر شد.
 
ایل بیگی در ادامه گفت: سیاست‌های مهمی که ما در این دوره خواهیم داشت که شناسایی و کشف استعدادها و حمایت از هنرجویان مستعد خواهد بود، هدف ما شناسایی بهترین‌ها است ما پس از آموزش هنرجویان مستعد که قابلیت فیلم‌سازان شدن را دارند، رها نخواهیم کرد و حمایت از این گونه هنرجویان وظیفه انجمن است یکی از هنرجویانی که از جلسات آموزشی انجمن پیشرفت خوبی داشت رضا فهیمی بود که در جشنواره فیلم کوتاه جوایزی را دریافت کرد.  
 
وی هم چنین اعلام کرد: ما به سازمان سینمایی پیشنهاد دادیم که برای فراگیر شدن علاقه و استقبال از سینما برنامه‌ای را برای آموزش خانواده‌ها در نظر بگیرند.
 
در زمینه اثربخشی برای علاقه‌مندی و آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس نیز کتاب‌ها و نشست‌های تخصصی تدارک دیده شده است که جوانان با مقوله دفاع مقدس و ارزش‌های آن، با هنرمندان مطرح و قهرمانان مذهبی و ملی و مفاخر کشور آشنایی پیدا کنند.  
 
وی در ادامه گفت: تغییر رویکرد انجمن به این شکل است که در آثار تولیدی فیلم‌سازان جوان نشاط و امید را ببینیم.
 
سعید پوراسماعیلی مدیر آموزشی انجمن سینمای جوان بیان کرد: اجرای دوره جدید وقتی به خوبی اتفاق می‌افتد که مرور دوره‌های قبلی و نتایج آن‌ها را داشته باشیم آموزش باید به روز و نوین باشد که با آموزش‌های بین‌المللی هماهنگ باشد، دوره 15 ماهه آموزش به 7 ماه کاهش پیدا کرده است و شامل 3 گام خواهد بود.  
 
وی با توضیحاتی در مورد گام‌های مختلف آموزش انجمن سینمای جوان گفت: یک دوره فیلم‌سازی 7 ماهه با سه گام اتفاق می‌افتد.
 
هفته‌ای یک جلسه نمایش فیلم و جلسه بحث و بررسی و نقد خواهیم داشت که هنرجویان را با فیلم‌سازان فیلم کوتاه و آثار آن‌ها آشنا می‌کند. هنرجویان بعد از گذراندن دوره‌های عمومی دوره‌های تخصصی را به انتخاب خود می‌گذرانند و گواهینامه آن را دریافت می‌کنند.  
 
وی سپس در خصوص پراکندگی و شرایط جلسات آموزشی و هزینه‌های آن گفت: دفاتر برحسب شرایط بومی و جغرافیایی 4 بخش دفاتر ویژه، بخش A B , C تقسیم می‌شوند که شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز دفاتر ویژه ما هستند که هزینه این دوره‌ها برای آن‌ها 480 هزار تومان است که در سه قسط می‌توانند پرداخت کنند. هزینه گروه A 345 هزار تومان گروه B  285 هزار تومان و C 240 هزار تومان خواهد بود که تمام گروه‌ها می‌توانند در سه قسط تقسیم شده هزینه را پرداخت کنند و این امتیاز برای کسانی که شهریه را نقدا پرداخت می‌کند وجود دارد که 10 درصد تخفیف بگیرند در کل شهریه‌ها 50 درصد نسبت به دوره‌های گذشته کاهش داشته است.  
 
وی ادامه داد: مربیان نیز در یک دوره 5 روزه به روش‌های آموزشی جدید تجهیز خواهند شد و در هر دوره 40 نفر از مربیان که مهمان جشنواره هستند آموزش جلوه‌های بصری را دیده‌اند، سه بخش فصل‌های مشترک، مربیان آموزش دیده و تجهیزات یک سان برای تمام مناطق و شهرهای تحت پوشش یکسان خواهد بود و هیچ تفاوتی در کیفیت آموزشی نخواهیم داشت.  
 
پوراسماعیلی اعلام کرد: 23 آبان در 59 دفتر آزمون ورودی را خواهیم داشت که این آزمون ورودی پس از قبولی مصاحبه نیز خواهد داشت. مهلت ثبت نام در آزمون تا 21 آبان خواهد بود که از طریق سایت انجمن ثبت نام حضوری در دفاتر انجمن سینمای جوان خواهد بود.
 
معاون فرهنگی آموزشی انجمن بیان کرد: گروه سنی هدف از 17 تا 25 سال است که اگر دفاتر گنجایش داشته باشند گروه سنی 25 تا 40 سال با وجود استقبال از این گروه تشکیل خواهد شد، هنرجویان دارای کارت عضویت خواهند بود در صورت شناسایی به عنوان استعداد در فیلم‌سازی حمایت مالی خواهند شد.  
 
مجید شیخ انصاری عضو دپارتمان کارگردانی و مدرس سینما اعلام کرد: انجمن سینمای جوان و فعالیت آن استاندارد است و اگر کسی می‌خواهد به صورت جدی فیلم‌سازی را به طور کامل یاد بگیرد به این جلسات باید مراجعه کند انجمن چه بخواهد و چه نخواهد یک برند است.
 
مدیر عامل انجمن سینمای جوان با بیان این که فیلم‌سازان خوبی که جز اساتید دانشگاه‌ها هستند مربیان این جلسات خواهند بود گفت: ما نمی‌خواهیم با شیوه تبلیغات هنرجو جذب کنیم اما باید خاطر جمع باشید که اساتید معتبر و آموزش دیده هستند.
 
در پایان اعلام شد که نتیجه نظرسنجی از مربیان و هنرجویان برای موفقیت دوره سپری شده به کار گرفته خواهد شد.

برگزاری نخستین آفرینواره فیلم و عکس آیین آیینه 

حبیب ایل‌بیگی مدیر عامل انجمن سینمای جوان از برگزاری نخسین آفرینواره فیلم و عکس ذیل شعار سال اقتصاد مقاومتی و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در شهر زنجان خبر داد.  
 
به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ایل بیگی در بخش  سوم نشست رسانه‌ای عنوان کرد: نخستین آفرینواره فیلم و عکس آیین آینه ذیل شعار سال اقتصاد مقاومتی و فرهنگ با عزم ملی و مدیرت جهادی توسط انجمن سینمای جوان ایران دفتر زنجان با همت و همکاری استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع آیین‌ها و مراسم عزاداری ماه محرم استان زنجان با تاکید بر دسته‌های عزادارتی در حسینیه اعظم و زینبیه اعظم از تاریخ 26 تا 28 دی ماه سال 1393 به مدت سه روز در شهر زنجان برگزار می‌گردد.  
 
 
وی اهداف این آفرینواره را این گونه شرح داد: ترویج و اشاعه فرهنگ حسینی با ابراز هنری فیلم و فیلم نامه و عکس، تاکید بر آموزه‌های انسانی مذهب تشیع و مرام و مسلک امام حسین(ع) و جایگاه و تاثیر آن حضرت بر زندگی و اندیشه بشر امروز، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه در حوزه سینمای دینی و فیلم‌های آیینی و مذهبی، انعکاس اعتقادات، آیین و رسوم محرم در قالب تصویر و نوشتار.  
 
ایل‌بیگی موضوعات این آفرینواره را به این شرح بیان کرد: اقتصاد مقاومتی و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، تکریم انسان، کرامت انسانی، حقوق شهروندی در مکتب اصیل حسینی، آیین و رسوم ملی استان در محرم، نظم، هم آوایی و هماهنگی در دستجات حسینی، حجاب، عفاف در محرم، تعزیه در محرم، کودک و محرم، نذورات، اهدا خون، محرم و بهداشت محیط زیست، محرم و امر به معروف و نهی از منکر، محرم و آب، محرم و آمیزه‌های اصیل آزادی و عدالت.
 
ایل بیگی بخش‌های آفرینواره را به این شرح عنوان کرد: آفرینواره آیین آیینه در سه بخش فیلم، عکس و فیلم نامه برگزار می‌شود.  
 
مقررات خاص بخش فیلم
 
حداکثر زمان بخش رقابتی 30 دقیقه می‌باشد
 
قطع آثار آزاد است (براساس فرم تقاضای شرکت)

فیلم‌های شرکت کننده در این بخش می‌بایست با موضوعات اعلام شده از تاریخ 10 الی 14 آبان ماه سال جاری مصادف با 7 الی 11 محرم در استان زنجان تولید شده باشند.  
 
جوایز بخش فیلم 

1-جایزه ویژه هیئت داوران، تندیس آفرینواره، جایزه نقدی 

2-فیلم اول: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی
 
3-فیلم دوم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

4-فیلم سوم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

5-فیلم چهارم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

 
جوایز بخش فیلم –مستند 

1-جایزه ویژه هیئت داوران، تندیس آفرینواره، جایزه نقدی 

2-فیلم اول: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی 

3-فیلم دوم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

4-فیلم سوم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

5-فیلم چهارم: تندیس آفرینواره و جایزه نقدی

 
بخش عکس

نگاه کاوشگر و خلاقانه عکاسان با قواعد شناخته شده بصری می‌تواند دستمایه پرداختن به مضامین مورد اشاره قرار گیرد.  
 
جوایز بخش عکس

هیات انتخاب داوران متشکل از پنج کارشناس و هنرمند، این بخش را داوری و جوایز زیر را به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.
 
1-تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عکس اول 

2- تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عکس دوم

3- تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عکس سوم

4- تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عکس چهارم

5- تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عکس پنجم

انتهای پیام /



برچسب ها: نشست ، فیلم ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار