رصد رسانه های کاغذی؛

عروج عمار / حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق/ضرب الاجل درباره بورسیه ها

رحلت آیت الله مهدوی کنی مهمترین تیتر روزنامه های امروز شد .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (سه شنبه) در دیدار آقای حیدر العبادی نخست وزیر عراق و هیأت همراه، امنیت، رفاه، اقتدار و عزت عراق به عنوان کشوری مهم در منطقه را برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت ارزیابی کردند و ضمن اعلام حمایت قاطع ایران از دولت جدید عراق، گفتند: وضعیت فعلی منطقه و از جمله عراق، نتیجه سیاستهای غیر مسئولانه قدرتهای فرامرزی و برخی کشورهای منطقه در سوریه است و ما معتقدیم ملت و دولت عراق و بخصوص جوانان این کشور توانایی فائق آمدن بر تروریست ها و برقراری امنیت را دارند و نیازی به حضور بیگانگان نیست.ایشان خطاب به آقای دکتر حیدر العبادی تأکید کردند: ما در کنار شما هستیم و از دولت شما همانند دولت قبل با جدیت دفاع خواهیم کرد.

بخش قابل توجهی از رسانه ها دو محور عدم اطمینان ایران به مدعیان مبارزه با داعش و همچنین حمایت جدی ایران از دولت جدید عراق را در میان صحبتهای مقام معظم رهبری تیتر کردند.

«سفری با نگاه استراتژیک»

روزنامه خراسان درباره  سفر نخست وزیر عراق به تهران نوشت :  حیدر العبادی نخست وزیر عراق در اولین سفر خارجی خود وارد تهران شد و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همزمان فواد معصوم رئیس جمهور عراق نیز در سفری عازم ریاض شد. پیام‌های‌ سفر العبادی به عنوان عالیترین مقام اجرایی عراق به تهران و سفر قریب الوقوع فواد معصوم به ریاض چیست؟

حضور نخست وزیر جدید عراق در اولین سفر خارجی خود در تهران از اهمیت و سطح بالای روابط بین دو کشور حکایت می‌کند به‌خصوص اینکه کابینه عراق تکمیل شده و همه وزرارأی اعتماد گرفتند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق روابطی بسیار گسترده، متنوع و استراتژیک است. این سفر نشان می‌دهد که دولت جدید عراق همچنان به ایران به عنوان اصلی‌ترین متحد خود می‌نگرد چرا که العبادی هنوز به آمریکا که ادعا می‌کند از عراق حمایت نظامی می‌کند سفر نکرده است. بعلاوه عراق به ایران به عنوان عمق استراتژیک خودش نگاه می‌کند و به عنوان یک حامی صادق، مخلص و عملگرا به ایران توجه دارد. البته عراق روابط متعدد و متنوعی هم با آمریکا دارد اما در روزگار سختی این جمهوری اسلامی ایران بوده که به مردم عراق کمک کرده است.

ایران چند میلیون عراقی راکه از جهنم صدام فرار کرده بودند در خانه خود جا داد و از آن‌ها حمایت و حفاظت کرد. در دوران پس از سقوط صدام هم تلاش کرد تا از بروز بحران‌ها جلوگیری کند تا به استقلال و یکپارچگی عراق لطمه وارد نشود. این همکاری با همه مولفه‌های‌ اجتماعی عراق نیز همخوان بوده است، افزون بر این با عرب، کرد، ترکمن، سنی، شیعه، مسیحی و بقیه اقوام، ادیان و مذاهب این کشور همکاری داشته و برای حفظ وحدت آن‌ها تلاش کرده است. در افشای توطئه‌های‌ دشمنان ملت عراق پیشقدم بوده و هر گونه که توانسته و قانون اساسی ایران اجازه داده برای آموزش نیروهای عراقی هم قدم برداشته است بنابراین عراق همه این‌ها را لمس کرده و برخورد صادقانه جمهوری اسلامی ایران را در عمل بار‌ها و بار‌ها تجربه کرده است. در این میان اگر چه این سفر با سفر قریب الوقوع فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق به عربستان همزمان شده است اما جنس سفر‌ها با یکدیگر فرق می‌کند چرا که طبیعت روابط کشور‌ها مبتنی بر تنوع رابطه و ایجاد تعادل و توازن است اما جهت گیری بر اساس نیاز و نقشی که کشور‌ها دارند، متفاوت خواهد بود.

عربستان تاکنون هم در عراق و هم در سوریه به تشویق، تجهیز و تأمین مالی گروه‌های‌ تروریستی پرداخته در حالی که جمهوری اسلامی ایران در جهت مبارزه و مقاومت در برابر تروریست‌ها عمل کرده است. بنابراین نوع کارکرد کشور‌ها در تنظیم رابطه موثر است ولذا نوع درخواست عراق از کشور‌ها هم متفاوت خواهد بود. آنچه که عراق از عربستان خواهد خواست این است که عربستان به گروه‌های‌ تروریستی کمک مالی، معنوی و تجهیزاتی نکند و به تنظیم روابط دوستانه، برادرانه و حسن همجواری بین دو کشور پایبند باشد. عراق از عربستان کمکی مطالبه نمی‌کند به غیر از درخواست توقف کمک این کشور به گروه‌های‌ تروریستی و مخالفان امنیت عراق. چشم انداز روابط ایران و عراق با توجه به ساختار جدید قدرت و تجربه‌هایی که عراق پشت سر گذاشته رو به توسعه و استحکام خواهد بود. لذا تنوع روابط در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی ایجاب می‌کند هر دو کشور یک روند منطقی و اساسی برای پیشبرد روابطشان تعریف کنند. همچنین افزایش سطح روابط وعمق بخشیدن به آن‌ها وظیفه مسئولان هر دو کشور به حساب می‌آید.


رحلت آیت الله مهدوی کنی نیز باعث شد تا تصویر این عالم بزرگوار به صفحه یک تمام روزنامه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی  بیاید و هرکدام به این بهانه بخشی از زندگی و مشی سیاسی آیت الله مهدوی کنی را مرور کردند. حتی برخی از روزنامه های اصلاح طلب به موضوع آینده اصولگرایان بعد از شیخ روحانیت پرداختند .

سرنوشت اصولگرایان بعد از درگذشت «آیت‌الله»

اعتماد
در این باره نوشت : مسأله‌ای که طی پنج ماه اخیر ذهن اصولگرایان را به خود مشغول کرده است، وضعیت آن‌ها بعد از آیت‌الله مهدوی کنی است. این جریان سیاسی کشور سال‌ها به ویژه پیش از ظهور محمود احمدی‌نژاد و جبهه پایداری، زیر عبای زعامت آیت‌الله مهدوی کنی فعالیت می‌کردند و سخنان او را فصل الخطاب جریان راست سنتی دیروز یا اصولگرای امروز می‌دانستند.

حالا با درگذشت این روحانی شناخته شده اصولگرا، جریان راست دچار تحولات بنیادین در رفتار و روش‌های سیاسی خود خواهد شد. اولین بحرانی که این گروه سیاسی با آن درگیر است خالی شدن این جریان از بزرگانی همچون مهدوی کنی است.

نبود رهبران کاریزماتیک در میان اصولگرایان که توان جمع کردن این جریان در زیر یک چ‌تر واحد را داشته باشد، سبب شده است تا این تفکر سیاسی دچار چنددستگی و اختلاف شدید شود. بخشی از این جریان به دنبال معرفی کردن آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان رهبر جدید اصولگرایان است، برخی دیگر سعی می‌کنند به سمت رهبری نهادگرا حرکت کنند و جامعتین را به عنوان رهبر جریان راست ایران معرفی کنند...


 «مجلس خبرگان در انتظار ریاست جدید»

دنیای اقتصاد نیز در این باره نوشت :   در شرایطی که در غیاب آیت‌الله مهدوی‌کنی از تیرماه امسال آیت‌الله سید محمود‌هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه‌قضائیه و نایب رئیس اول مجلس خبرگان، ریاست موقت این مجلس را بر عهده داشته است حال همه در انتظارند تا چه کسی با رای نمایندگان این مجلس، ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت. احمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، روز چهارم تیرماه امسال و در حالی که بیست روز از به کما رفتن آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گذشت، در گفت‌وگویی با اشاره به ماده ۱۰ آیین‌نامه این مجلس گفته بود: «اگر عضوی از هیات‌رئیسه استعفا دهد یا فوت کند در اولین جلسه مجلس خبرگان انتخاب مجددی انجام می‌شود تا جایگزین این فرد مشخص شود‌».


گفته های رییس جمهور در باره بورسیه ها و اعلام زمان توضیح درباره آنها از موضوعات مورد توجه رسانه های اصلاح طلب بود.


«ضرب الاجل روحاني درباره بورسيه‌ها »


روزنامه ابتکار در این باره نوشت : مساله بورسيه‌هاي غيرقانوني که بسياري پيگيري آن را دليل اصلي استيضاح و برکناري مهدي فرجي دانا، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري مي‌دانند، همچنان در کانون توجه است. رئيس‌جمهوري نيز در چندين مورد سخنراني‌هاي اخير خود، با نشان دادن توجه ويژه به مسائل دانشگاه، دانشگاهيان و دانشجويان، به موضوع بورسيه‌هاي غيرقانوني نيز اشاره کرده است. اين توجه بيانگر اين است که پيگيري ماجراي بورسيه‌ها براي دولت مهم تلقي مي‌شود. اين در حالي است که در برخي گزارش‌ها در اين ماجرا، نام برخي نمايندگان منتقد دولت که از بانيان استيضاح وزير علوم بودند نيز برده مي‌شود.حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور ديروز در هشتمين همايش ملي نخبگان نيز به اين موضوع توجه نشان داد و گفت: اين دولت آماده است که در راه مبارزه با فساد هزينه‌هايي را که بايد، پرداخت کند.به گزارش ايسنا وي با اشاره به اهميت وضعيت دانشگاه‌ها، تصريح کرد: يک بار وزيري را معرفي کرده‌ايم، گفتند راي اعتماد نمي‌آورد و ما گفتيم اهلا و سهلا، پس ما فرد ديگري را به عنوان سرپرست معرفي کرديم و گفتند او را به مجلس معرفي نکنيد که راي نخواهيم داد. باز هم گفتيم اهلا و سهلا. پس سومي را معرفي کرديم و راي اعتماد گرفت، اما در کمتر از يک سال يعني حدود 9 ماه به قضاوت رسيدند که بايد کنار برود.وي با اشاره به اين‌که بعضي‌ها گفته بودند وزير علوم نبايد به بورسيه‌ها دست بزند، اضافه کرد: کار ناقص وزير دانشمند قبلي آقاي دکتر فرجي‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقاي دکتر نجفي به زودي تکميل خواهيم کرد و من اميدوارم تا پايان اين هفته يا اوايل هفته آينده گزارش کامل موضوع بورسيه‌ها به اطلاع همه ملت ايران برسد.رئيس‌جمهور تصريح کرد: در بررسي بورسيه‌ها بعضي موارد به افرادي مي‌رسيم که انتصاب‌ها با اخلاق و استعداد و کار و تلاش و کوشش نبوده است که بايد به اين نقطه برسيم، اما مي‌دانيم که مشکلات را بايد قدم به قدم از پيش پا برداريم.
روحاني با بيان اين‌که ممکن است دولت يازدهم هم مشکل داشته باشد، گفت: اگر در اين دولت هم مشکل يا فسادي بود، با کمال صراحت و بي‌دغدغه هر فردي که باشد بايد با فساد مقابله شود. البته مي‌دانيم فساد چيزي نيست که يک روزه ريشه‌کن شود چون سال‌ها ريشه دوانده است.رئيس‌جمهور با بيان اين‌که تنها مي‌توانيم قول دهيم يکسري شاخه‌هاي فساد را بزنيم، اما درخت کهنسال آن که ميوه حنظل دارد معلوم نيست چه وقت ريشه‌کن مي‌شود، افزود: نبايد نااميد شويم و بايد دست به دست هم دهيم تا در يک جامعه سالم نهال نخبگي رشد يابد و تبديل به درختي تنومند و پرثمر شود و جامعه ما از اين درخت و ميوه آن استفاده کند.

اسیدپاشی های اصفهان نیز همچنان سوژه داغ  رسانه هاست .



«همسویی تجدیدنظرطلبان با ضدانقلاب به بهانه اسیدپاشی»

 روزنامه جوان  در این باره می نویسد : واقعه اسید‌پاشی در اصفهان در حالی که موضعگیری‌هایی متفاوت را در سطح اجتماع به همراه داشته است اما زمینه‌ای شد برای بهره‌برداری جریانی که در‌صدد است در بازی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را هواخواه مردم جامعه نشان داده و به هر بهانه‌ای رقیب انتخاباتی خود را مورد هجمه و تخریب قرار دهد.

در حالی که بازخوانی عملکرد این جماعت طی سال‌های گذشته به خوبی نشان می‌دهد که تحقق اهداف حزبی آن‌ها همیشه در مقابل حقوق اجتماعی مردم و مطالبات جامعه در اولویت بوده است.

امروز هم رسانه‌ای شدن حادثه اصفهان، فرصتی را پدید آورده که جریان دوم‌خرداد تلاش کند به جامعه این را القا کند که آن‌ها حامی مردم در مقابل حاکمیت بوده و خواسته‌های اساسی مردم را از طریق رسانه‌های خود و از تریبون‌های مختلف پیگیری خواهند کرد تا بلکه با استراتژی «اتخاذ مواضع همسو با نیازهای و مطالبات جامعه» زمینه بازگشت خود را به اجتماع و حاکمیت فراهم کرده و به این و‌سیله نظام را جهت بازگشت در عمل انجام شده قرار دهند. اما بازخوانی بخشی از کارنامه جبهه دوم‌خرداد در طول دوران هشت ساله حاکمیت آن‌ها نه تنها تصویری واقعی از وابستگان به این طیف را نمایان می‌کند بلکه می‌تواند سدی باشد در مقابل تحقق اهداف حزبی و جناحی آن‌ها جهت بازگشت آرام و خزنده به حاکمیت.





«تأیید فرضیه زنجیره‌ای ‌بودن اسیدپاشی‌ها
»

  روزنامه شرق  اما با وجودیکه  هنوز هیچ منبع رسمی ای زنجیره ای بودن اسید پاشی ها تایید نکرده و حتی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس که اتفاقا نماینده شهر اصفهان نیز می باشد ، از رسانه ها  خواسته فعلا از لفظ زنجیره ای درباره اسید گاشی ها استفاده نکنند ،  با قطعیت به زنجیره بودن این حوادث اشاره می کند و می نویسد "  تحقیقات درباره اسیدپاشی‌های اصفهان در حالی ادامه دارد که نتایج به ‌دست ‌آمده زنجیره‌ای و سریالی‌ بودن این حوادث را تأیید می‌کند.

پیش از این درباره زنجیره‌ای ‌بودن اسیدپاشی به‌ صورت چهارزن در اصفهان تردیدهایی وجود داشت اما اکنون آزمایش‌های تخصصی ثابت کرده است حداقل سه‌مورد از این حوادث به‌هم مرتبط هستند. تشابه ظاهری این اسیدپاشی یکی از دلایل موجود است. در تمام این موارد متهم یا متهمان از ساعت هفت تا ۷: ۳۰ مرتکب جرم شده‌اند و در تمام موارد زنانی را که راننده خودرو بوده‌اند هدف قرار داده‌اند اما به‌غیراز شواهد ظاهری، مدارک دیگری نیز به‌دست‌آمده که زنجیره‌ای‌بودن این حوادث را تأیید می‌کند. بعد از وقوع اسیدپاشی‌ها نمونه اسید برجامانده روی لباس‌ها و خودرو قربانیان مورد آزمایش قرار گرفت و تأیید شد اسید‌ها مشابه است. نوع و عمق جراحات ایجادشده روی زنان نیز این موضوع را تأیید می‌کند. در حال حاضر پلیس فرضیه اسیدپاشی با انگیزه برخورد با بدحجابی را به‌طورکامل مردود می‌داند و تحقیقات خود را روی انتقام‌جویی از زنان و انگیزه‌های شخصی متمرکز کرده است. در این می‌ان، از چهارمظنون بازداشت‌شده یکی از آن‌ها بیش از دیگران در مظان قرار دارد اما هنوز بازجویی‌ها از او به نتیجه نرسیده و مشخص نشده است آیا عامل اسیدپاشی‌های اخیر‌‌ همان فردی است که در سال۹۰ نیز روی صورت زنی به نام «الف» اسید پاشیده بود یا خیر؟








































برچسب ها: روحانیت ، مهدوی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار