حیدری در جمع خبرنگاران:

وزارت علوم سهمیه حزب و گروهی خاص نیست

رئیس سازمان بسیج دانشجویی گفت: دانشگاه علاوه بر اینکه تولید کننده علم است به بسیاری از جریانات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمد‌ودود حیدری" در نشست خبری خود، در مورد فعالیت‌های تابستان "بسیج دانشجویی" توضیحاتی را ارائه داد.  
 
وی به عنوان نکته اول در مورد فعالیت‌های تابستانی بسیج دانشجویی به این نکته اشاره کرد که در طول تابستان با توجه به فرصت تعطیلی دانشگاه‌ها زمان مناسبی برای بسیج ایجاد می‌شود تا به تقویت نقاط ضعف خود بپردازند.  
 
حیدری با اشاره به پهنه گسترده و وسیع بسیج اظهارداشت: پهنه و فراگیری بسیج دانشجویی به گستره تمام آموزش عالی است.
 
وی به اردوهای جهادی گریزی زد و گفت: اردوهای جهادی در دو مقطع عید و تابستان به شکل ویژه‌ای برگزار می‌شود؛ اردوهای انسان‌ساز که خدماتی به مردم ارائه می‌دهد.
 
اردوهای جهادی امسال با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار شد
 
حیدری ضمن تشریح اردوهای جهادی اظهارداشت: در موضوعات فرهنگی و آموزشی امسال با رویکرد اقتصاد مقاومتی طبق آمار 1278 اردوی جهادی در سطح کشور برگزار شد و 50 هزار نفر دانشجو طی این اردوها به نقاط محروم کشور اعزام شدند.  
 
وی ادامه داد: این اردوها از دو منظر مورد توجه است؛ اول اینکه این قبیل برنامه‌ها، محل ساخته شدن جوانان انقلابی بسیجی است و دوم آنکه موجب خدمت به مردم محروم منطقه و پیگیری مطالبات آنان می‌شود.  
 
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه این اردوها هیچ بودجه مصوبی ندارند تأکید کرد: این اردوها عمدتا با نیازمندی خود دانشجو در استان و از محل مالی خیرین محل تحصیل خود و بخش دیگر از اعتبارات استانی در صورت وجود تأمین می‌شود در هر حال شناسایی، حضور و تأمین اعتبار در این اردوها به عهده خود دانشجو است.  
 
وی به بخش دیگری از خدمات دانشجویان در اردوهای جهادی اشاره کرد و گفت: ساخته شدن 220 پل، حمام، سرویس بهداشتی، 101 باب منزل مسکونی، 560 مدرسه یا مسجد و 400 باب مدرسه از این اقدامات است.  
 
حیدری تصریح کرد: حضور این تعداد عنصر جهادی جدای از ارائه خدمات در مناطق محروم رایحه محبت‌آمیز انقلابی را در منطقه نیز ایجاد می‌کند. 

برگزاری دوره‌های خط امام(ره)
 
رئیس سازمان بسیج دانشجویی در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزشی خط امام اشاره کرد و گفت: 14 هزار نفر از کادر بسیج دانشجویی از مسئولین یا اعضای شوراهای مرکزی بوده‌اند که از این دوره‌های آموزشی بهره‌ برده‌اند این دوره‌های آموزشی با 4 رویکرد معرفتی، تربیتی، بصیرتی و مهارتی برگزار می‌شود.  
 
وی تأکید کرد: عنصر فعال و بصیر انقلابی نیاز به سپری کردن یکسری گفتمان‌های اصیل انقلابی دارد و ما در برگزاری این دوره‌ها سعی کردیم اندیشه‌های امام و رهبری را به دانشجو منتقل کنیم.  
 
حیدری با اشاره به اینکه این دوره‌ها در 32 استان برگزار می‌شود، تصریح کرد: سعی ما براین است که این دوره‌ها در طول سال تحصیلی نیز تداوم داشته باشد.
 
وی زمان اصلی برگزار این دوره‌ها را از ابتدای مرداد تا اوایل نیمه دوم شهریور عنوان کرد.  
 
حیدری بیان داشت: دانشگاه طراز انقلاب دانشگاهی است که بتواند باری از دوش نظام بردارد و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب دانشگاه باید کارخانه انسان‌سازی باشد و ما در مسیر رسیدن به چنین دانشگاهی باید به تربیت مؤلفه اصلی یعنی نیروی انسانی در سطوح عالی و میانی مدیریت همچنین در میان اساتید همت بورزیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه این روزها درگیر انتخاب وزیر علوم هستیم تصریح کرد: آموزش عالی تنها وزارت علوم نیست اما سکان‌داری این مجموعه از اهمیت ویژه و حساسی برخوردار است که ما امیدواریم وزیری معرفی شود که دغدغه اصلی‌اش موضوعات علمی باشد.  
 
وی ادامه داد: موضوعات مبتلابه زیادی در آموزش عالی وجود دارد که نشان می‌دهد وزارت علوم از بی‌تدبیری رنج می‌برد. 

**وزارت علوم سهمیه حزب و گروه خاصی نیست 

حیدری به عنوان نمونه به انفجار جمعیت در ابتدای دهه 60 اشاره کرد و گفت: این موج جمعیت با سرعت در حال رسیدن به ظرفیت‌های ارشد و دکتری است و با این وجود عملا دوره کارشناسی خالی می‌ماند.  
 
رئیس سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به مؤلفه‌های وزیر پیشنهادی علوم اظهارداشت: امیدواریم وزیری که معرفی می‌شود چشم به تحسین اندیشمندان غربی نداشته باشد چون در این صورت نمی‌تواند سکان‌دار خوبی برای  این وزارتخانه باشدف ضمن این که  وزیر جدید نگاه به تأیید و تکذیب مجموعه‌های بیرونی نداشته باشد و عملا به فکر پیشرفت و تولید علم باشد. 

حیدری ادامه داد: امیدواریم رئیس جمهور با معرفی یک وزیر عالم و دانشمند نشان دهد وزارت علوم سهمیه حزب و گروه خاصی نیست.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه علاوه بر اینکه تولیدکننده علم است نقش‌های دیگری نیز دارد تصریح کرد: دانشگاه حیطه بسیاری از جریانات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز هست و اگر تک بعدی نگاه کنیم و این نقش‌ها را برای دانشگاه نادیده بگیریم قطعا نمی‌توانیم دانشگاهی با طراز اسلامی داشته باشیم.  
 
**اولویت بسیج ترویج فرهنگ شهادت و ایثار است 


رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه امسال میزبان برگزاری کنگره شهدای دانشجو هستیم تصریح کرد: این کار به همت بسیج دانشجویی آغاز شده است اما برای ادامه راه دست همکاری به سوی تمام این مجموعه‌ها، تشکل‌ها، کانون‌ها و دانشگاه آزاد می‌گشاییم زیرا موضوع شهادت و شهدا به مجموعه خاصی تعلق ندارد. 

رئیس بسیج دانشجوی ادامه داد یادواره‌های دانشجویی از ابتدای مهرماه شروع شده است وی ذکر این نکته را ضروری دانست که برگزاری این یادواره‌ها به دانشجوی امروز کمک می‌کند تا وی از گذشته پر افتخارخود باخبر باشد و محملی باشد برای حضور با بصیرت دانشجوی در عرصه‌های مهم دیگر.

**در حال تهیه و تکمیل بانکی از شهدای دانشجو هستیم

حیدری با اشاره به تهیه بانکی از شهدای دانشجو بیان کرد: تا امروز 4هزار و 600 شهید شناسایی و با مشخصات کامل اعم از سن، محل تولد، محل شهادت و ... ایجاد شده  و قرار است شهدای شاخص در هر استان و دانشگاه مشخص شوند.

وی به عنوان نمونه از این شهدای شاخص به شهید سید حسین علم الهدی دانشجوی تاریخ دانشگاه مشهد، بهروز مرادی دانشجوی صنایع غذایی اصفهان، غلامعلی چیچک دانشجوی انرژی اتمی، طیبه زمانی دانشجوی شیمی دانشگاه مشهد صرفا به عنوان نمادی از شهدای دانشجو اشاره کرد.

رئیس بسیج دانشجویی به عنوان اقدامات صورت گرفته درکنگره شهدا به چاپ 34جلد کتاب از شهدای شاخص مستند 60 دقیقه‌ای علم الهدی و برنامه تلویزیونی ستاره‌ها و نمایشنامه رادیویی اشاره و تأکید کرد: جزییات این برنامه‌ها متعاقباً اعلام خواهد شد.

**سرپرست وزارت علوم تجربه چندان موفقی ندارد

وی درخصوص زمان برگزاری اجلاسیه رسمی کنگره شهدا گفت: این اجلاسیه حوالی بهمن و اسفند خواهد بود و اجلاسیه‌های استانی در آذرماه برگزار می‌شود.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا سرپرست وزارت علوم صلاحیت تصدی این پست را خواهد داشت گفت: وزیر معرفی شده باید از جنس وزارت و بدنه هیات علمی باشد منصوب کردن کسی که تجربه لازم را ندارد و یا تجربه چندان موفقی در تصدی‌های پیشین خود نداشته است چندان مناسب نیست.

حیدری ادامه داد: معتقدم وزیری که معرفی می‌شود نباید اقبال جدی به جناح‌های خاص داشته باشد یا حداقل ارتباطی با جناح‌های سیاسی مارک دار نداشته باشد، به هر حال سابقه مدیریت سرپرست فعلی در میراث فرهنگی نشان می‌دهد ایشان به لحاظ جسمی هم توان این کار را ندارد.
 
**بسیج با هیچ دولتی نه عناد دارد و نه پیمان اخوت

وی در خصوص مطالبات بسیج از روند مذاکرات اظهار داشت: ما در بسیج با هیچ دولتی نه عناد داریم و نه پیمان اخوت بسته‌ایم، یک سری از شاخص‌ها را به عنوان محک قبول داریم و دولت‌ها را با آن معیار محکم می‌زنیم؛ در صورتی که یک جریان یا دولتی با آن شاخص فاصلۀ زیادی داشته باشد در معرض نقد و مطالبه قرار می‌گیرد البته همیشه سعی می‌کنیم نقدها و  فرموده رهبری دلسوزانه و منصفانه باشد.

حیدری ادامه داد: بسیج با اصل مذاکره مخالفتی ندارد همین طور که در گذشته بارها با دشمنان مذاکره داشتیم اما تیم مذاکره کننده باید این نکات را در نظر بگیرد اول آنکه مذاکرات فقط در حوزه موضوعات هسته‌ای باشد و دوم اینکه بدانند درحال مذاکره با دشمن هستند و نکته دوم زاویه ما با دولت است و تأکید ما همیشه بر این نکته است که آن طرف میز دشمنی بوده که با ماهیت نظام مشکل دارد ما معتقدیم امید به دشمن امیدی واهی است و با تدبیر سازگار نیست.

البته بازخوردهایی که در یک سال اخیر در مذاکرات داشتیم بیانگر آن است آنچه به دست آوردیم در برابر آنچه از دست دادیم ناچیزاست.
 
**هنوز برای اظهارنظر در مورد انتخابات 94 زود است

وی در خصوص اینکه آیا فضای دانشگاه آماده برگزاری انتخابات مجلس در سال 94هست یا خیر؟ گفت: هنوز برای پاسخ خیلی زود است اما تجربه نشان می‌دهد چون این انتخابات منطقه‌ای است فضای دانشگاه را کمتر درگیر می‌کند.

**امام(ره) شاخص انقلاب است

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری دوره‌های خط امام از آنجا شکل گرفت که تحریف چهرۀ امام را از بین ببرد گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک چهره ماندگار انقلاب اسلامی و امام شاخص انقلاب است و شناخت اندیشه‌های او از انحرافات جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: حکم برگزاری این دوره‌ها مشخص شدن فرق بین مدعیان خط امام و افرادی است که با اصالت خط ایشان را درمی یابند و
شناخت اندیشه امام موجب می‌شود قرابت فیزیکی برای این مسئله اصل و مهم نباشد. 
 
**راهبرد بسیج عدم ورود فتنه گران به دانشگاه‌هاست

وی ادامه داد: در سال 88 ظلم بزرگی به نظام شد و اگر با این روند برخورد صحیحی نشود این فتنه دوباره سرباز خواهد کرد.

حیدری با بیان اینکه راهبرد بسیج عدم ورود فتنه گران به دانشگاه‌ها است، گفت: فتنه گر کسی است که در سال 88 مخالفتش با نظام روشن بود و از موضع خود اظهار ندامت نکرد.  
 
وی ادامه داد: رسانه‌ای کردن دیدارهای مردمی سران فتنه تا وقتی از مردم عذرخواهی نکرده‌اند حساسیت مردم را کاهش نمی‌دهد و دانشجویان بسیجی بستر دانشگاه را بستری در مسیر رشد و حرکت علمی می‌دانند ضمن اینکه اعتقاد دارند فضای دانشگاه سیاسی باشد اما سیاست‌زده نباشد و ما امیدواریم با تدبیر درست مسئولین به این سمت حرکت کنیم.  
 
**سکوت معنادار وام‌داران آل سعود به حکم اعدام شیخ نمر

حیدری با اشاره به حکم اعدام شیخ نمر توسط آل سعود تصریح کرد: آل سعود با این اقدامات به عنوان عنصری سر سپرده روند اضمحلال خود را تسریع می‌کند.
 
وی ادامه داد: ما هنوز عملکرد عربستان در کشتار حجاج، حمایت از جریان‌های تفکیری و ... را فراموش نکرده‌ایم. 

حیدری ذکر این نکته را ضروری دانست که سکوت وام‌‌داران آل سعود در داخل در رابطه با حکم اعدام شیخ نمر معنادار است درحالی که همه به اعلام موضع پرداختند اما افرادی که در سال 88 از پادشاهان بحرین و عربستان وام می‌گرفتند سکوت اختیار کردند و ما امیدواریم آنها نیز با بدنه مردمی همراه  و هماهنگ شوند چون گذشته عربستان هیچ‌گاه قابل دفاع نیست.  
 
رئیس بسیج دانشجویی تصریح کرد: اعتقاد بسیج بر این است که ما با آمریکا ضدیت داریم و دلسوزان انقلاب دشمنی نظام سلطه را متوجه می‌شوند و کسانی که این دشمنی را متوجه نمی‌شوند یا احمقند یا خائن.  
 
حیدری ادامه داد: روحیه ضد استکبار و ضد آمریکایی باید در دستور کار قرار گیرد زیرا حافظه مردم جنایات نظام سلطه را فراموش نمی‌‌کند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اینکه در بعضی از زمان‌ها مجوزهای لازم برای برگزاری همایش‌های ضد آمریکایی به دانشجویان داده نمی‌شود جای تأمل دارد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مقطع ، تابستان ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار