ريانووستی گزارش داد

توطئه واشنگتن و رياض برای کاهش بهای نفت و فشار بر ایران و روسیه

دولت های آمریکا و عربستان سعودی قصد دارند به منظور اعمال فشار بر ایران و روسیه، بهای هر بشکه نفت خام را تا بین 50 تا 60 دلار کاهش دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ریانووستی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه معتقد است که بهای هر بشکه نفت خام زیر 80 دلار  نخواهد رسید. در حالی که کارشناسان مستقل از پیش بینی سقوط بهای نفت خودداری می کنند.

پوتین می گوید که بهای نفت به زودی دوباره افزایش می یابد، زیرا هیچ یک از عاملان بازار نفت خواستار پایین آمدن بهای نفت به زیر 80 دلار نیستند. این در حالی است که مطبوعات چینی اعلام کردند که نفت با بهای بشکه ای 80 دلار، کاملا برای عربستان سعودی و آمریکا قابل قبول است. 

یک مسئول سابق کاخ سفید خاطرنشان کرد که حتی کاهش بهای نفت تا 80 دلار برای هر بشکه، تنها ضرر اندکی برای عربستان خواهد داشت و اگر بهای نفت خام در آمریکا تا 85 دلار کاهش یابد، با این حال شرکت های آمریکایی تولید کننده نفت شیست سود خواهند برد.

روزنامه خلق، وابسته به حزب کمونیست چین به نقل از یک تحلیلگر کره جنوبی، تئوری توطئه ضد روسی آمریکا و برخی کشورهای عضو اوپک را مطرح کرد.

به گفته این تحلیلگر، ایران و روسیه دشمن آمریکاو عربستان تلقی می شوند و به همین علت است که کشورهای غربی و اوپک کنترل بازار نفت خام را در دست گرفته اند و همگی وارد عمل شده اند. سقوط بهای نفت تاثیری سه گانه دارد: تحریک رشد اقتصادی، حمله به روسیه و کاهش فشار بیش از حد بین عرضه و تقاضا. به علاوه، براساس مطالعات انجام شده، آمریکا و عربستان سعودی در نظر دارند به آسیا و آمریکای شمالی نفت را به قیمت بین 50 تا 60 دلار برای هر بشکه به فروش برسانند.

این روزنامه یادآور شد که نیمی از درآمد روسیه حاصل از فروش سوخت است و اگر بهای هر بشکه نفت واقعا تا 60 دلار کاهش یابد، اقتصاد روسیه در موضعی دشوار قرار خواهد گرفت. اما کارشناسان بر این باورند که بهای هر بشکه نفت خام تا 60 دلار کاهش نخواهد یافت. به گفته آنها، بهای نفت به پایین ترین سطح خود رسیده است یا خیلی با آن فاصله ندارد. 

والری نستروف، تحلیلگر بانک اسبربانک روسیه گفت : حتی ممکن است شاهد کاهش بهای هر بشکه نفت تا سطح 75 دلار باشیم، اما هیچ کس به طور جدی فکر نمی کند که قیمت نفت به 60 دلار برسد.

رستم تانکایف، از اتحادیه تولید کنندگان نفت و گاز روسیه می گوید تمایل جدی عربستان سعودی در مورد کاهش ندادن تولید نفت ممکن است به زودی تغییر کند. این کارشناس اقتصادی گفت: عربستان سعودی با افزایش بهای نفت مخالف است، اما مخالفت ها در این کشور رو به افزایش است، زیرا به علت بهای کنونی نفت، در حال حاضر مشکلاتی برای تحقق برنامه های اجتماعی در این کشور وجود دارد. به این ترتیب، هر چند که عربستان سعودی به طور رسمی اعلام کرده است که در کاهش سهمیه تولید نفت شرکت نخواهد داشت و حتی موفق شد ایران و ونزوئلا را متقاعد کند که همین کار را کنند، با این حال، اختلاف نظرهایی در این کشور وجود دارد. از این رو، هنوز مشخص نیست که در نشست اوپک چه اتفاقی خواهد افتاد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Italy
یک ایرانی
۱۴:۴۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۳
مرگ بر عربستان
آخرین اخبار