لرستان؛

عمر ساختمان در ایران زیر 40 سال است

رئیس انجمن بتن لرستان از عمر مفید ساختمان در این استان و کشور ناراضی است.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، احمد مرادپور در مراسم روز استاندارد با اشاره به اینکه هفته بلایای طبیعی با استاندرد مصادف شده است، افزود: این امر شاید پیامی برای ما داشته باشد که چگونه باید خودمان را در برابر حوادث طبیعی آماده کنیم.

وی با اشاره به خانه‎سازی زنبور عسل و عنکبوت که در قرآن آمده، تصریح کرد: اهمیت ساختمان برای همه روشن است و با توجه به اینکه ایران روی خط زلزله قرار دارد و حدود 80 درصد مردم کشور روی پهنه‎بندی با خطر نسبی قرار دارند، باید کاری کنیم که اگر زلزله رخ داد، کمترین آسیب را ببینیم.

مرادپور تأکید کرد: چیزی که ما را می‎کشد، زلزله نیست، بلکه خانه‎هایی هستند که می‎سازیم. زلزله به هیچ عنوان آدم نمی‎کشد و مقصر کشته شدن آدم‎ها ساختمان‎های بی‎کیفیت هستند که می‎سازیم.

رئیس انجمن بتن لرستان ادامه داد: در کنار زلزله، شریان‎های حیاتی را داریم که بعد از وقوع زلزله اتفاق می‎افتد و هدایت کردن آنها پُر هزینه‎تر از ساخت و ساز و جلوگیری از این بحران‎هاست، بنابراین باید ساختمان محکم بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: عمر مفید ساختمان در دنیا بالای 100 سال، ایران زیر 40 و در لرستان زیر 25 سال است. سه عامل مهم طراحی، مصالح و استفاده از نیروی انسانی کاربلد در بالا بردن عمر مفید ساختمان اهمیت دارند و باید به این سمت حرکت کنیم.

مرادپور با تأکید بر اینکه در تهیه مصالح استاندارد و اجرای آن ضعف داریم، اظهار کرد: گلایه‎ای که از صنایع دارم، این است که مشاهده شده بعضاً مجوزهایی به کسانی می‎دهند که مصالح فاقد استاندارد تولید می‎کنند و این افراد مشابه کسانی هستند که داروی غیرسالم تولید و با جان مردم بازی می‎کنند، البته بعد از استفاده دارو همگان متوجه می‎شوند که آن فاقد استاندارد است، اما در مصالح این‎گونه نیست.

رئیس انجمن بتن لرستان بیان کرد: خیلی از مصالح بدون نشان استاندارد استفاده می‎شود که لازم است نظام مهندسی، راه و شهرسازی، فرمانداری و سایر دستگاه‎های مسئول نظارت کنند و کمک دهند تا از این مصالح استفاده نشود، چون خسارتی که در بحث عمران متحمل می‎شویم، خیلی زیاد است.

انتهاي پيام/س

منبع:ايسنا

برچسب ها: عمر ، ساختمان ، ایران ، 40 سال ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.