جنگ نفتی عربستان علیه ایران و روسیه

دست کاری قیمت های نفتی توسط عربستان سعودی با اهداف استراتژیک و سیاسی تعیین شده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ عربستان سعودی جنگی نفتی را علیه تولیدکنندگان اصلی این طلای سیاه به راه انداخته است . اما به راستی هدف اصلی ریاض از شروع چنین نبردی چیست ؟  و آیا چنین سیاستی کارآمد و مثمرثمر خواهد بود ؟ 

میخائیل لئونیوف ، معاون رییس "روس نفت " در این باره اظهار داشت : قیمت ها به شدت دست کاری شده اند . عربستان سعودی تخفیف های بزرگ را در فروش نفت خود آغاز کرده است  . این دستکاری قیمت ها با اهداف سیاسی انجام گرفته است . و عربستان که این اقدام نادرست را انجام داده می تواند دچار عواقب بدی از این سو شود . 

در ادامه این مقاله آمده است : با وجود این اقدام عربستان و دستکاری قیمت ها ، ارزش هر بشکه نفت خام برنت به کمتر از 90 دلار کاهش یافته است چرا که چین و بطور کلی آسیا از نظر اقتصادی دارای آرامش بوده است . این آرامش اقتصادی در مقایسه با تولید نفتی کشورهای غربی محاسبه می شود . 

دولت عربستان استراتژی جدیدی را در قیمت گذاری نفتی خود اعمال کرده که طبق آن در کوتاه مدت منجر به کاهش سود رقبای نفتی می شود اما در درازمدت آسیب های جدی به اقتصاد داخلی این کشور وارد می کند .  در مدت طولانی نرخ زیان رقبا به سطح متوسط افزایش خواهد یافت . با این حال هنوز هم کلید اصلی تعیین کننده در این میدان "روسیه " است . 

هدف ریاض آسیب زدن همزمان به ایران ، روسیه ،‌ونزوئلا، عراق و اکوادور است که طبق پیش بینی ها خروج از موقعیتی ایجاد شده توسط " سلطان آشوب " در منطقه ، عربستان دشواری های خاصی دارد . واشنگتن نیز در نتیجه همین آشوب سازی های ریاض روابط نفتی خود را با این دولت به حالت تعلیق درآورده است . 

معامله ای که عربستان خواستار آن می باشد این است که در مقابل بمباران های مواضع استقرار نیروهای دولتی بشار اسد در سوریه توسط ارتش آمریکا ، ریاض نیز نفت را با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت معمول جهانی در بازار عرضه می کند . 

در مقابل این اقدام ملک عبدالله ،‌پوتین نیز بعنوان رهبری ابرقدرت نفتی در منطقه رایزنی های تنگاتنگ و چشمگیری را با همتای چینی خود درباره قراردادهای نفتی عظیم انجام داده است . نخستین مرحله از مبارزه مسکو با هژمونی غربی و عربستانی در میادین نفتی سقوط ارزش دلار آمریکا _ و بخصوص دلار نفتی آمریکا _ در سیستم مالی بین المللی است . 

یوآن در بازار بورس مسکو بعنوان ارزی مقبول تر و باارزش تر از دلار آمریکا مورد داد و ستد قرار می گیرد . واردکنندگان روسیه برای 8 درصد از کل کالاهای چینی ای که وارد می کنند 1 یوآن پرداخت می کنند در حالی پیش تر این مبلغ با دلار آمریکا پرداخت می شد . این روند حذفی دلار به سرعت در حال گسترش و فراگیری است . 

نهایتا این پروسه تا زمانی ادامه پیدا می کند که "گاز پروم" پرداخت یوآن بجای دلار آمریکا را در قرار داد نفتی عظیم قرن به ثبت برساند . 


انتهای پیام /

برچسب ها: عربستان ، نفت ، روسیه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار