گاردین:

ترکیه به تماشای "نسل‌کشی انسان‌های بی‌گناه" در نزدیکی مرزهایش نشسته است

تنها کاری که ترکیه باید انجام دهد، گشایش یک کریدور ایمن برای کوبانی است اما ترک‌ها نه تنها به طور تعمدی، قتل عام مردم کرد را نادیده می‌گیرند، بلکه مایل به فروپاشی روند سیاسی صلح با کردها هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "موتلو کیویر اوغلو" می‌نویسد: اگر گروه تروریستی داعش، شهر مرزی کوبانی را به تصرف خود درآورد، هیچ تضمینی وجود ندارد که این گروه در قدم بعدی به ترکیه حمله نکند. اردوغان باید هر چه سریع‌تر در برخورد خود با مردم کرد، تجدید نظر کند.
هر لحظه که می‌گذرد، این احتمال وجود دارد که شهر مرزی کردنشین کوبانی، که در کشور سوریه قرار دارد، سقوط کند. کردها تا به این لحظه، به طرز شگفت‌انگیزی از خاک خود دفاع کرده‌اند و اجازه تصرف شهر خود را به تروریست‌های داعش نداده‌اند. اما کردهای کوبانی به شدت تحت فشار هستند و به کمک نیاز دارند.

*** احتمال شکست مذاکرات صلح کردها با ترکیه، درصورت سقوط کوبانی
تصور این که بتوان با کمک موشک‌ها و جت‌های جنگنده آمریکایی و ائتلاف ضدداعش، مانع از سقوط این شهر شد و جان غیرنظامیان را نجات داد، مثبت اندیشی افراطی است. مگر اینکه اتفاقی بیافتد که توازن قدرت را به طرز قابل توجهی تغییر دهد؛ در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که تروریست‌های داعش، در نهایت این شهر را تصرف کرده و بیش از 200 هزار کوبانی را مجبور به مهاجرت دسته جمعی و رویارویی با آینده‌ای نامعلوم کنند. به علاوه، این اتفاق می‌تواند به مذاکرات صلح کردها با ترکیه پایان دهد.

*** عدم همکاری ترکیه در گشایش یک کریدور امن برای کوبانی
این اتفاق مهم، به ترکیه بستگی دارد. ترکیه می‌تواند و باید کوبانی را نجات دهد اما با بی‌تفاوتی، نسل‌کشی انسان‌های بی‌گناه را در نزدیکی مرزهایش، به نظاره نشسته است. سازمان ملل، از احتمال وقوع یک نسل کشی در مقیاس «سربنیکا» خبر داده و از داوطلبان درخواست کرده است تا به همراه تجهیزات خود وارد شهر شوند؛ اما ترکیه از این کار خودداری کرده است. رهبران کرد، برای انتقال سلاح‌ها و مجروحین و همچنین امداد رسانی به مردم، خواستار گشایش یک کریدور امن شده‌اند اما ترکیه به خواسته آن‌ها پاسخ منفی داده است. در واقع، تنها راه دسترسی کوبانی به جهان خارج، ترکیه است که دومین ارتش بزرگ در میان کشورهای عضو ناتو را دراختیار دارد و تانک‌های آن در مرزها مستقر شده‌اند، اما رهبران ترک در آنکارا دست روی دست گذاشته و فقط تماشا می‌کنند.

*** هدف واقعی ترکیه این است که به هر قیمتی از استقلال کردها جلوگیری کند
اما دلیل این لجاجت و سرسختی چیست؟ پاسخ آن ساده است؛ آنکارا مخالف به استقلال رسیدن کردها است و هنوز هم بیش از داعش، نگران بشار اسد است. همه ما نگران قساوت‌های بی‌رحمانه داعش هستیم، به این خاطر که این گروه خیلی خطرناک است و دست به اعمال وحسیانه می‌زند اما ترکیه انگیزه‌های پنهان دیگری دارد ــ و آن‌ها نه تنها به طور تعمدی، قتل عام مردم کرد را نادیده می‌گیرند، بلکه مایل به فروپاشی روند سیاسی صلح نیز هستند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار بود که بانی روند صلح باشد؛ روندی که نوید راه حلی برای اعاده حقوق کردها بود. اما درست چند روز پیش، اردوغان گفت که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و داعش، یکی هستند. این سخنان، (پ ک ک) را بیش از پیش خشمگین ساخت و آن‌ها نیز با اظهارات زننده‌ای درصدد پاسخ برآمدند. بدیهی است که این کار هیچ کمکی نمی‌کند اما سوال اینجاست که آیا هدف واقعی ترکیه این است که به هر قیمتی از استقلال کردها جلوگیری کند فقط به این خاطر که هدایت آن‌ها توسط حزب اتحاد دموکراتیک (پ ی د) صورت می‌گیرد وهمکاری بسیار نزدیکی با (پ ک ک) دارد؟
آنکارا پیش از این، خواستار ایجاد یک منطقه حائل تحت کنترل ترکیه بوده است که کوبانی را نیز شامل می‌شود و اساسا به سیستم خودمختاری که کردها خود را اداره می‌کنند، پایان می‌دهد اما جامعه بین الملل علاقه‌ای به این کار ندارد.

*** ترکیه، وضعیت اسفبار کردها را صرفا فرصتی برای تحمیل شرایط خود بر آن‌‌ها قلمداد می‌کند 
آنکارا علاوه ‌براین، پیشنهاد ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع، با هدف تضعیف بشار اسد را نیز مطرح کرده است، حتی اگر ـــ با وادار کردن حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق کردستان (ی پ ج)، برای پیوستن به ائتلاف ملی سوریه و ارتش آزاد سوریه (دو گروه با قدرت اندک که هرگز کردها را به عنوان یک شریک برابر نپذیرفته‌اند) ـــ عملاا موجب تضعیف کردها در سوریه  شوند. به نظر می‌رسد که ائتلاف ضدداعش، به این کار نیز تمایلی ندارد.
کردهای سوریه بر این باور هستند که ترکیه، وضعیت اسفبار آن‌ها را صرفا فرصتی برای تحمیل شرایطی بر آن‌‌ها قلمداد می‌کند که پذیرفتن آن‌ها، عملا برایشان غیرممکن است. برای مثال، ترکیه از آن‌ها انتظار دارد که از دولت خودمختار کرد ــ که در طول دو سال گذشته، در مرزهای سوریه ظهور پیدا کرده است ـــ جدا شوند تا بدین ترتیب، آرمان‌های کردها را در دستیابی به استقلال بیشتر در ترکیه تضعیف کنند.

*** اگر کوبانی سقوط کند، روند صلح نیز متوقف و روابط ترکیه و کردها، به طرز جبران‌ناپذیری خراب خواهد شد
کردها در اعتراض به بی‌تفاوتی فاحش اردوغان در ترکیه به خیابان‌ها ریختند؛ اما در نهایت احتیاط. عبدالله اوجالان، رهبر زندانی (پ ک ک) گفت که زمان گفت و گو فرا رسیده است. در بین کردهای ترکیه و سوریه، یک نگرای جدی وجود دارد که اگر کوبانی سقوط کند، روند صلح نیز متوقف و روابط ترکیه و کردها، به طرز جبران‌ناپذیری خراب خواهد شد.
اما حتی اگر ترکیه اهمیتی به کردها نمی‌دهد، حداقل باید نگران خودش باشد. اگر داعش کوبانی و دروازه مرزی را تصرف کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که این گروه در آینده حملاتی را علیه ترکیه راه‌اندازی نکند. نتیجه این کار دست کم این است که داعش به منابع مالی و سیاسی بیشتری دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند به راحتی جنگجویان جدیدی را به استخدام خود دربیاورد. آنکارا باید بپذیرد که مبارزه برای کوبانی، نه تنها مبارزه برای کردها، بلکه مبارزه برای ترکیه و حتی منطقه است.

*** تنها کاری که ترکیه باید انجام دهد، گشایش یک کریدور ایمن برای کوبانی است
هفته گذشته، اردوغان در سوالی بی‌جواب پرسید، «کوبانی چه ربطی به ترکیه دارد؟» کردهای ترکیه و سوریه از این سخنان سردرگم شده‌اند. 
ترکیه به خاطر بی‌تفاوتی در برابر یک قتل عام بی‌رحمانه، برای همیشه در خاطرها خواهد ماند. اما کوبانی برای ترکیه فرصتی است تا در تاریخ چهره خوبی از خود بر جای بگذارد؛ تنها کاری که باید انجام دهد، گشایش یک کریدور ایمن برای کوبانی است. این کار می‌تواند فرصتی طلایی برای مصالحه و آشتی و کمک به مردمی بی‌پناه در برابر تروریست‌های وحشی داعش باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
خاک بر سر اردوغان
Iran (Islamic Republic of)
علی آقا و علا الدین
۰۷:۳۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
مرگ بر ترکیه. مرگ بر اردوغان . مرگ بر مسعود بارزانی ناخلف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
میخواهم زنده باشم گرفتارشدن حکومت ترکیه به دست داعش به چشم خود ببینم البته نه ملت بزرگ ترکیه
آخرین اخبار