مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۲۲ مهر؛

رومینگ ملی موبایل در کُما/ دراپ باکس هک شد، سرقت اطلاعات صدها کاربر/ لنوو دزد می‌شود!!

مشکل جالب پیرزن ۱۱۴ ساله برای پیوستن به فیس‌بوک، کارشکنی یک اپراتور در ارائه سرویس به اپراتور ضعیف‌تر، جنجال رسانه‌های غربی در مورد حمله هکرهای روس به ناتو، ویزیت ویدیویی پزشکان با جستجوی گوگل، توصیه‌های امنیتی اسنودن به کاربران اینترنت و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی در واکنش به سازمان نصر کشور:
غیرمتخصصین اجازه دخالت در کسب‌وکار شرکت‌های اینترنتی را ندارند
تسنیم/ دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران گفت: شخصی که هیچ تخصص علمی و فنی در حوزه کسب و کار شرکت‌های اینترنتی ندارد چه جایگاهی دارد که در مورد آینده کسب و کار ۷۰۰ شرکت اینترنتی کشور نظر دهد و دخالت کند. علیرضا علمی دبیر و نائب رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران فضای حاکم بر فعالیت شرکت‌های اینترنتی کشور را بسیار شفاف و قانونمند دانست و تاکید کرد: فعالان این صنف عموما نیروهای متخصص و سخت کوشی هستند که در رشد و اعتلای صنعت اینترنت در کشور و ارتقاء جایگاه ملی دسترسی به اینترنت نقش موثر و غیر قابل‌انکاری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فضای فعلی کسب و کار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت در کشور برگ زرینی از تعامل و همکاری بخش خصوصی در سایه حمایت‌های قانونی سازمان تنظیم مقررات بوده است، عنوان کرد: سازمان تنظیم مقررات با رویکردی صحیح دراعطاء غیر انحصاری مجوزهای ISP و ISDP  نقش موثری در ایجاد اشتغال و بازنمودن فضای کسب و کار بنگاه‌های دانش بنیان در این عرصه ایفا نموده است. زیرساخت‌هایی که بصورت کاملا خودجوش توسط این شرکت‌ها در جایگاه بخش خصوصی واقعی و مردمی در سطح کشور برای بهره‌مندی آحاد مردم ایجاد گردیده بسیار ارزشمند است. به همین علت است که اعضا این صنف با روح حاکم بر طرح تجمیع پروانه‌ها و نادیده گرفتن حقوق قانونی این شرکت‌ها به شدت مخالف هستند.

او با بیان اینکه بخش نظارت سازمان تنظیم مقررات نظارت موثری را بر عملکرد ISP اعمال می‌نماید اظهار داشت: به جرات می‌توانم بگویم مدیران و کارکنان این شرکت‌ها افراد با شرافتی هستند با تلاش شبانه‌روزی خود گام‌های موثری در جهت خودکفایی علمی و جنبش نرم‌افزاری کشورمان برداشته‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی در واکنش به اظهارات رئیس سازما ن نظام صنفی رایانه‌ای کشور مبنی بر فعالیت خاکستری و قاچاق اینترنت توسط معترضان به طرح تجمیع ISP ابراز کرد: شاید به غیر از افراد معدود و انگشت شماری که براساس مشاوره آنها این موارد ذکر شده با این طرح موافقند اما آحاد صنف و شرکت‌های فعال بر روح حاکم بر این طرح انتقاد جدی دارند.

علمی خاطر نشان کرد: این اعتراض نظر شخصی بنده نیست بلکه به پشتوانه بیش از دویست نامه و وکالتنامه به انجمن است که در خواست پیگیری جدی داشته‌اند و اتفاقا دکتر واعظی وزیر ارتباطات بر اساس  اهمیتی که به این نظرات قائل شدند دستور بررسی بیشتر و خروج ISPها و ISDPها از این طرح را صادر نمودند و الا اگر دست این افراد بود که بدلیل منافعی خاکستری می‌خواستند پنهانی و ضربتی طرح تصویب شود.

وی در ادامه گفت: از این گفته‌ها ابتدا شگفت زده و سپس متاثر شدم. چرا باید به جایی برسیم که اخلاقیات فراموش شود و بدون سند و مدرک  به راحتی به دیگران تهمت بزنیم و به زحمات شبانه‌روزی، فعالیت ابهام آمیز و به متخصصین خادم میهن قاچاقچی بگوییم.

او با تأکید بر اینکه اساسا بنا نبود به اینگونه رفتارهای مشکوک در انجمن پاسخ دهیم، تصریح کرد: همیشه از حاشیه دوری می‌کنیم و فعالیتی اثباتی داریم ولی در این مورد مشخص چون آبرو و شرافت یک صنف در میان است باید تذکر داد و در صورت ادامه این روند برخورد قانونی جدی کرد. این درخواست بسیاری از همکاران بوده که رفع اتهام شود و باز هم تاکید می‌کنم اجازه دخالت در امورات صنفی خود را به هیچ فرد غیر مسئول و خارج این حوزه نمی‌دهیم.

دبیر انجمن شرکت‌های اینترنتی افزود: شخصی که هیچ تخصص علمی و فنی در حوزه کسب و کار شرکت‌های اینترنتی ندارد و هیچ پروانه قانونی هم در این خصوص اخذ ننموده است، چه جایگاهی دارد که در مورد آینده کسب  و کار 700 شرکت اینترنتی کشور نظر دهد و دخالت کند.

وی با بیان اینکه خیلی نگران کننده است که از جایگاه بخش خصوصی، بخش خصوصی را تضعیف کنیم، اظهار کرد: گردهمایی سراسری شرکت‌های اینترنتی در راستای تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری  و قانون سیاست‌های اصل 44 و تطبیق آن با سیاست‌گذاری‌های موجود در این حوزه با حضور رییس شورای رقابت ، نماینده وزیر ارتباطات و معاون شورای عالی فضای مجازی با حضور بیش از 200 مدیر شرکت‌های اینترنتی دارای پروانه از سازمان تنظیم مقررات برگزار گردید.

علمی افزود: جای تامل دارد که به چنین رویداد مثبتی در کشور که جمعی در پارلمان بخش خصوصی بدنبال بررسی و تقویت کسب و کار قانونی خود و نگران رزق و روزی خود هستند، بگوییم هیاهو و به برگزار کنندگان و حاضرین در این گردهمایی عبارات نامناسبی را نسبت دهیم اینگونه اظهارات از مصادیق افترا و نشر اکاذیب بوده و قابل پیگرد کیفری است.

علمی یادآور شد: به جای تقابل و تخریب دست یاری دهیم و در جهت رفع مشکلات کسب و کار شرکت‌ها گام برداریم. این موضع ما را بیش از پیش به پیگیری حقوق اعضا این صنف مصمم نمود و مطمئن شدیم راه را درست می‌رویم و از تمام ظرفیت‌ها با پشتوانه آحاد صنف برای حفظ فضای کسب و کار شرکت‌های ISP ، ISDP و حتی PAP گام بر می‌داریم.

او در پایان گفت: هرگز اجازه نمی‌دهیم اتفاق نامیمونی که در مورد شرکت‌های VOIP و تراژدی مزایده و مسایل پشت پرده آن اتفاق افتاد تکرار شود و هر کسی دل به منافع خاکستری بسته است مطمئن باشد آن منافع حق عموم شرکت‌ها و فعالان این عرصه است.


معاون وزیر ارتباطات خبر داد
نرخ دیتا در GPRS و نسل‌های ۳ و ۴ یکسان می‌شود/ دیتای آزاد عددی بین نیم تا یک ریال
تسنیم/ رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: مطالعاتی در زمینه تجمیع تعرفه‌های دیتای ۴G، ۳G و GPRS داشته‌ایم و در حال حاضر ذهن‌مان روی عددی بین نیم تا یک ریال است که البته هنوز مصوب نشده است. با اشاره به اینکه مصوبه خاصی را در زمینه تعرفه دیتای آزاد نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی نداشته‌ایم، اظهار کرد: هنوز به قیمت خاصی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرسیده‌ایم اما بیشتر درصدد آن هستیم که فضا را رقابتی کنیم تا برمبنای فضای رقابتی، قیمت‌های پیشین مربوطه به GPRS شکسته شود.

وی درباره اینکه چرا تا حال حاضر اقدامی برای نرخ‌گذاری دیتای آزاد در نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی نشده است؟، گفت: ایستاده‌ایم تا بازار به یک تعادلی برسد زیرا نسل‌های جدید ارتباطی برای اپراتورهای اول و دوم حدود یک ماه است که استارت خورده است.

معاون وزیر ارتباطات درباره اینکه چه برنامه‌ای برای تجمیع تعرفه‌ها در نسل‌های دوم، سوم و چهارم ارتباطی دارید؟، گفت: مطالعات در این زمینه را با کمک مشاور انجام دادیم اما هنوز به عدد دقیق و ثابتی نرسیده‌ایم.

عمیدیان عنوان کرد: براساس مطالعاتی که برای یکسان‌سازی تعرفه GPRS و دیتای نسل‌های سوم و چهارم شده، فعلا ذهن‌مان روی عددی بین نیم و یک ریال است اما همچنان مصوبه‌ای در این زمینه نداریم و تعرفه آزاد دیتا در نسل‌های جدید هم همان 3 ریال است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به هزینه‌بر بودن GPRS آیا ممکن است در یکسان‌سازی تعرفه‌‌ها به عددی بیش از یک ریال هم برسید؟، گفت: برداشت‌مان این است که بالاتر از این نمی‌رود اما همچنان در حال مطالعه هستیم. او در پایان گفت: تعرفه دیتای نسل‌های سوم و چهارم در قالب بسته (پکیج) اکنون کمتر از نیم ریال است که از سوی اپراتورها ارائه می‌شود.


کلیه شرکت‌های اینترنتی ۲۵ درصد تخفیف پهنای باند می‌گیرند/انحصار PAPها شکست
تسنیم/ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی مصوبه بهمن ماه سال گذشته خود را اصلاح کرد و تخفیف پهنای باند را برای تمامی شرکت‌های اینترنتی قائل شد. مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مربوط به بهمن ماه سال 92 است که در اولین بند آن آمده بود "تعرفه پهنای باند اینترنت بین‌الملل صرفا برای ارائه خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری ADSL برای شرکت‌های ارائه کننده این خدمات اعم از شرکت‌های دارای پروانه انتقال داده‌ها از طریق خطوط کابلی موسوم به ندا (PAP) و شرکت‌های مخابرات استانی زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران با 35 درصد کاهش مواجه شد."

همین موضوع موجب بروز برخی گلایه‌ها از سوی دیگر بازیگران حوزه اینترنت شد زیرا آنها معتقد بودند این روند دور از عدالت است و موجب از دست رفتن بازار آنها می‌شود. در آخرین نشست مدیران شرکت‌های اینترنتی ISP و ISDP با معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری، مقرر شد که این مصوبه اصلاح شود تا حقوق این شرکت‌ها هم در آن دیده شود.

اکنون نائب رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران خبر از اصلاحیه این مصوبه داده و گفته است: در آخرین جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این موضوع به بحث گذاشته شده و نهایتا 35 درصد تخفیف پهنای باند تنها برای شرکت‌های ندا (PAP) به 25 درصد تخفیف برای تمامی شرکت‌های اینترنتی اصلاح شده است. این مسئول بخش خصوصی گفته است که این مصوبه بدون اطلاع سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تصویب رسیده بوده و این سازمان برای رفع شرایط ناعادلانه هفت ماه تلاش کرده است.


رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه؛
واردات تبلت و لپ‌تاپ نباید زیرگروه موبایل شود/ به رئیس جمهور نامه زدیم
تسنیم/ رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: عده‌ای سودجو دنبال این هستند که واردات تبلت و لپ‌تاپ را زیرمجوعه موبایل ببرند و در این زمینه هم انحصار ایجاد کنند لذا برای رئیس جمهور نامه نوشتیم. با اشاره به اینکه عده‌ای سودجو در بازار می‌خواهند واردات لپ‌تاپ و تبلت را زیرمجموعه موبایل ببرند، اظهار کرد: متأسفانه در پی دستورالعملی که به گمرکات کشور ابلاغ شد، واردات تبلت برای عده‌ای از واردکنندگان قانونی با محدودیت روبرو شد.

وی معتقد است از زمانیکه جلوی واردات قانونی این دو محصول گرفته شد، قیمت تبلت و لپ‌تاپ با 150 هزار تومان افزایش قیمت و در واقع 15 درصد رشد مواجه گشت. او گفت: برای جلوگیری از چنین رویه‌ای 15 روز پیش نامه‌هایی را برای رئیس جمهور و وزرای صنعت، معدن تجارت و ارتباطات ارسال کردیم و در آن گفتیم که یک عده سودجو درصدد هستند تا واردات این دو محصول را زیر مجموعه موبایل ببرند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران خاطر نشان کرد: اکثر کسانیکه درصدد چنین کاری هستند از جمله واردکنندگان محصولات قاچاق به کشور هستند که اتفاقا برندی معروف و خاص هم در کشور دارند و کسی کاری به آنها ندارد.

او افزود: همین افراد که در موبایل انحصار ایجاد کردند، اکنون درصدد انحصاری کردن تبلت و لپ‌تاپ هستند. جالب است که بدانید یکی از همین برندهای معروف موبایل اخیرا محموله 14 هزار گوشی‌اش در گمرک به دلیل قاچاق بودن، متوقف شد.

میرمهدی در پاسخ به این سوال که گویا گفته می‌شود کسانیکه در واردات محدود شدند، دفتر خدمات پس از فروش رسمی نداشتند؟، گفت: تمام برندهای واردکننده لپ‌تاپ و تبلت دارای تعمیرگاه مجهز هستند و تمام آنها از سامان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مجوز فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی این موضوع درباره چند و چون آن عنوان کرد: این کارگروه در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و اعضای آن شامل کارشناسانی از همین وزارتخانه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و بخش خصوصی که ماهستیم، است. او خاطر نشان کرد: از ما دعوت شده تا در جلسه هفته آینده این کارگروه شرکت کنیم هرچند تا حال حاضر در جلسات آن نبودیم. به عقیده من این موضوع تا اواخر مهر ماه به نتیجه می‌رسد.


چوب خوردن ۲۵۰ میلیونی تلفن ثابت در تهران
تسنیم/ برخی مشترکان تلفن ثابت با رند "سه جفت از آخر" درصدد سر بریدن ساده‌لوحان تهرانی هستند. واگذاری خطوط رند تلفن ثابت با تجربه دو شکست در برگزاری مزایده با محدودیت مواجه و همین موضوع باعث شد تا قیمت برخی خطوط از قل موجود با افزایش سرسام‌آوری مواجه شود.

با توجه به موفق نبودن چنین مزایده‌هایی که از سال 90 و با فروش 70 شماره آغاز شد، مخابرات ترجیح داد که این شماره‌ها به جز دو سطح را در مراکز مخابراتی جهت فروش توزیع کند و لذا جلوی فروش خطوطی که چوب می‌زد هم گفته شد.

با توجه به اینکه طبق گفته معاون بازاریابی مخابرات تهران، خطوط رند شامل چند سطح سفارشی به درخواست مشترک، برنز، نقره‌ای، طلایی و الماس می‌شود که رندهای سفارشی، برنز و نقره‌ای در مراکز مخابراتی قابل واگذاری است اما واگذاری طلایی و الماس صورت نمی‌گیرد.



شماره‌های طلایی هم‌اکنون برای مراکز عمومی خاص واگذار می‌شود اما با توجه به سرمایه ملی بودن‌شان، در واگذاری آنها احتیاط می‌شود. براساس تعرفه واحد مخابرات، قیمت پایه خطوط سفارشی 350 هزار تومان، برنز 500 هزار تومان و نقره‌ای 750 هزار تومان است.

علی‌رغم اینکه مخابرات قیمت پایه 2 میلیون تومان را برای خطوط رند طلایی خود در نظر گرفته و الماس را با بالاترین پیشنهاد چوب می‌زند، اما خطوط کارکرده موجود در بازار دقیقا مشخص نیست که در کدام سطح است و کلیه فروشندگان ترجیح می‌دهند خطوط رند خود که شاید بعضا چندان رند هم نباشد با بالاترین پیشنهاد به فروش برسانند.

اکنون بالاترین نرخی که برای فروش خط رند تلفن ثابت با پیش شماره 7 گزارش شده 250 میلیون تومان است که علی‌رغم برچسب 100 میلیونی‌اش در یکی از سایت‌ها زمانیکه با فروشنده تماس می‌"یرید، گفته می‌شود که پیشنهاد 250 میلیون تومان هم رسیده است. این در حالی است که با مرور برخی شماره‌های نجومی دیگر با کدهای 4 و 2 نیز به ترتیب با قیمت‌های 40 و 20 میلیون تومان روبرو می‌شویم.


معاون وزیر خبر داد:
انتقال معارف قرآني با  3G/ حمایت از تولید انيميشن با مضمون داستان‌هاي قرآني
مهر/ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این وزارتخانه آمادگي دارد تا با استفاده از همه ظرفيت هاي موجود در حوزه ICT زمينه انتقال معارف قرآني به جوانان با ابزارهاي جديد را فراهم كند. نصرالله جهانگرد در اختتاميه نخستين دوره مسابقه وبلاگ نويسي طرح فراگير راديو قرآن، اظهار داشت: آمادگي داريم تا به منظور انتشار معارف قرآني، تمامي امكانات خود را در اختيار مجموعه قرآني كشور قرار دهيم.

وي افزود: مي توان با استفاده از ابزارهاي نوين و بهره گيري از فرصت هايي كه فناوري هاي نسل سوم تلفن همراه در اختيار كاربران قرار مي دهد و با همكاري راديو قرآن و آموزش و پرورش، امكان تقويت قرائت و آموزش قرآن كريم را براي دانش آموزان فراهم كنيم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بيان اينکه در مدارس براي آموزش خوش نويسي به دانش آموزان، سرخط هاي مناسب ارائه و با تمرين اين سرخط ها،‌توانايي خوش نويسي در آنان افزايش پيدا مي كند، خاطرنشان كرد: با شيوه هاي نوين نظير روش "كروآكي" مي توان نحوه خواندن ترتيل و مجلسي قاريان ممتاز كشور را در اختيار مدارس قرار داد تا با تمرين از طريق آن،‌ مهارت آنها در قرائت روان و خوش لحجه، افزايش پيدا كند.

معاون وزير ارتباطات، نشر و توسعه معارف اسلامي در جامعه را يكي از مباحث استراتژيك عنوان و تصريح كرد: سازمان فناوري اطلاعات ايران، از هرگونه حركت كه منجر به خلق محصول فناورانه جديد در اين حوزه شود، حمايت مي كند.

وي با بيان اينكه داستان هاي قرآني هدفدار و حاوي پيام هاي روشن براي انسان در جهت رستگاري بشر نازل شده است، تاكيد كرد: مي توان با استفاده از توانايي جوانان خلاق در كشور و با بهره گيري از ابزارهاي نوين،‌ نسبت به طراحي بازي هاي رايانه اي و انيميشن هاي كامپيوتري بر مبناي داستان هاي قرآني اقدام كرد. جهانگرد خاطرنشان كرد: مي توان با ارائه محصولات مطابق با نياز نسل جديد، معارف قرآني را بيش از پيش در ميان فرزندان خود بسط و گسترش دهيم.


شعشعات مخابراتی نگران کننده نیستند/ فرمول میزان آسیب زدن پرتوها به بدن
مهر/ رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر وجود یک دستگاه سنجش میزان انرژی پرتوهای مخابراتی در کشور ضروری است تا مردم از میزان انرژی این پرتوها مطلع شوند و نگرانی ها در زمینه اشعه های مخابراتی برطرف شود.

علی گورانی گفت: انرژی های ساطع شده از فرستنده ها و گیرنده های مخابراتی برای عموم نگرانی ایجاد کرده است و باید اطلاع رسانی طوری باشد تا مردم را از نگرانی بیرون آورد. وی با بیان اینکه گیرنده ها و فرستنده های مخابراتی می توانند انرژی را در فضا پراکنده کنند و به سمت گوش و مغز انسان تمرکز بدهند، افزود: این انرژی ها زیاد نیستند که برای عموم مردم نگران کننده باشد.

گورانی با تاکید بر اینکه انرژی کم تشعشعات حاصل از فرستنده ها و گیرنده ها به معنی آن نیست که نباید نظارت بر این تشعشعات داشت عنوان کرد: به دلیل آنکه این انرژی ها قابل حس و لمس نیستند و افراد به راحتی نمی توانند این انرژی ها را تشخیص دهند، اهمیت پیدا می کند چراکه بار روانی برای جامعه در این خصوص افزایش پیدا می کند.

رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه درواقع میزان انرژی های فرستنده ها، گیرنده ها، دیش ماهواره  به شدت پایین است، افزود: موضوع ترسیدن و نترسیدن های مردم از اشعه های مخابراتی مورد اهمیت است و در اینجا وجود سیستمی که به صورت آن لاین بتواند میزان در معرض بودن اشعه را مشخص کند الزامی می شود.

گورانی با اعلام اینکه باید امکان سنجش و ثبت انرژی پرتوهای مخابراتی در کشور وجود داشته باشد، اذعان داشت: اکنون این دستگاه در وزارت بهداشت به صورت غیر شبکه ای موجود است که به طور مثال برای سنجش تشعشعات درخیابان ها به کار می رود.

رئیس اداره پرتوها در وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: اگر این دستگاه در اختیار مردم قرار گیرد می تواند خیال مردم را در جهت اینکه چه میزان اشعه از طریق فرستنده ها و گیرنده های مخابراتی ساطع می شود را راحت کند. همچنین باعث از بین رفتن حرف و حدیث ها در خصوص انرژی آنها می شود.

به گفته گورانی دستگاه سنجش پرتوهای مخابراتی آن لاین در کشورهای دیگر وجود دارد ولی تا کنون برای این موضوع اقدام نشده است، چرا که اکنون در تحریم هستیم و این دستگاهها هم فقط نمونه خارجی دارند.

گورانی با اشاره به اینکه برای تهیه دستگاه سنجش باید وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی و همچنین وزارت ارتباطات دخیل شوند، افزود: وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی طی یک برنامه مشترک به فکر تولید چنین دستگاهی افتاده اند ولی به دلیل آنکه وزارت ارتباطات،متولی بحث مخابرات است هم باید در این زمینه کارهایی را انجام بدهد.

وی از توصیه های خود در خصوص اثر بخشی کم از تشعشعات مخابراتی توضیح داد و گفت: در بحث فاصله از پرتوها باید اهمیت قائل شد، چرا که هرچه میزان فاصله از هر پرتویی بیشتر باشد میزان تاثیر آن به بدن افراد به مجذور آن عدد کمتر خواهد شد، به طور مثال اگر دو متر از هر پرتویی فاصله داشته باشیم به میزان چهار برابر کمتر در معرض خطر هستیم.

وی یادآورشد: علاوه بر فاصله، باید زمان کمتر و استفاده از حفاظ در برخورد با پرتوها نیز رعایت شود. گورانی اعلام کرد: منطقی ترین کار برای جلوگیری از در معرض قرار گرفتن اشعه های مخابراتی دور نگه داشتن بدن و استفاده از هنذفری است تا اشعه ها کمتر به مغز و گوش افراد متمرکز شوند. به گفته گورانی در هر مکانی نباید میزان اشعه از 45 صدم میلی وات بر سانتیمتر مربع بیشتر باشد و این میزان مجاز اشعه ها به شمار می رود.


معاون همراه اول مطرح کرد:
مغایرت در صورتحساب سیم کارتهای دائمی با اعلام تلفن گویا/ اشکال در سیستم پاسخگویی تلفنی
مهر/ معاون شرکت ارتباطات سیار ایران از مغایرت در اعلام مبالغ صورتحساب مشترکان سیم کارتهای دائمی اول توسط سیستم پاسخگوی تلفنی 9990 خبر داد و گفت: مشکل فنی در سیستم تلفن گویا IVR همراه اول باعث شده که استعلام از این سیستم با مغایرتهایی نسبت به قبوض صورتحساب مشترکان همراه باشد که این مشکل بزودی برطرف می شود.

محمدمهدی عطوفی درباره دوگانگی‌ استعلام صورتحساب مشترکان سیم کارتهای دائمی همراه اول كه در پرداخت قبوض میان دوره و پایان دوره این اپراتور دیده می شود، اظهار داشت: این اشکال تنها در سیستم پاسخگوی تلفنی  IVR همراه اول وجود دارد و مربوط به اعلام بدهی مشترک است اما در سایر روش های پرداخت این اختلال دیده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه براساس ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پرداخت اجباری مشترکان هر دوماه یکبار خواهد بود، افزود: اعلام صورتحساب مشترکان سیم کارتهای دائمی به صورت ماهانه تنها برای اعلام به مشترک است و به منزله آن نیست که مشترک حتما مجبور است در این تاریخ قبض خود را پرداخت کند.

معاون شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه پرداخت یک ماهه یک پرداخت اختیاری است و همراه اول هیچ مشترکی را مجبور به پرداخت یک ماهه نخواهد کرد، ادامه داد: به دلیل تغییر سیستم اطلاع رسانی قبوض از دوماهه به یک ماهه هم اکنون در بخش فنی سیستم پاسخگوی تلفنی IVR مشکلی وجود دارد که این اختلال ظرف یک ماه آینده برطرف خواهد شد. براین اساس مشترکانی که برای استعلام صورتحساب خود به تلفن گویا مراجعه می کنند در دریافت اطلاعات میان دوره و پایان دوره خود با مغایرت مواجه می شوند که این اشکال مقطعی بوده و به زودی برطرف می شود.

عطوفی گفت: در این سیستم صورتحساب پرداختهای یک ماهه به عنوان معوقه اعلام می شود و چیزی که از سوی این سامانه تلفنی اطلاع رسانی می شود با آنچه که در سایت همراه اول به عنوان صورتحساب مشترکان وجود دارد متفاوت است.

وی با تاکید براینکه این مغایرت بزودی اصلاح می شود تا هر دو منبع - وبسایت همراه اول و تلفن گویا - یک پیغام واحد را به مشترک اعلام کنند، تصریح کرد: این اشکال به این معنی نیست که مشترکان هزینه بیشتری می پردازند بلکه تلفن گویا تنها در اعلام مانده بدهی اختلال دارد اما زمانی که مشترک بخواهد صورتحساب خود را بپردازد سیستم رقم اصلی بدهی را از حساب مشترک کسر می کند.

معاون شرکت ارتباطات سیار با بیان اینکه رقم صورتحساب مشترکان در وبسایت همراه اول و نیز مبلغی که از سوی دفاتر امور مشترکان به مشترک اعلام می شود صحیح است و ایرادی ندارد، افزود: همراه اول بدهی مشترکان را از طریق پیامک 990009 اطلاع رسانی می کند و به استعلام مشترک از طریق قبض و دفاتر امور مشترکان نیز بدون اشکال است.

عطوفی در مورد ابهام در محاسبات قبوض مشترکان همراه اول به دلیل این اختلال خاطرنشان کرد: تمامی پرداخت مشترکان سیم کارتهای دائمی همراه اول از سال 78 تا به امروز، در سیستم این اپراتور وجود دارد و چنانچه مشترک مبلغی بیش از صورتحساب پایان دوره خود پرداخت کرده باشد در قبض بعدی مابه التفاوت این پرداخت به عنوان بستانکاری به وی تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: در سیستم صورتحساب گیری همراه اول از زمان پرداخت مشترک، ظرف 24 ساعت رفع مغایرت گیری انجام می شود و به این ترتیب تمامی افرادی كه علاوه بر قبض میان دوره، قبض پایان دوره خود را نیز پرداخت كرده‌اند قطعا در قبض بعدی مبلغ مابه التفاوت را به عنوان بستانكاری دریافت خواهند کرد.


مخابرات میزان پهنای باند مورد نیاز برای شبکه ملی اطلاعات را اعلام کرد
مهر/ معاون شرکت مخابرات ایران میزان پهنای باند مورد نیاز برای ارائه خدمات بر روی شبکه ملی اطلاعات را حدود 3 هزار و 600 گیگابیت بر ثانیه عنوان کرد و گفت: دراین باره مذاکراتی با سازمان فناوری اطلاعات در حال انجام است.

محمدرضا حاجی محمدی با اشاره به پروژه شبکه ملی اطلاعات گفت: براساس بررسی های صورت گرفته شرکت مخابرات ایران برای ارائه خدامت اینترنت، اینترانت و MPLS بر بستر شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 97 به پهنای باندی در حدود 3 هزار و 620 گیگابیت بر ثانیه نیازمند است.

وی با بیان اینکه البته برای شبکه ملی اطلاعات، پهنای باند بسیار بیشتری نیاز خواهد بود، افزود: براین اساس در حال مذاکره با سازمان فناوری اطلاعات هستیم که بتوانیم شبکه تجمیع استانی خود را با لحاظ کردن این چشم انداز به سرانجام برسانیم.

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در آینده شبکه دیتا و صوت مخابرات یک شبکه واحد و مبتنی بر IP خواهد بود و دیگر تمایزی میان دیتا و صوت نمی توان قائل شد گفت: هم اکنون خدمات صوت بر بستر IP انتقال یافته است و براین اساس تلاش داریم یک هسته مرکزی استانی - CORE - راه اندازی کنیم که این شبکه کاملا بر اساس استاندارد‌ها و تکنولوژی روز دنیا خواهد بود.

حاجی محمدی با اشاره به برنامه های شرکت مخابرات ایران برای گذار به شبکه IP و دیجیتال، از راه اندازی سوئیچ های نرم افزاری - سافت سوئیچ‌ها - خبر داد که این پروژه هم اکنون مراحل نهایی را طی می کند و در سه استان خراسان ، شیراز ، آذربایجان غربی و بخش هایی از تهران راه‌اندازی شده است. وی با اشاره به راه اندازی شبکه IP سراسری مخابرات گفت: در حال حاضر پیمانکار این پروژه انتخاب و طراحی کلی آن انجام شده است.

معاون شبکه شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت دارای یک شبکه IP است اما شبکه مخابراتی کشور مبتنی بر سوئیچ های TDM است تصریح کرد: برای فراهم کردن شبکه صوت و دیتای یکپارچه مبتنی بر IP باید بستری فراهم شود تا زیرساخت های ارائه خدمات به سایر اپراتورها را نیز تحت پوشش قرار دهد.


4 توصیه امنیتی اسنودن به کاربران اینترنت/ فیس‌بوک و گوگل خطرناک‌ترین سرویس‌ها
مهر/ با پیشرفت علم و فناوری، یکی از نگرانی‌های کاربران اینترنتی افشا شدن اطلاعات هویتی یا هک شدن حساب‌های شخصی‌شان در فضای اینترنتی و مجازی است. ادوارد اسنودن در همین راستا بزرگترین افشاگر تاریخ جاسوسی اطلاعات جهان 4 توصیه به کاربران اینترنتی ارائه کرده است.

ادوارد اسنودن افشاگر بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعات جهان است که اسناد محرمانه طبقه بندی شده‌ ای از برنامه‌ های فوق سری مقامات امریکایی را در اختیار نشریات امریکایی مانند گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داده بود، 4 توصیه مهم امنیتی را به کاربران اینترنتی ارائه داده تا بتوانند اطلاعات خود را از دست هکرها محفوظ نگه دارند.

* هرگز نگویید، من که اطلاعاتی برای مخفی کردن ندارم
اسنودن می گوید: زمانی که با کاربران اینترنتی مواجه می شوید و از آنها می خواهید که اطلاعات شخصی و امنیتیشان را محفوظ نگه دارند، می گویند:"ما که چیزی برای مخفی کردن در فضای اینترنتی و مجازی نداریم." کاربرانی که چنین جمله ای را بر زبان می آورند همانند این است که می گویند:"من برایم اهمیتی ندارد که اطلاعات شخصیم فاش شود!" اما در پاسخ به این کاربران باید گفت، مسلما هر شخصی اطلاعات مهمی از خود، خانواده، حساب بانکی و ... دارد که می تواند برای هکرها جذاب باشد. هکرها به کوچکترین اطلاعات شما نیز علاقه مند هستند پس دیگر این جمله را تکرار نکنید.

*حساب های کاربری خود در دراپ باکس را ببندید
دراپ باکس، یک جعبه‌ ی آنلاین برای اطلاعات کاربران است. این سرویس به کاربران اجازه می‌ دهد تا فایل‌ هایشان را در یک فضای مجازی، ذخیره و بین سایر سیستم هایی که می ‌خواهند به اشتراک بگذارند. دراپ باکس روی سیستم عامل‌ های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس و .. قابل اجراست.
اسنودن معتقد است:"دراپ باکس، یکی از راه های جاسوسی و نفوذ به اطلاعات کاربران است. پس بایستی حساب های کاربری خود در دراپ باکس را ببندید."

* فیس بوک و گوگل ، سرویس امنیتی و خطرناک
بزرگترین هکر تاریخ معتقد است: "فیس بوک و گوگل جزو خطرناک ترین سرویس هایی هستند که به سادگی و بدون آگاهی کاربران اطلاعات آنها را به سرقت می برند. پس مراقب اطلاعات امنیتی خود در این 2 سرویس باشید."

* اس ام اس هایی با محتوای اطلاعات شخصی ارسال نکنید
فضاهای اینترنتی به شدت تحت کنترل هستند از ارسال پیامک در اپلیکشن هایی مانند شبکه های اجتماعی که با اینترنت در ارتباط هستند نیز بپرهیزید.


5 تازه وارد بازار دیجیتال/ مانیتور فوق عریض و تلویزیونی مجهز به سیستم عامل
مهر/ جدیدترین محصولات دیجیتالی روز دنیا در اندک زمانی وارد کشور می شود و بدون گارانتی و با گارانتی در سطح بازار به چشم می خورد. گشتی در بازار کامپیوتر و موبایل پایتخت از حضور مدلهای متفاوت و متنوع انواع گوشی و تبلت، مانیتور، تلویزیونهای هوشمند و کارت گرافیک حکایت دارد که اغلب این کالاها همزمان با عرضه جهانی به صورت واردات رسمی و غیررسمی و حتی مسافری به ایران می آیند.

ورود مانیتورهای فوق عریض
مانیتورهای فوق عــریض IPS که برای اولین بار در نمایشگاه CES 2014 آمریکا به نمایـش گذاشته شد هم اکنون توسط شرکت مادیران به بازار ایران آمده است؛ کمپانی ال جی در این سری از نمایشگرها که با نامUM95   و UM65عرضه کرده فضای نمایش را نسبت به استاندارد معمول مانیتور 12 درصد افزایش داده و نسبت تصویر به 21:9 افزایش یافته است.

این سری نمایشگرها در دنیا مشهور به مانیتور فوق‌‌عریض (Ultra wide) هستند که با رزولوشن UltraHD 1080× 2560 نسبت به  مانیتورهای معمولي Full HD ارتقا یافته اند؛ استفاده از تكـنولوژي IPS در ساخت این مانیتورها، منجر به زاویه دید وسیع تر و کیفیت تصویر بهتر با بهبود دقت رنگ می شود.



سری نمایشگرهای UM65 ال جی با نسبـت تصویر 21:9 در سه سایز 25، 29 و 34 اینـچ ارائه می شود و از جمله ویژگی های آن می توان به بهبود شفافیت و زاویه دید، نمايش چند پنجره به‌صـورت هم‌زمان و قابلیت نمایش دو تصویر از دو ورودی مجزا در يك زمان و قابلیت ضد لرزش بودن تصویر (آنتی‌فلیکر) اشاره کرد.

همچنین با اضافه شدن قابلیت ( Reader Mode مطالعه مانیتـور) در این سری، نور آبی برای مطالعه بهتـر تعدیل خواهد شد و امکان استفاده طولانی‌مدت در هنگام کار، بازی، تماشای ویدئو و مطالعه متن فراهم شده و از چشم کاربر محافظت می‌کند.

همچنین در سری  UM95، مانیتور 34 اینچی فوق عریض با رزولوشن 3340 x 1440 QHD تصویری با کیفیت کواد اچ‌دی (4 برابر HD) ارائه می کنند؛ با پورت Thunderbolt 2.0 به کار رفته در این دستگاه، انتـقال سرعت  بالای 20 گیگابایت در ثانیه برای تماشا و تدوین فیلم با کیفیت 4k  امکان پذیر می شود؛ استفاده از بدنه فلزی صاف و براق و پایه کریستالی شفاف در طراحی این مانیتور در محیط های تاریک احساس معلق بودن صفحه‌نمایش در هوا را القا می کند.

عرضه اسپیکر بلوتوثی
جدیدترین اسپیکر بلوتوثی که WS211 نام دارد به بازار ایران آمده است. این محصول ابعاد کوچکی دارد و به راحتی می توان آن را در منزل یا خارج از آن با خود به همراه داشت؛WS211  از استاندارد ارتباطی بلوتوث پشتیبانی می کند و به همین دلیل می توان با استفاده از آن هر فایل صداو موسیقی را از تلفن های همراه دریافت کرد.

از دیگر قابلیت ها و امکانات این اسپیکر می توان به استاندارد NFC یا Near Field Communication به معنای ارتباط نزدیک میدانی اشاره کرد که کاربر می تواند با استفاده از گوشی یا تبلت خود ضربه آرامی به اسپیکر بزند تا دو دستگاه با یکدیگر جفت  Pair  شوند و در کوتاه ترین زمان ممکن داده های مورد نظر خود را دریافت کنند.

یک برنامه پخش موسیقی با نام Music Player App نیز برای این محصول در نظر گرفته شده است ک مدیریت آسان فایل ها را برای کاربران آن میسر می‌کند؛ باتری این اسپیکر قابلیت پخش مستمر موسیقی تا 7 ساعت را دارد و میکروفون داخلی جهت برقراری تماس های تلفنی از دیگر قابلیتهای این محصول است که با گاراتی داده پرداز رایانه متین عرضه شده است.

سریعترین کارت گرافیکی گیمینگ دنیا
سریعترین کارت گرافیکی گیمینگ دنیا با سیستم خنک کنندگی مایع، Ares III نام دارد و به دو پردازنده AMD Radeon Hawaii XT R9 290 و حافظه 8 گیگابایتی از نوع GDDR5 مجهز و فرکانس پردازنده گرافیکی تا 1030 مگاهرتز اورکلاک شده است؛ این کارت گرافیکی جدید از طراحی سیستم خنک کنندگی مایع  ویژه ای برخوردار است که دمای کارت را در مقایسه با مدل مرجع Radeon R9 295X2 تا 25 درصد خنکتر نگه می دارد.



Ares III با تجهیزات پیشرفته  Super Alloy Power ساخته شده تا در کنار فناوری GPU میزان پایداری و توان خنک کنندگی کارت را افزایش دهد و عملکرد کارت را در حین اورکلاکینگ و انتقال آنلاین تصاویر بهبود بخشد؛ در ساخت Ares III از فناوری انحصاری Digi+VRM به همراه طراحی مدار برق رسانی 16 فاز و خازن های 10K ژاپنی استفاده شده است، در نتیجه نویز الکتریکی کارت در مقایسه با مدار 12 فاز کارت Radeon R9 265X به میزان 30 درصد و مصرف انرژی تا 15 درصد کاهش یافته است.

فناوری GPU Tweak و ابزار انتقال تصاویر آنلاین نیزدر این محصول تجهیز شده که به کاربران اجازه می دهد تا به بالاترین سطح از عملکرد و توانایی کارت گرافیکی خود دست یابند. کنترل دقیق سرعت پردازنده، ولتاژ و عملکرد فن کارت به صورت آنی را از طریق یک رابط کاربری تعاملی از ویژگی های این فناوری است و به واسطه آن کاربران می توانند عملیات اورکلاکینگ به سادگی و اطمینان بیشتری انجام شود؛ به علاوه GPU Tweak از ابزار انتقال آنی فایلهای ویدیویی به صورت آنلاین برخوردار است در نتیجه سایر کاربران نیز می توانند آنچه را که در محیط بازی رخ می دهد به طور همزمان مشاهده کنند.

سیستم عامل webOS در تلویزیونهای هوشمند
تلویزیون‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل webOS به بازار آمد؛ این سیستم‌عامل جدید که در تلویزیونهای هوشمند ال جی بکار گرفته شده رابط کاربری جدید تولید برنامه‌های کاربردی را برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان ساده می‌کند و سازگاری تلویزیون‌های هوشمند با دستگاه‌های دیگر را نیز بیشتر می‌کند.

جست‌وجوی محتوا، مشاهده و ارتباط با دیگر دستگاه‌ها از جمله قابلیتهای این سیستم عامل است؛ این سیستم‌عامل می‌تواند فوراً تشخیص دهد که چه زمان و چه نوع دستگاه خارجی به تلویزیون متصل شده و به کاربر فهرستی از گزینه‌های مرتبط با همان دستگاه را پیشنهاد ‌دهد؛ جابه جایی میان برنامه ها و محتوای تلویزیون به ببینندگان امکان می‌دهد تا همزمان فیلم تماشا کنند، بازی کنند و هنگام دانلود محتوا یا جست‌وجو، وب‌گردی کنند بدون آنکه نیاز باشد دوباره به صفحه اصلی بازگردند.

این تلویزیونها مجهز به منوی Today به عنوان سرویس پیشنهادی هستند که این سرویس، برنامه های تلویزیونی پرطرفدار، برنامه‌هایی که کاربر تماشا کردن آنها را از دست داده‌ و همین طور ویدئوهای با کیفیت را پیشنهاد می‌کند؛ این سیستم عامل دسترسی به مرکز دانلود LG Store  را ممکن می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا مواردی که بیشتر دیده یا دانلود شده‌اند و در پلت‌فرم تلویزیون هوشمند در دسترس هستند را ببینند و در صورت تمایل دانلود کنند. این فناوری در تلویزیون های 79، 50 و 49 اینچ موجود است.

فون پد 7 جدید ایسوس در بازار ایران
نسل جدید Fonepad 7 ایسوس با نام FE375CG و با قابلیت تماس تلفنی، پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان و پردازنده 64 بیتی به بازار ایران آمد؛ این تبلت اندرویدی که در نمایشگاه کامپیوتکس 2014 تایوان رونمایی شد، نسبت به نسل قبلی سبک تر شده و طراحی حاشیه دور صفحه نمایش آن نیز به کمتر از 6 میلی متر کاهش یافته است.



این تبلت دارای پردازنده چهار هسته ای و 64 بیتی اتم اینتل یعنی Z3560 با فرکانس 1.83 گیگاهرتزی است و در حالت تماشای فیلم تا 10.5 ساعت و در حالت مکالمه 3G  تا 20 ساعت شارژ نگه می دارد. صفحه نمایش 7 اینچی این تبلت از نوع IPS و دارای رزولوشون 800*1280 است. از دیگر مشخصات فون پد جدید ایسوس می توان به دوربین 5 و 2 مگاپیکسلی با پشتیبانی از فناوری PixelMaster و دو اسپیکر استریو در جلوی تبلت با فناوری SonicMaster  اشاره کرد. مدل FE375CG  که با گارانتی آوات به بازار آمده دارای دو ظرفیت 8 و 16 گیگابایتی است و با اسلات Micro SD ظرفیت آن تا 64 گیگابایت افزایش پیدا خواهد کرد.

این تبلت تنها 299 گرم وزن و کمتر از 10 میلی متر ضخامت دارد و به دلیل حاشیه های باریک آن (narrow bezel) باعث شده که کاربر راحت بتواند با یک دست از آن استفاده کند؛ این مدل به صورت پیش فرض نسخه آندرویید 4.4 کیت کت را دارد و ایسوس رابط کاربری  ZenUI خود را نیز به همراه آن عرضه کرده است.


آیفون 6 با مارک لنوو عرضه می‌شود
مهر/ لنوو، تلفن همراه جدیدی را با عنوان Sisley تا اواخر ماه اکتبر وارد بازار فناوری خواهد کرد که شباهت بسیاری به آیفون 6 داشته تا این کمپانی به کپی برداری از اپل متهم شود.



کمپانی اپل از غول های فناوری است که همیشه مورد توجه رقبای خود بوده و کمپانی های رقیب در تلاش بوده اند تا محصولات خود را به محصولات اپل نزدیک کنند تا بتوانند توجه بیشتر کاربران را به خود جلب کنند. سامسونگ، یکی از کمپانی هایی است که همواره در تلاش بوده تا محصولات خود را به این کمپانی نزدیک کند اما اکنون لنوو، دیگر کمپانی است که محصول جدید خود را با تفاوت بسیار کمی نسبت به آیفون 6 عرضه خواهد کرد.



این شباهت تا جایی پیش رفته که از محصول جدید لنوو با عنوان " آیفون 6 شماره دو" یاد می شود. تلفن همراه جدید لنوو با نام  Lenovo Sisley محصول جدیدی است که بنا بر تصاویر منتشر شده شباهت بسیاری به آیفون 6 دارد. تنها تفاوتی که میان گوشی لنوو با آیفون 6 می تواند وجود داشته باشد، رنگ آنهاست و هر مخاطبی با دیدن گوشی جدید لنوو می گوید: "آیا اپل، اسمارت فون صورتی عرضه کرده است؟"

حتی طراحی این گوشی جدید نیز بسیار به آیفون 6 شباهت دارد. از دیگر شباهت هایی که این گوشی با آیفون 6 دارد، می توان به مواردی مانند:"شباهت عجیب طراحی بدنه به آیفون 6 و دقیقا با ضخامت 6.9 میلی متر، رزولوشن 720P،دوربین 13 مگاپیکسل با فلش LED در پشت و دوربین 8 مگاپیکسل در جلوی گوشی اشاره کرد. تمام موارد ذکر شده باعث شده است تا سایت های خبری از این گوشی جدید با عنوان گوشی شبیه به آیفون یاد کنند."


سرقت اطلاعات صدها کاربر دراپ باکس
دریچه فناوری اطلاعات/ بار دیگر Dropbox بر سر زبان ها افتاد پس از جنجال‌های فراوان چند وقت گذشته درباره هک شدن حساب کاربران این سایت، حالا دوباره مشکل جدید دیگری برای این سرویس ایجاد شده است. یک گروه هکر که نام آنها ذکر نشده است ادعا کرده اند که حساب 180,937,6 نفر از کاربران این سرویس را مورد هجوم خود قرار داده اند و آن را هک کرده اند و این این گروه برای اثبات حقیقی بودن حرف خود اقدام به انتشار 1200 نام کاربری و رمز های عبور کاربران خواهند کرد که به گفته آنها بزودی این لیست منتشر می شود. پس از انتشار این خبر سرویس Dropbox بیانیه ای انتشار کرده است و در آن نوشته شده که تا به حال هیچ حساب کاربری تا کنون هک نشده است. در این بیانه آمده که متاسفانه این نام کاربری و کلمه عبور ها از خدمات دیگری به سرقت رفته اند و در تلاش برای ورود به حساب  Dropboxکاربران شده اند.

این سرویس مدعی شده است با 220 میلیون کاربری که دارد گروه هکر تنها به حدود 3 درصد از پایگاه داده DROPBAX می تواند دسترسی داشته باشد. حال اینکه آیا این سرویس این حمله را تایید می کند یا خیر بهترین عمل این است که کاربران هر چه زودتر اقدام به تغییر احراز هویت خود نماید و نام کاربری و رمز عبور خود را تغییر دهند. این شرکت به کاربران آسیب دیده خود این پیغام را داده است که این گروه از کاربران می توانند یک سال بصورت رایگان از نرم افزار DROPBOX استفاده کنند. در سال 2012 که بیشتر کاربران توسط سایت های دیگر رمز آنها افشا شده بود موجب شده که رمز و حساب بیشتر کاربران به سرقت برود. و یک سال پیش این سرویس اعتراف کرد که سهوا کدی را در سایت قرار داده است که اجازه می داد هر کسی بدون مجوز می تواند وارد حساب Drobbox شود.


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه تخفیف اینترنت را اصلاح کرد
مهر/ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبه 181 خود مبنی بر اعمال تخفیف 35 درصدی در نرخ پهنای باند اینترنت برای شرکتهای ارائه دهنده خدمات ADSL را اصلاح کرد. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بهمن ماه سال گذشته مصوبه ای به شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ADSL ابلاغ کرد که براساس آن تعرفه پهنای باند اینترنت بین الملل برای ارائه خدمات ADSL شرکتهای PAP و شرکتهای مخابرات استانی 35 درصد کاهش یافت؛ به این ترتیب قیمت هر STM1 پهنای باند اینترنت که مبلغی حدود 38 میلیون تومان محاسبه می شد به حدود 24 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

اما اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و فعالان اینترنت، این مصوبه را سبب اخلال در بازار اینترنت عنوان کردند و خواستار بازنگری و تجدید نظر در مفاد این مصوبه شدند چرا که این مصوبه تمامی سرویس دهندگان اینترنت را شامل نمی شد.

هم اکنون و با گذشت بیش از 10 ماه از ابلاغ این مصوبه، کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه تخفیف نرخ پهنای باند را اصلاح کرد. براساس اعلام عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، مصوبه تخفیف 35 درصدی اینترنت برای ارائه دهندگان ADSL به 25 درصد تخفیف برای تمام فروشندگان این سرویس اصلاح شده است.

ناصر علی سعادت با اشاره به اصلاح مصوبه 181 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات گفت: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبه 181 که در آن 35 درصد تخفیف برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت (PAP) روی اینترنت و تخفیف دیگری روی پاور در نظر گرفته شده بود به 25 درصد تخفیف برای تمام ارائه دهندگان اینترنت اصلاح شد.

به گفته وی شکل قبلی مصوبه 181 در اعمال تخفیف برای برخی فروشندگان اینترنت، سبب ایجاد رانت در بازار می‌شد که اکنون با یکسان‌سازی تخفیف، تمام ارائه‌ دهندگان اینترنت از کوچک و بزرگ در شبکه یکسانی فعالیت خواهند کرد.


ویزیت ویدیویی پزشکان با جستجوی گوگل
فارس/ مدیران گوگل که از استفاده فزاینده از این موتور جستجو برای یافتن اطلاعات پزشکی آگاهند قصد دارند خدمات جستجوی ویدیویی تازه ای که تماس با پزشکان را هم ممکن می کند، ارائه دهند. این خدمات تحت عنوان تجاری Google Helpouts ارائه شده و یک پلاتفورم آنلاین برای ارائه خدمات پزشکی متنوع به علاقمندان است.

راه‌اندازی آزمایشی پلاتفورم مذکور از سال گذشته صورت گرفته و گوگل چند روز پیش آن را عمومی کرد تا طیف گسترده‌تری از کاربران بتوانند آن را بررسی کنند. این شرکت امیدوار است چت ویدیویی با پزشکان باعث شود تا کاربران توصیه‌های دقیق و درستی را دریافت کنند. زیرا جستجوی مبتنی بر متن کاربران را به سایت‌های مختلفی هدایت می‌کند که اطلاعات ارائه شده در آن‌ها بعضاً با یکدیگر تناقض دارند.

در پلاتفورم تازه گوگل گزینه‌‌ای با عنوان با یک دکتر گفتگو کنید قرار دارد که آیکون دوربین ویدیویی هم در کنارش قرار دارد و با فشردن آن مشاوره با پزشک ممکن می‌شود. هنوز زمان راه‌اندازی و هزینه احتمالی استفاده از این خدمات مشخص نیست.


معاون وزارت ارتباطات پاسخ داد
جلسات وزارت ارتباطات با بخش خصوصی بی‌نتیجه نبود/ کاهش قیمت و افزایش کیفیت اینترنت در نتیجه مذاکرات
فارس/ معاون فناوری وزارت ارتباطات در پاسخ به این گلایه که جلسات مستمر این معاونت با بخش خصوصی نتیجه‌ای در بهبود شرایط بازار ICT نداشته، گفت: کاهش قیمت اینترنت توسط وزیر و افزایش کیفیت ارائه سرویس، ناشی از این جلسات مفصل با PAPها بود.

وزیر ارتباطات در ابتدای کار خود با هدف بهبود وضعیت بخش خصوصی ICT با یک انتصاب،  یکی از معاونان خود را پیگیر بررسی و رفع مشکلات فعالان خصوصی این حوزه کرد. به گفته فعالان این بازار به ویژه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت  (PAP) ها، در ابتدای کار جلسات به طور منظم برگزار می‌شد و اکنون مدتی است که این جلسات دیگر برگزار نمی‌شود.

آنها همچنین از روند برگزاری جلسات معاونت فناوری وزارت ارتباطات با بخش خصوصی اعلام رضایت نمی‌کنند و می‌گویند: این جلسات نتیجه‌ای به حال شرکت‌های PAP‌ نداشته و تغییری در روابط آنها با رقیب بزرگ (مخابرات) ایجاد نکرده است.

سید مجتبی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پاسخ به این گلایه توضیح داد: هدف از برگزاری این جلسات این بود که به عنوان معاونت فناوری در کنار بخش خصوصی فعالیت و مشکلات آنها را احصاء کنیم.

معاون فناوری و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه مسائل و مشکلات را مشخص کرده‌ایم، گفت: اما در حقیقت رفع مشکل شرکت‌های PAP در مسیر قانونی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برمی‌گردد؛ بنابراین برگزاری تعداد زیادی جلسات در این زمینه در عمل منجر به پیگیری و هماهنگی‌هایی از طرف سازمان تنظیم مقررات شد.

وی با اشاره به نتیجه این پیگیری‌ها، گفت: مسائلی که از چندین ماه پیش برای کاهش قیمت اینترنت توسط وزیر انجام شد، بالا رفتن کیفیت و ارائه سرویس قابل قبول به مردم، حاصل جلسات مفصل و سنگینی بود که با شرکت‌های PAP گذاشته می‌شد. هاشمی تصریح کرد: در این جلسات معاونت فناوری، رگولاتوری و گاهی شرکت زیرساخت حضور داشتند و به صورت جمعی به این نتایج رسیدیم.

معاون فناوری و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برگزاری این جلسات هنوز ادامه دارد، اظهار داشت: جلسات مداومی برای بررسی کیفیت اینترنت در ایران در حال برگزاری است. در این جلسات شرکت‌های  PAP، معاونت فناوری، رگولاتوری و شرکت زیرساخت، مخابرات و اپراتورها حضور دارند. در این جلسات به صورت هفتگی و مداوم تلاش می‌کنیم کارها را جلو ببریم.

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع شرکت‌های PAP اعلام می‌کنند این جلسات مشکلی از رابطه آنها با شرکت مخابرات را برطرف نکرده است، اظهار داشت: این موضوع نیز بسیار دنبال شد، در ماه‌های نخست ورود به وزارت، متوجه شدیم این موضوع بسیار حاد است و مشکلات زیادی در این باره وجود دارد که تلاش کردیم از طریق مذاکره با مخابرات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این شرایط را تسهیل کنیم.

هاشمی افزود: رابطه بین PAP ها و مخابرات نسبت به قبل بیشتر روشن شد. مشکلاتی وجود دارد که مقداری حل شده و مقداری باید حل شود. اما به یقین نسبت به سال گذشته که ابتدای کار دولت بود مسائل بسیار بهتر شده است.


جنجال رسانه‌های غربی در مورد حمله هکرهای روس به ناتو
فارس/ رسانه‌های غربی به تازگی جنجال گسترده‌ای در مورد حمله هکرهای روس به سایت‌های ناتو، اتحادیه اروپایی، سایت‌های دولتی اوکراین و شرکت‌های فعال در بخش انرژی و مخابرات به راه انداخته‌اند. بررسی‌های موسسه امنیت سایبر iSight Partners نشان می‌دهد که این حملات با سوءاستفاده از یک آسیب‌پذیری در سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت و برخی نرم‌افزارهای دیگر صورت گرفته است.

هنوز دقیقاً مشخص نیست هکرها چه نوع اطلاعاتی را به سرقت برده‌اند، اما با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود می‌توان حدس زد که هکرها به دنبال اطلاعاتی در مورد بحران اوکراین و همین‌طور موضوعات دیپلماتیک، مربوط به انرژی و مخابرات بوده‌اند.

موفقیت این حملات ناشی از ارسال ایمیل‌های پیشینگ بوده که رایانه‌های برخی کارکنان سایت‌های یادشده را به فایل‌های مخرب آلوده کرده است. iSight Partners مدعی شده که این حملات توسط گروهی موسوم به Sandworm از پنج سال قبل در جریان بوده است.

این شرکت همچنین مایکروسافت را در جریان مشکل یاد شده قرار داده و از خواسته تا آسیب‌پذیری مذکور را برطرف نماید. مایکروسافت در واکنش گفته روز سه شنبه وصله‌های به روزرسان خود را ارائه خواهد کرد.


5 ماه پس از اجرا؛
رومینگ ملی موبایل در کُما/ کارشکنی یک اپراتور در ارائه سرویس به اپراتور ضعیف‌تر
فارس/ طرح رومینگ ملی موبایل برای تکمیل پوشش و بهره‌مندی مشترکان از خدمات مناسب تلفن‌همراه اجرا شد؛ اما اکنون دو اپراتور بزرگ خود را بی‌نیاز از کمک یکدیگر می‌دانند و یکی از اپراتورها ارائه سرویس به اپراتور کوچک‌تر را محدود کرده است.

طرح رومینگ ملی موبایل برای تکمیل پوشش اپراتورهای تلفن همراه و بهره‌مندی تمام مشترکان تلفن‌همراه از خدمات مناسب، در خرداد ماه سال 93 از سوی وزارت ارتباطات اجرا شد. این طرح که به عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت موبایل عنوان شده بود از ابتدای کار با ابهاماتی روبه‌رو بود که عملیاتی شدن آن را با تردید مواجه می‌کرد.

هم اکنون بعد از گذشت 5 ماه طرح رومینگ ملی موبایل به نقطه عطف رسیده است. اکنون دو اپراتور بزرگ تلفن همراه در بحث رومینگ ملی و ارائه خدمات متقابل به مشترکان یکدیگر پیشرفت قابل توجهی ندارند و همکاری آنها در سطح روز افتتاح این طرح باقی مانده است. هر دو اپراتور بزرگ مدعی برخورداری از شبکه‌ای کامل هستند و خود را بی‌نیاز از خدمات اپراتور رقیب می‌دانند.

از سوی دیگر معاون تجاری اپراتور سوم تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، از وقفه‌ در سرویس‌دهی یکی از اپراتورهای تلفن همراه به مشترکان این اپراتور خبر می‌دهد و می‌گوید: همکاری اپراتور دیگر با این اپراتور به طور کامل در جریان است. اپراتور سوم موبایل هدف اصلی خدمات رومینگ ملی بوده است.

ساسان جباری گفت: این وقفه در برخی از قسمت‌ها رفع شده و در برخی از نقاط ادامه دارد.

گفته می‌شود اپراتوری که از ارائه خدمات به رایتل سرباز زده در ابتدای همکاری با حسن نیت فراتر از درخواست رایتل، تمام شبکه خود را روی رایتل باز کرده اما با دیدن پیشرفت همکاری رایتل با اپراتور رقیب از در مخالفت برخواسته و خدمات خود را در حد درخواست‌های رایتل محدود کرده است که به معنی کاهش سطح همکاری بوده است.

از این رو برخی از مشترکان رایتلی که تاکنون با رومینگ ملی از شبکه این اپراتور استفاده می‌کردند از این خدمات محروم شده‌اند. در مجموع شواهد نشان می‌دهد هدف اصلی این طرح که تحت پوشش قرار گرفتن تمام مشترکان تلفن همراه از خدمات موبایل به ویژه تکمیل خدمات برای مشترکان اپراتور سوم بود، 5 ماه پس از اجرا، به چالش اصلی رسیده است.


عضو کمیسیون اینترنت رایانه‌ای کشور:
مصوبه تخفیف اینترنت برای فروشندگان اصلاح شد/ اعمال تخفیف 25 درصدی برای همه به جای 35 درصد فقط برای ADSLها
فارس/ عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: مصوبه تخفیف 35 درصدی اینترنت برای ارائه دهندگان ADSL به 25 درصد تخفیف برای تمام فروشندگان این سرویس اصلاح شد. ناصر علی سعادت در یک نشست خبری از اصلاح مصوبه 181 کمیسیون تنظیم و مقررات ارتباطات در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد.

عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: در جلسه روز یکشنبه مصوبه 181 که در آن 35 درصد تخفیف برای شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت (PAP) روی اینترنت و تخفیف دیگری روی پاور در نظر گرفته شده بود به 25 درصد تخفیف برای تمام ارائه دهندگان اینترنت اصلاح شد.

وی توضیح داد: شکل قبلی مصوبه 181 در اعمال تخفیف برای بعضی فروشندگان اینترنت سبب ایجاد رانت در بازار می‌شد که اکنون با یکسان‌سازی تخفیف تمام ارائه‌ دهندگان اینترنت از کوچک و بزرگ در شبکه یکسانی فعالیت خواهند کرد.


مشکل جالب پیرزن ۱۱۴ ساله برای پیوستن به فیس‌بوک
فارس/ یکی از مسن‌ترین زنان عالم مجبور شد برای حضور در فیس‌بوک و ایجاد حساب کاربری در آن دروغ بگوید و سنش را کمتر از میزان واقعی اعلام کند. آنا سوئر 114 ساله اهل ایالت مینه‌سوتای امریکا اخیراً تصمیم گرفت که حسابی در سایت فیس‌بوک باز کند، اما با مشکلی عجیب مواجه شد. افرادی که می‌خواهند به این شبکه اجتماعی بپیوندند باید بین 13 تا 99 سال داشته باشند و خانم سوئر 15 سال مسن تر از حد مجاز بود.

او که نمی‌خواست در مورد سنش دروغ بنویسد، نامه ای برای مارک زاکربرگ مدیر عامل این سایت نوشت. وی اولین بار از گوشی همراه هوشمند پسر 85 ساله‌اش برای اتصال به گوگل، فیس‌بوک و کنترل کردن ایمیل‌هایش استفاده کرد. فیس‌بوک هنوز در این زمینه واکنشی از خود نشان نداده است. اما علاقه این پیرزن کهنسال به استفاده از دستاوردهای نوین فناوری با تحسین عمومی مواجه شده است.


اولین تصویر تبلیغاتی رسمی نکسوس 6 موتورولا درز کرد!
فارنت/ اکانت توئیتر Evleaks مدتهاست اعلام بازنشستگی کرده اما ظاهرا برای تجدید خاطره هم که شده این اکانت توئیتر امروز در اقدامی ناگهانی تصویری دیگر را منتشر کرد و حالا ما تقریبا می‌توان گفت شاهد اولین تصویر رسمی از نکسوس 6 هستیم که قرار است به زودی رونمایی شود!

این تصویر قاب جلویی نکسوس 6 و فریم دور آن را نشان می‌دهد که احتمالا فلزی خواهد بود. این احتمال از آنجاست که بر روی فریم دور قاب، دو قسمت جدا شده وجود دارد که احتمالا به دلیل قرار گرفتن آنت دستگاه است و اگر این فریم پلاستیکی بود نیازی به وجود این دو قسمت نبود.

در این تصویر همچنین شاهد صفحه خانگی اندروید L هستیم که از آن می‌توان آرایش صفحه خانگی که گوگل برای اندروید L در نظر گرفته را متوجه شد.

نکسوس 6 گوگل توسط موتورولا ساخته شده و بنابر گزارش‌های منتشر شده از یک صفحه نمایش 5.9 اینچی QHD برخوردار است که با این صفحه نمایش به عنوان اولین فبلت خانواده نکسوس مطرح خواهد شد. در این تصویر همچنین در لبه کناری گوشی شاهد حضور ولوم صدا و دکمه قفل کردن و باز کردن گوشی هستیم.

این تنها خبر امروز از نکسوس 6 گوگل نبود و پیش از این و ساعاتی پیش شاهد انتشار ویدئو تبلیغاتی گوگل از نکسوس 6 و اندروید L‌ بودیم.  تاکنون در گزارش‌های منتشر شده علاوه بر صفحه نمایش 5.9 اینچی QHD، از وجود چیپست اسنپ‌دراگون 805 با پردازنده 4 هسته‌ای2.65 گیگاهرتزی Krait 450، 3 گیگابایت رم و دوربین 13 مگاپیکسلی با OIS و فلش دوگانه LED خبر داده‌اند.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار و تصاویر در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
یحیی غوابش
۰۱:۰۹ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
سلام.. دستتون درد نکنه،خبرات عالی بود،از مسوءلان شبکه ی 3g همراه اول خواهشمندیم که استان خوزستان شهر الوان را فعال کنند،خیلی سرعتش کم است حداقل به 4کیلو بایتی می رسد.وبعضی وقتا اصلا بالا نمیاد..آقای خبرنگار خواهشا پیگیر باشید با مسوءلان اخه کجا شکایت کنیم به 9990تماس میگیریم این دو ماه فقط میگن باش پیگیری می کنیم ولی هیچ کاری برایمان نکردند
آخرین اخبار