سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی:

تحقق سیاست‌های کلان علم و فناوری را با کمی‌سازی آن‌ها دنبال می‌کنیم

سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی در خصوص تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: برای تحقق بندهای کلان و کلی سیاست‌های علم و فناوری می‌باید این سیاست‌ها را به بندهای با قابلیت کمی‌سازی و قابل سنجش تبدیل کنیم.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران، دکتر میثم نریمانی سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره ضرورت‌ ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری، ابلاغ این سیاست‌ها را راهگشا و لازمه حرکت در مسیر توسعه علم و فناوری دانست و نسبت و جایگاه معاونت علمی در سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی را در سیاست های کلی علم و فناوری تبیین کرد. 
سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی با اشاره به اهمیت ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گفت: تاکنون سیاست‌های کلی در حوزه‌‌های مختلفی ابلاغ شده است که البته با حوزه علم و فناوری بی ارتباط نبوده‌اند. اما تا به حال سیاست های کلی خاص حوزه علم و فناوری ابلاغ نشده بودند. ستاد نقشه جامع علمی کشور تاکنون بالادستی‌ترین نهاد حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که سند اجرای نقشه جامع را نوشته و به تأیید مقام معظم رهبری رسانده است. 

نریمانی ضمن اشاره به گستردگی سطح سیاست‌های کلی ابلاغ شده اخیر نسبت به سند نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: سیاست‌های تدوین شده در قالب نقشه جامع، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته بود که به لحاظ جایگاهی پایین‌تر از ابلاغیات مقام معظم رهبری است. این موارد چتری مفهومی ایجاد می کند به گونه ای که نقشه جامع نیز ذیل این سیاست‌های کلی جای می‌گیرد.

چارچوب اصلی سیاست گذاری حوزه علم و فناوری کشور
وی افزود‌: در واقع سیاست‌های کلی علم و فناوری، چارچوب اصلی سیاست‌گذاری حوزه علم و فناوری کشور خواهد بود. بر اساس این سیاست‌ها نقشه جامع علمی کشور روزآمدسازی و پیگیری می‌شود و ستاد اجرایی نقشه جامع در شورای عالی انقلاب فرهنگی، همراه با نهادهای دیگری همچون معاونت علمی و فناوری موظف‌اند یک سری سیاست‌های راهبردی را در چارچوب خاصی برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.
نریمانی با اشاره به این که معاونت علمی و فناوری، به دلیل این که دستگاهی مهم در ساختار اجرایی کشور در حوزه علم و فناوری است خاطرنشان کرد: این معاونت وظیفه‌ای بسیار مهم و نقشی اثرگذار در اجرای این سیاست‌های کلی ایفا می‌کند. معاونت سیاست گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی برنامه‌های مختلفی را جهت تحقق اجرایی‌ساختن این سیاست‌ها تدارک دید و تلاش کرده است بندهایی از سیاست‌های کلی، که به مأموریت ها و وظایف معاونت علمی و فناوری مربوط می‌شود را مورد توجه قرار دهد و در مسیر اجرایی کردن آنها قدم بگذارد. 

وی افزود: حدود نوزده بند، یعنی بالغ بر نیمی از مجموع سی و چند بند سیاست‌های کلی علم و فناوری به حوزه فعالیتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مرتبط هستند. قسمت‌هایی که به بحث‌های علمی و توسعه علمی و آموزشی توجه دارند از مأموریت‌های این معاونت فاصله بیش‌تری داشتند، اما بخش‌هایی که به کاربرد علم و فناوری، اقتصاد مبتنی بر دانش، ثروت‌افزایی از مسیر علم و فناوری، تجاری‌سازی و توسعه اقتصادی از مسیر علم و فناوری مربوط می شوند، جزء مأموریت‌های نزدیک به فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری هستند.

حرکت معاونت علمی در مسیر تحقق سیاست های کلی علم و فناوری

سرپرست دفتر سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی با اشاره به حرکت معاونت علمی و فناوری در تحقق بندهای کلی سیاست‌های ابلاغ شده اظهار کرد: خوشبختانه معاونت علمی و فناوری در مسیر تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری گام برداشته است. برای تحقق بندهای کلان و کلی سیاست‌های علم و فناوری می‌بایست این سیاست‌ها به بندهایب قابل سنجش تبدیل شوند؛ به‌طوری‌که که بتوان کنترل و نظارتی مؤثر بر اجرایی شدن‌ آن‌ها داشت. بدین ترتیب ایجاد برنامه های عملیاتی که بتوان میزان تحقق هر یک از بندها را سالانه ارزیابی کرد و مورد بررسی قرار داد از برنامه‌های اصلی معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی است.

نریمانی به مقاطع مختلفی که معاونت سیاست‌گذاری پیش روی خود دارد اشاره کرد و اظهار داشت؛ در وهله اول برنامه بودجه سال 94 جزو مهم‌ترین این مقاطع است. تقریباً زمان آن رسیده است که پیشنهادهای دستگاه‌ها برای اولویت‌بندی و اختصاص بودجه سال آینده ارائه و تدوین شود. در این خصوص معاونت علمی و فناوری باید ارزیابی کند که بودجه چگونه، کجا و به چه میزان اختصاص یابد تا سیاست‌های کلی علم و فناوری محقق شوند.

به گفته وی، مقطع بعدی پیش روی معاونت سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی، تدوین برنامه پنج‌ساله ششم توسعه است. کارگروه‌های مختلف این برنامه در دولت تشکیل شده‌اند و بحث‌های بلندمدت‌تر که لازمه اجرای سیاست‌هاست، از مسیر پیشنهادها و راهبردهای معاونت علمی و فناوری پیگیری می‌شوند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار