مشاور ارشد سابق اوباما:

واشنگتن و تهران درباره غنی‌سازی با یکدیگر اختلافاتی دارند/ احتمال تمدید مدت زمان مذاکرات هسته‌ای وجود دارد

پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی به قلم برنارد گوئرتزمن با عنوان "آیا ایران و آمریکا می توانند به یک توافق هسته ای واقعی دست یابند؟" با گری سیمور مشاور ارشد سابق اوباما مصاحبه ای انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "گری سیمور" - که یک کارشناس مسائل هسته ای نیز است - اعلام کرد به نظر می رسد ایران و قدرت های جهان تا زمان فرا رسیدن ضرب الاجل اواخر ماه نوامبر نمی توانند به توافق نامه جامع هسته ای دست یابند. او می گوید واشنگتن و تهران درباره برنامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران با یکدیگر اختلافاتی دارند اما در عین حال تمایل دارند مدت زمان این مذاکرات را تمدید کنند.

وی افزود: با توجه به دست یابی به پیشرفت هایی در برخی از بخش های فعالیت هسته ای ایران و همچنین هدف مشترک واشنگتن و ایران در شکست دادن داعش، احتمال تمدید مدت زمان مذاکرات هسته ای وجود دارد . 

او همچنین گفت: دو طرف به رویارویی یا افزایش تنش ها بر سر موضوع هسته ای تمایلی ندارند.

سیمور در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: حجم و میزان برنامه غنی سازی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است همانند شمار و نوع سانتریفوژها ، ذخیره اورانیوم با غنای پایین ، محدودیت در انجام تحقیقات و توسعه و غیره. و زمانی که مذاکره درباره چنین جزئیاتی آغاز می شود مشخص می شود که دو طرف اختلافات گسترده ای با یکدیگر دارند. آمریکا خواهان آنست که ایران به صورت قابل توجهی ذخایر کنونی سانتریفوژهای خود را کاهش دهد. 

وی افزود: ایران حدود ده هزار سانتریفوژ دارد که عملیاتی هستند. آنها ده هزار سانتریفوژ دیگر در اختیار دارند که نصب کرده اند اما عملیاتی نیستند و آمریکا - دست کم در موضع اولیه اش - در پی کاهش تعداد این ده هزار سانتریفوژ به حدود هزار و 500 عدد بود. دوم این که؛  آمریکا خواهان آنست که  این محدودیت به مدت 20 سال پا بر جا بماند . با توجه به وجود چنین اختلافاتی، دشوار است بتوانیم شاهد دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین دو طرف تا پایان ماه نوامبر باشیم. 


گری سیمور ادامه داد از آنجایی که دو طرف بر سر شماری از موضوعات از قبیل ایجاد تغییراتی در راکتور تحقیقاتی اراک و تأسیسات غنی سازی فردو و تبدیل کردن آنها به  تأسیساتی تحقیقاتی به توافق هایی دست یافته اند ، از نظر تئوری، در برخی زمینه ها به منظور دست یابی به توافقی موقت دیگری در ازای کاهش تحریم های بیشتر، پیشرفت هایی صورت گرفته است . در آن صورت، می توان انتظار داشت ضرب الاجل دیگری در تلاش برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای تعیین شود.


سیمور گفت: روندی مثبت وجود دارد که بر اساس آن می توان تمدید مذاکرات هسته ای را توجیه کرد اما مطمئنا شماری بسیاری در کنگره وجود دارند که مظنوند و این موضوع که جمهوری خواهان کنترل کنگره را در دست داشته باشند یا خیر، مطمئنا بر توانایی کنگره در تصویب لوایحی علیه خواسته های کاخ سفید در این باره  تأثیر خواهد گذاشت. و البته این موضوع به دیدگاه های برخی کشورهای دیگر از جمله اسرائیل بستگی دارد.  اسرائیلی ها مطمئنا تمدید مذاکرات را به جای دست یابی به یک توافق نامه هسته ای بد ترجیح می دهند که به ایران اجازه می دهد ظرفیت غنی سازی خود را به صورت قابل توجهی حفظ کند و از این رو، دولت آمریکا هیچ گونه انعطاف پذیری در این باره از خود نشان نمی دهد. 



انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار