دنیای مجازی فضایی برای تعامل یا کندی روابط

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: دنیای مجازی در صورت نظارت و کنترل مناسب راهی برای تعامل و ارتباط کاربران به ویژه جوانان در عصر کنونی است.

 جعفر بای آسیب‌شناس اجتماعی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات دهکده جهانی را به جهانی شیشه‌ای تبدیل کرده است به طوری که کاربران آن می‌توانند در تعامل با هم از فضای مجازی استفاده مطلوب کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این که کاربران می‌توانند در تعامل از فضای مجازی استفاده مطلوب کنند اما بیم آن می‌رود که استفاده از آن سبب بروز مشکلاتی هم شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی در مورد مشکلاتی که منشا آن دنیای مجازی است اظهار داشت: مظلوم ترین افراد در این بخش نوجوان به ویژه دختران هستند چرا که به این قشر از اعتماد بیش از حد آسیب‌ بسیاری می‌بینند.

بای با اشاره به مشکلات آموزش و نحوه استفاده از اینترنت در ایران تصریح کرد: استفاده از اینترنت و اطلاع از دنیای مجازی ابتدا باید برای بزرگسالان توضیح داده شود همانند کشورهای پیشرفته که نوجوانان از والدین خود آموزش می‌بینند این در حالی که است که در ایران تعداد کثیری از کاربران اینترنت را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

وی همچنین درباره حضور زنان و مردان متاهل در شبکه‌های اجتماعی و تاکید آنها به مجرد بودن اظهار کرد: چنین افرادی به دلیل کاهش قد است خانواده و پشیمانی آنها از ازدواج که در نتیجه ارضا نشدن خواسته‌هایشان در زندگی مشترک به وجود امده، جذب چنین فضایی شده و این کار سرگرمی برای خود می‌پندارند.

بای در ادامه در مورد حضور نوجوانان که درصدی از کاربران فضای مجازی را به خود اختصاص داده‌اند افزود: حضور نوجوانان باعث کاهش تعامل و کندی رابطه میان آنها را والدینشتان می‌شود چرا که نوجوان به دلیل کم اطلاع بودن والدین، امکان بهره‌بری از تجربیات والدین خود را ندارند.

این آسیب‌شناس پیرامون راههای جلوگیری از آسیبهای مختلف به قشر نوجوان، جوان و خانواده بیان داشت: نهادهای آموزشی فرهنگی و خانواده باید در این زمینه کنترل و نظارت غیر مستقیم داشته باشند.

وی همچنین به توانمندی سازی قشر جوان به ویژه هوشیار سازی دختران تاکید و خاطر نشان کرد: در خانواده‌هایی که نظارت غیر مستقیم والدین وجود دارد بروز مشکلات در فضای مجازی کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجازی ، کنترل ، نت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohamad
۱۸:۴۳ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
Fogholade bud :)))))))
آخرین اخبار