ایندیپندنت:

سکوت در برابر داعش برای ترکیه گران تمام خواهد شد

روزنامه ایندیپندنت نوشت: احتمال سقوط کوبانی به دست داعش برای ترکیه که درخواست های اقلیت کرد خود را برای کمک به کردهای سوریه نادیده گرفته است، تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم "پاتریک کاکبرن" افزود: در تظاهرات اعتراض آمیز روز گذشته در سراسر ترکیه دهها نفر کشته و مجروح شدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خشم خود را از انفعال دولت ترکیه در برابر اقدامات داعش که در حال تسخیر شهر کردنشین کوبانی سوریه هستند، نشان دادند. شهر کوبانی در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد.   
 
پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که تعدادی خودرو و لاستیک را به آتش کشیده بودند، به سمت آنها گاز اشک آور شلیک کرد. بیشترین ناآرامی ها در استان های کردنشین شرق و جنوب شرقی روی داد، هرچند که در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه و آنکارا، پایتخت آن هم درگیری هایی گزارش شده است. 
سقوط کوبانی احتمالا باعث پدید آمدن شکافی غیرقابل بازگشت بین ترکها و کردهای ترکیه، سوریه و عراق خواهد شد. بسیاری از 30 میلیون کرد منطقه معتقدند امتناع ترکیه از کمک به مدافعان کوبانی عامل سقوط احتمالی این شهر خواهد بود. 

تسخیر کوبانی به دست نیروهای داعش احتمالا نقطه عطفی در بحران کنونی عراق و سوریه خواهد بود زیرا نشان دهنده شکست طرح آمریکا برای مقابله با داعش با استفاده حملات هوایی به تنهایی است. 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا کمتر از یک ماه پیش قول داد که با کمک نیروی هوایی داعش را متلاشی و نابود کند اما داعش همچنان در حال پیشروی و کسب موفقیت است.

پیام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در مورد کوبانی شفاف بود. وی در دیدار از یک اردوگاه پناهندگان گفت: کوبانی در آستانه سقوط است. وی توضیح داد هزینه ای که ترکیه باید برای نجات کوبانی و اقدام برضد داعش بپردازد، سه اقدام با هدف برکناری بشار اسد از حکومت سوریه خواهد بود. اردوغان افزود: ما سه خواسته داریم. اول ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع، دوم اعلام یک منطقه امن و سوم آموزش و تجهیز مخالفان میانه رو در سوریه و عراق است. 

وی در حقیقت با این سخنان تصریح کرد که بین مقابله با داعش و اسد، بشار اسد را انتخاب خواهد کرد. 

نویسنده در ادامه به مسئله دیگری اشاره کرده است که نشان دهنده فقدان همدردی میان دولت ترکیه با کردهای سوریه است. دولت ترکیه 200 پناهنده کردی را که این هفته از کوبانی به ترکیه گریخته بودند، دستگیر و مورد بازجویی قرار داد تا مشخص شود که آیا با یگان های مدافع خلق (YPG)، نسبتی دارند یا نه.  

در منطقه کردنشین جنوب شرق و هرجای دیگری که اقلیت های کرد وجود داشتند مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و بورسا تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد که اغلب منجر به بروز خشونت نیز شد. در وارتو یک نفر کشته شد و در استانبول تامر دوگان، یک مدافع سرشناس حقوق بشر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت. برخی از دوستان دوگان معتقدند احتمالا وی را هدف گرفته بودند. 

با سقوط کوبانی، کنترل بخش بزرگی از 510 مایل مرز سوریه با ترکیه به دست نیروهای داعش خواهد افتاد. این مسئله انگیزه بیشتری به ترکیه خواهد داد تا یک منطقه حایل یا ایمن در طرف سوری مرز ایجاد کند هرچند که چنین اقدامی ترکیه را به سمت مشارکت نظامی در جنگ داخلی سوریه سوق خواهد داد. 

ترکها تنها گروهی نبودند که از کوبانی در برابر شبه نظامیان داعش حمایت نکردند. آمریکا بسیار محتاط بود که با جنگجویان کرد هیچ گونه تماس مستقیمی نداشته باشد هرچند که اطلاعات محلی می توانست حملات هوایی آنان را موثرتر سازد و مانع پیشروی داعش شود. 

در 24 ساعت گذشته حملات هوایی آمریکا از لحاظ کمیت افزایش یافته است اما درحالیکه داعش درگیر جنگ خیابانی هستند دیگر برای چنین حملاتی خیلی دیر شده است. مبارزه آمریکا برضد داعش تضعیف شده است نه به خاطر این که نیروهای زمینی این کشور وارد عمل نشده اند، بلکه به خاطر دوری گزیدن از مبارزانی که در حقیقت با داعش می جنگند و نزدیک شدن به کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه که با داعش مقابله نمی کنند.    مشابه همین شرایط در عراق هم وجود دارد، جایی که نیروهای اصلی مخالف داعش را شیعیان تشکیل می دهند که آمریکا فاصله خود را با آنها حفظ می کند. 

بیشتر جمعیت کوبانی را کردها تشکیل می دادند اما ترکمن ها، اعراب و ارامنه هم در این شهر سکونت داشتند. بعضی از گزارش ها حاکی است اخیرا 160 هزار نفر از کوبانی به سمت ترکیه گریخته اند.  



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار