لس آنجلس تایمز:

نقش مبهم ترکیه در ائتلاف تحت رهبری آمریکا

لس آنجلس تایمز نوشت: سیاست ترکیه در قبال سوریه نقش این کشور را در ائتلاف تحت رهبری آمریکا پیچیده می‌سازد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به قلم "پاتریک مک دانل" و "نبیح بولوس" نوشت: جنگنده های آمریکایی مواضع داعش را به منظور توقف پیشروی آنها به سوی شهر مرزی کوبانی در سوریه بمباران می‌کنند. 

این روزنامه مدعی است: بر روی زمین، طیفی از تانکها و نیروهایی مستقرند که به نظر میرسد در بهترین موقعیت برای عقب راندن این تروریست‌ها قرار دارند اما توجه ترکها بر جای دیگری متمرکز است. ارتش این کشور سرگرم کنترل فعالان کرد است که از تهدید شهر کوبانی، به خشم آمده اند.

روزنامه لس آنجلس تایمز افزود: گرچه سربازان ترکیه تروریست‌ها را می بینند و صدای جنگنده های آمریکا را می شنوند- و  روز دوشنبه حداقل برافراشته شدن یک پرچم داعش را در حومه شرقی کوبانی ضمن ادامه جنگ مشاهده کردند- هیچکس در اینجا انتظار ندارد به این زودیها شاهد عبور تانکهای آنها از مرز برای کمک به کُردها در داخل این شهر باشند. ترکها همچنین اجازه ورود داوطلبان و تجهیزات نظامی را به آن شهر نمی دهند و  بعید است  قدرت هوایی آمریکا به تنهایی بویژه با محدودیتهای ناشی از حضور غیرنظامیان، بتواند تروریست‌ها را که در حال باز کردن راه شان به مرکز شهروند،‌ از آن شهر بیرون براند.

"حسین یوکا" شهردار یک روستای کردنشین در آن حوالی گفت اگر ترکها می خواستند کاری انجام دهند تا بحال انجام داده بودند... مرز مملو از نیروهای داعش است.

فقدان یک رویکرد واحد بین کشورهای متحد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، واشنگتن و آنکارا در اینجا بخوبی مشهود است. از اواسط اوت که جنگنده های آمریکا بمباران عراق در همسایگی سوریه را آغاز کردند، هدف بیان شده اوباما شکست داعش بود که بخش های وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرده است. دامنه حملات هوایی ماه گذشته به سوریه گسترش یافت.

ترکها بر همراهی با این عملیات تاکید دارند و هفته گذشته پارلمان شان برای  اقدام نظامی در سوریه و عراق چراغ سبز داد که با استقبال واشنگتن مواجه شد. اما نقش آنکارا در مبارزه با داعش همچنان مبهم است.

حمله به کوبانی که به عین العرب نیز معروف است و هفته گذشته آغاز شد، مبهم بودن نقش  ترکیه را در ائتلاف تحت رهبری آمریکا بر ضد داعش بدجوری برجسته ساخته است.مقامات ترکیه اتهامات جو بایدن معاون رئیس جمهور و دیگران را مبنی بر کمک به رشد  این تهدید تروریستی در سوریه رد کرده‌اند.

ترکها هنوز به جنگنده‌های آمریکایی اجازه نداده اند از کشورشان برای انجام حملات هوایی به سوریه استفاده کنند. آنها می گویند انتظار نمی رود هیچ اقدام نظامی فوری بر ضد تروریست‌ها در سوریه صورت گیرد گرچه ترکیه به ارتش خود به عنوان یکی از بزرگترین ارتش های منطقه و نیروی هوایی مدرن مجهز به جنگنده های ساخت آمریکا می بالد.

دولت آنکارا قبلا اولویتهای دیگری برای خود دارد از جمله براندازی دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و تضعیف حزب کارگران کردستان (پ پ ک) به عنوان چالش دیرینه شان که درگیر سه دهه جنگ بر ضد دولت ترکیه بوده است.

سونر کاگابتی تحلیلگر مسائل ترکیه در موسسه سیاست خاورمیانه در واشنگتن هفته گذشته در تحلیلی نوشت: سیاست ترکیه در قبال سوریه مملو از اولویت بندی های گیج کننده و اغلب متضاد است. سیاست ترکیه تضعیف داعش و اسد و در عین حال مقهور ساختن پ ک ک است.

باید دید  با توجه به پیچیدگی های عرصه جنگ و لایه های متعدد جنگ نیابتی، رقبای ژئوپلتیکی و چالش های انسانی در سوریه، آیا اهداف ترکیه قابل تحقق است یا نه.

ترکیه ضمن آنکه قول می دهد با داعش بجنگد، خود را با محدودیتهای داخلی و بین المللی مواجه می بیند. سیاست گذاران ترکیه از آن بیم دارند که اتخاذ اقدام جدی تر در سوریه منجر به واکنش داخلی و حتی حملات انتقام جویانه هسته های داعش در ترکیه شود. 

ترکیه از دیرباز پایگاهی برای معارضان سوری از جناح‌های مختلف بوده است.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار