اصغرزاده:

حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی مشروط است/ اگر دولت روحانی بشكند اصلاح‌طلبان می‌شكنند/ راهبرد دولت اعتدالی متفاوت از راهبرد اصلاح‌طلبان

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اصلاح‌طلبان پشت دولت یازدهم را خالی نمی‌کنند، تصریح کرد: به نظرم اصلاح‌طلبان پشت دولت روحانی را خالی نخواهند كرد ضمن این که پشتيبانی اصلاح‌طلبان از وی مشروط است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، "ابراهیم اصغر زاده" گفت: ذات اصلاح‌طلبي، بر مدار حق و قانون حركت كردن است ولو اينكه قانون ناعادلانه، سختگيرانه يا بد تنظيم شده باشد.

پیروزی دوم خرداد معلول بی اعتمادی مردم به نخبگان راست

اصغرزاده گفت: پيروزی غيرمنتظره دوم خرداد، پرده از بی‌اعتمادي عميق مردم به نخبگان راست و شكاف فی‌مابين برداشت. هيچ‌يک از دستگاه‌های نظارتی و حتی نخبگان دو جناح راست و چپ قادر به پيش‌بينی نتايج انتخابات دوم خرداد نشدند. توده‌ها نخبه‌ها را غافلگير كردند و به قول شما مردم به اين نتيجه رسيدند كه بايد از حقوق خودشان دفاع كنند. تنها كاری كه اصلاح‌طلبان كردند آدرس درست دادن بود.
 
ماندن در قدرت به هر قیمت

اصغرزاده آسیب‌های جریان دوم خرداد را هم بیان داشت. وی گفت: يكي از مشكلات همين بود كه سرنوشت جنبش اصلاحات گره خورد به مسووليت فاقد اختيار رييس قوه مجريه. از طرفي هم كارشكنی‌های جناح رقيب و ندانم كاري خودمان موقعيت پيچيده‌ای پديد آورد. آن زمان جريان اصلاح‌طلبی به هر قيمت در قدرت ماندن را به پيگيری مطالبات واقعی ترجيح داد و اين آغاز انحراف بود. دولتمردان اصلاح‌طلب تصميمات بدی نمی‌گرفتند ولی به‌شدت از اينكه به موقع تصميم بگيرند معطل می‌ماندند در بی‌‌تصميمی و تزلزل استاد بودند.
 
استحکام جامعه مدنی/ بند ناف اصلاح طلبی
 

وی با بیان اینکه بقاي اصلاح‌طلبی بي‌ترديد وابسته به ماندن در قدرت يا دولت نيست، تاکید کرد: بند ناف اصلاح‌طلبي را با حوزه عمومي بريده‌اند. به عبارتی سرنوشت اين جريان به توسعه حوزه عمومي، استحكام جامعه مدنی و افزايش سطح آگاهی عمومی گره خورده است. اصلاح‌طلبی می‌تواند در قدرت نباشد ولي با مردم باشد اما مطمئنا نمی‌تواند شريک قدرت باشد ولی از مردم فاصله گرفته باشد.
 
همه جا مخاطب داریم

اصغرزاده بیان داشت: گفتمان اصلاح‌طلبی در همه حوزه‌ها و پهنه‌های اجتماعی و سياسی مخاطب خاص خود را دارد. در ميان دانشجويان و گروه‌های تحولخواه، در ميان لايه‌های تهيدست، درميان سطوحی از طبقات ميانی، در ميان اقوام، قوميت‌ها، در ميان حوزه‌هايی كه با دانش، تكنولوژی و دستاوردهای مدرنيته نسبت دارد، در شبكه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی كه خبری از سلسله مراتب سنتی و تكاليف اجباری نيست اصولگرايان حرفی برای گفتن ندارند و در عوض گفتمان اصلاح‌طلبی حضور پررنگ دارد.
 
اصلاح طلبی بعد از 88

اصغرزاده با اشاره به وضعیت پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان بعد از اتفاقات سال 88 تصریح کرد: اينكه گفته شود پايگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان ضعيف است تا واقعا در يک انتخابات آزاد محک زده نشود قابل رد و اثبات نيست. جامعه جوان ما اساسا در حال گذار و تحول‌طلب است پس انتظار تغيير و اصلاح خصلت ذاتی و پايدار آن است به گونه‌ای كه حتی كانديداهای اصولگرا هم براي جلب‌توجه دايما به شعارها و برنامه‌هايی استناد مي‌كنند كه ماهيت اصلاح‌طلبانه دارد. خبر از اصلاح‌طلب شدن نيروهاي راست زياد داشته‌ايم اما گزارشي كه حتي يك نفر اصلاح‌طلب راست شده باشد، نداريم.
 
داشتن سرپناه مهم تر از آزادی

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، اگر اصلاح طلبان با یک نامزد واحد به کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال 84 قدم می گذاشتند، آیا دوباره احمدی نژاد پیروز می شد، بیان داشت: به احتمال زياد بازهم احمدي‌نژاد مي‌آمد. ناكارآمدي دولت دوم اصلاحات زمينه را براي پذيرش شعارهای پوپوليستی حتی در لايه‌های ميانی مهيا ساخته بود. دوستان ما بيش از هر چيز روي مطالبات مدنی و آزاديخواهانه طبقات متوسط جديد تكيه داشتند در حالی كه از نظر توده بي‌شماری، داشتن مسكن و سرپناه، برخورداری از شغل مناسب يا كسب درآمد عادلانه، معيشت شرافتمندانه به مراتب مهم‌تر از آزادی بيان و آزادی مطبوعات بود. شايد به همين علت اكثريت رای‌دهندگان در انتخابات سال 84 از شعارهای آقای كروبی كه تمركز بر معيشت عمومی داشت نسبت به شعارهای انتخاباتی دكتر معين استقبال بيشتری كردند.
 
راهبرد دولت اعتدالی متفاوت از راهبرد اصلاح طلبان

اصغرزاده در بخش دیگری از گفتگوی خود، اشاره ای به راهبرد دولت یازدهم زد و گفت: راهبرد دولت اعتدالي طبعا متفاوت از راهبرد اصلاح‌طلبان است. دولت روحاني از منظر نداشتن راهبرد شايد بيشتر در معرض آسيب قرار داشته باشد. اگر فقدان راهبرد روشن، دولت دوم اصلاحات را به زمين سخت و سنگلاخي زد. در دولت روحاني هنوز چند ماه نگذشته آنچنان به اعتبار دولت ضربه زد كه اثر مهرش تا پايان بر پيشاني دولت باقي خواهد ماند. چرا؟ اينكه دولت بدون هيچ استراتژي منسجمي در ماه‌هاي منتهي به ارديبهشت امسال به صورت متوالي تقاضا كرد كه مردم به او اعتماد كنند و صرفا كساني جهت دريافت يارانه بروند ثبت نام كنند كه نيازمند واقعي باشند ولي در كمال ناباوري مشاهده شد 73 ميليون نفر رسما بي‌اعتنا به تقاضاي رييس‌جمهور منتخب‌شان، به هر دليلي خود را مستحق دريافت يارانه دانستند و رفتند و پاي ورقه‌يي را امضا زدند كه عملا شكاف فزاينده دولت - ملت را تاييد مي‌كرد. خب اگر اين فقدان راهبرد نيست پس چيست؟
 
جذب رای با توزیع نقدینگی

وی با انتقاد از نحوه جذب رای توسط دولت قبل، تصریح کرد: دولت قبل با ساده‌سازی مساله به ابتدايی‌ترين روش در توزيع نقدينگی و جذب رای دست زد. چه كسی نقدينگی را به بازار راكد و تحريم شده تزريق كرد تا رونق كاذب اقتصادی ايجاد شود؟
شخص او به تنهايی كه اين كار را نكرد، انديشه حاميان و استادان معنوی‌اش اين اعتماد به‌نفس را به او بخشيدند. البته او با اين كارش فرصت‌های جديدی را هم خلق كرد. يكي اينكه ملت عملا اعتماد چشم و گوش بسته به اين مدعيان و انديشه‌های ماقبل مدرن‌شان را كنار گذاشت و دستاورد ديگر همان كه قبلا گفتم، باز كردن پای حساب و كتاب و ضرر و زيان مادی در مناسبات مردم با حكومت دينی و رقومی شدن حمايت و پشتيبانی مردم از دولت.
 
طيف اصلاح‌طلب مي‌تواند از بخش سنتي استفاده كند

اصغرزاده با بیان اینکه طيف اصلاح‌طلب در حال حاضر مي‌تواند از بخش سنتی استفاده كند، گفت: تعداد بی‌شماری از فرزندان و اعضای خانواده‌های سنتی به جبهه اصلاحات پيوسته‌اند و اين واقعيتی است كه بزرگان جناح اصولگرا هم نمی‌توانند آن را ناديده گرفته انكار كنند. پيامدهای انتخابات سال 88 و انتخابات سال 92 همين موضوع را كه شما گفتيد تاييد می‌كند.
 
شطرنج در دقیقه 90

وی گذری هم به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 زد و بیان داشت: در بازي شطرنج سياسی پيچيده‌ای كه بين حاكميت از يك سو و ائتلاف عملگراها و اصلاح‌طلبان شكل گرفت، اين افراطيون اقتدارگرا بودند كه در دقيقه 90 با شكست روبه‌رو شدند. اعتراضات سران اصولگرا، عصبانيت مصباح و همه كسانی كه گناه شكست اصولگرايان در اين انتخابات را بر گردن ديگری و كنار نرفتن به نفع يكديگر می‌انداختند نشان ناخرسندی آنان از نتايج اين انتخابات است.
 
 
اگر دولت بشکند ما هم شکسته می شویم

وی بر خلاف صحبت های "سعید حجاریان" که گفته بود اگر اصلاح طلبان بشکنند، دولت روحانی هم می شکند، تاکید کرد: بهتر است بگوييم اگر دولت روحانی بشكند اصلاح‌طلبان می‌شكنند. چون دولت روحانی فرصت برای تحرك نيروهای اصلاح‌طلب فراهم ساخته است و هرچه او با مقاومت در برابر افراطيون بازدارندگی ايجاد كند امكان مانور بيشتر به اصلاح‌طلبان می‌دهد. كما اينكه بالفعل شدن قوه و پتانسيل به حاشيه رفته هاشمی و خاتمی را طي مدت يك ساله دولت روحانی به وضوح مشاهده می‌كنيد.
 
چه کسی پیروز است؟

اصغرزاده با اشاره به نقش محوری آقایان هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، بیان کرد: اپوزيسيون از نرم تا سخت، از جمهوری‌خواهان لاييک و دموكرات تا سلطنت‌طلب و ماركسيست انتخابات رياست‌جمهوری 1392 را تحريم كرده بود. بسياری از احزاب و سازمان‌های سياسی و فعالين مخالف نظام اعلام به تحريم يا عدم مشاركت كرده بودند. آيا با نتيجه‌ای كه به دست آمد، تصور می‌كنيد تلاش‌های اپوزيسيون موفق بود ولي راهبرد خاتمی شكست خورد؟ يا اينكه اساسا وقتی تقريبا همه سازمان‌ها و گروه‌های سياسی مخالف باسابقه نتوانستند تحليل درستی از شرايط موجود و رفتار مردم داشته باشند ولي ائتلاف خاتمی و هاشمی توانست به دقت رفتار مردم و حكومت را رصد كند و در دقيقه 90 قادر به بسيج آرای شناور و سرگردان شود شكست است؟
 
پشتیبانی به شرط چاقو!

اصغرزاده با بیان اینکه اصلاح طلبان پشت دولت یازدهم را خالی نمی کنند، تصریح کرد: به نظرم اصلاح‌طلبان پشت دولت او را خالی نخواهند كرد. البته پشتيبانی اصلاح‌طلبان از حسن روحانی مشروط است. معلوم است آنها در نقش يك بازنده، بازي برد - باخت يا باخت - باخت را ادامه نمی‌دهند. ولي تا زمانی كه قصد و نيت روحانی تحقق شعارهای انتخاباتی باشد ولو آنكه عملا راه به جايی نبرد دليلی بر عدم حمايت نخواهند داشت.

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار