اهداف یکسان و استراتژی "مشدانی"/"دشمن یا همپیمان" مسئله این است

ساندی تایمز در شماره دیروز خود سندی را درباره اهداف استراتژیک و برنامه های آتی داعش منتشر کرده که این سند بیش از هر چیز اهداف مشترکی که غرب، برخی کشورهای منطقه و داعش علیه ایران دارند را به تصویر می کشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در حمله چندی قبل نیروهای ویژه ارتش عراق به منزل یکی از سران داعش اسنادی درباره استراتژی های بلند مدت این گروه بدست آمده است. این استراتژی از سوی "عبدالله احمد مشدانی" یکی از شش چهره برتر داعش که برنامه ها و استراتژی های این گروه از سوی این شش نفر ترسیم می شود، تهیه شده بود. 

هر چند برخی از رسانه های خارجی این سند را به طنز تشبیه می کنند اما نکات موجود در آن حاوی مواردی است که نشان می دهد استراتژی های داعش، این گروه را در صف همپیمانان کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، و عربستان قرار می دهد و نه دشمنان آنها.

یکی از نکات موجود در این سند که به نوشته راشا تودی حاوی 70 بند است بحثی است که در رابطه با لزوم نزدیک شدن به روسیه صحبت می کند. بر اساس مفاد این بند داعش از طریق پرداخت رشوه به روسیه به مسکو نزدیک می شود.

اما این رشوه چیست و نزدیک شدن با چه هدفی انجام می شود؟ بر اساس این گزارش رشوه ای که داعش به روسیه پرداخت می کند بدین صورت است که کنترل میادین نفت و گازی که هم اکنون در اختیار داعش است در اختیار روسیه قرار می گیرد و در عوض مسکو تسلیحات اتمی به داعش داده، رابطه خود با ایران را کاهش می دهد، اطلاعات سری مربوط به تاسیسات هسته ای ایران را در اختیار این گروه قرار داده و حمایت خود از حکومت بشار اسد را نیز کاهش می دهد.

بر اساس مفاد موجود در این سند اهداف ضد ایرانی داعش فقط شامل این موضوع نیست و موارد دیگری را نیز دربر می گیرد.

مفاد ضد ایرانی "گرند پلن" داعش

بر اساس گزارش های منتشر شده درباره این استراتژی، داعش دست کم چهار هدف را علیه ایران دنبال می کند که این چهار هدف عباتند از:

- دست یابی به اطلاعات سری مربوط به تاسیسات و فعالیت هسته ای ایران

- ساخت کانالی در کشور امارات همانند کانال پاناما با هدف کم رنگ کزدن نقش تنگه هرمز در خلیج فارس و به تبع آن کاهش نقش ایران در این منطقه

- ضربه زدن به صنعت خاویار ایران

- ضربه زدن به صنعت فرش ایران از طریق رونق صنعت فرش افغانستان

اهداف مشترک برای دشمنان نامتعارف

افرادی که کمترین آشنایی با دشمنی های کشورهای غربی و عربی با ایران دارند با کوچکترین نگاه به این سند بدست آمده از داعش متوجه شباهت زیاد اهداف ضد ایرانی آن به سیاست های ضد ایرانی غرب، رژیم صهیونیستی و اعراب می شوند.

کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و حتی برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شدت به دنبال متوقف کردن برنامه هسته ای ایران و ضربه زدن به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی به هر نحو ممکن هستند.

مواردی همچون حمله بدافزار استاکس نت به تاسیسات هسته ای ایران که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی طراحی شده بود، سنگ اندازی های متعدد تل آویو، کشورهای غربی و عربی در مسیر توافق هسته ای و ... مواردی هستند که به خوبی نشان می دهند کشوهایی که هم اکنون ائتلاف ضد داعش را تشکیل داده اند با تمام نیرو با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مخالف هستند.

در مورد تنگه هرمز نیز در چند سال اخیر تهدید ایران مبنی بر مسدود کردن این منطقه به شدت موجب نگرانی کشورهای غربی و حتی عرب منطقه شده بطوریکه برای جلوگیری از این کار آمریکا حضور نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داد، از همین رو ایجاد کانالی موازی با این تنگه که امکان رفت و آمد کشتی ها در خلیج فارس و دریای عمان را بدون گذر از تنگه هرمز فراهم کند بیش از آنکه منافع داعش را تامین کند منافع کشورهایی همچون عربستان، امارات، قطر و کشورهای غربی را تامین می کند.

در مورد موارد دیگر یعنی ضربه زدن به صنعت خاویار و فرش ایران نیز کشورهای غربی در سال های گذشته تلاش گسترده ای توسط کشورهای غربی انجام گرفته تا شاید بتوانند محل درآمد ایران از این دو بخش را به حداقل کاهش دهند.

همین نوشتار کوتاه نشان می دهد که اهداف ضد ایرانی غرب، اعراب و صهیونیست ها با مفاد موجود در گرند پلن داعش شباهت زیادی دارد و تقریبا این اهداف از یک منبع سرچشمه می گیرند.

امکان توافق برای به زانو درآوردن یک کشور مقاوم

هر چند هم اکنون ائتلافی از سوی کشورهای غربی و عربی برای مقابله با داعش بوجود آمده اما صرف نظر از تبلیغات رسانه ای، آنچه مسلم است این گروه تا کنون خطری را علیه کشورهایی همچون امریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و امارات و همچنین رژیم صهیونیستی بوجود نیاورده است. البته قربانی شدن چهار تبعه غربی و سربریده شدن آنها توسط داعش نمی تواند تنها دلیل تشکیل این ائتلاف باشد.

بر همین اساس تشکیل این ائتلاف از سوی این کشورها نمی تواند صرفا برای از بین بردن داعش باشد. افشا شدن این سند از سوی ساندی تایمز نشان می دهد که گفته مقامات ایرانی در هفته های گذشته مبنی بر اینکه اهداف این ائتلاف جدید مورد تردید است، درست است؛ به صرف درست بودن سند افشا شده امکان زیادی برای اتنجام توافق میان داعش و این ائتلاف برای دستیابی به اهداف مشترک وجود دارد. اهدافی که اغاز آن ساقط کردن حکومت بشار اسد و پایان آن به زانو درآوردن ایران است.

بر همین اساس وقتی داعش و ائتلاف جدید ایجاد شده هر دو به دنبال یک هدف هستند چرا باید میان آنها جنگی جدی دربگیرد؟ این موضوع موجب شکل گیری این فرضیه می شود که حملات جنگنده های ائتلاف به مواضع داعش حرکتی نمایشی بوده و در روزها و ماه های آینده باید منتظر انجام حرکت جدید از سوی این دو جریان که اکنون برای فریب افکار عمومی در دو سوی میدان قرا گرفته اند باشیم.

برچسب ها: وبگردی ، داعش ، غرب ، مبارزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.