رنگ‌ها و نقششان در فرهنگ و روح و روان آدمی

یک روانشناس گفت: در رنگ‌ها نقش فرهنگ بسیار برجسته است افراد مختلف در دنیا امروز با ویژگی شخصیتی خاص رنگ‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند.

 حسین ابراهیمی‌مقدم، روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب افزود: در درجه اول رنگ‌های مختلف در اطراف انسان تأثیرات روانی متعددی را درپی دارند، در این زمینه بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر فردی در اتاقی با دمای متوسط حضور داشته باشد ولی رنگ های موجود در آن اتاق به عنوان رنگ‌های گرم استفاده شده باشد، مثل (رنگ خردلی، سبز تیره، قرمز سیر، قهوه‌ای پررنگ و یا مشکی و ...) فرد احساس گرمای بیشتری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: اگر همان فرد در اتاق دیگری با همان درجه حرارت‌ها حضور داشته باشد ولی در آن اتاق از رنگ‌های سرد استفاده شده باشد، مثل (سفید، سبز رنگ پریده، صورتی، بنفش و ...) فرد احساس سرما می‌کند.

وی اضافه کرد: با این که درجه‌ی حرارت در هر دو اتاق یکسان است در اتاق دوم فرد احساس سرمای بیشتری می‌کند و این به دلیل رنگ‌‌های استفاده شده در این اتاق‌ها است.

ابراهیمی‌مقدم، با تأکید بر اینکه در رنگ‌ها نقش فرهنگ بسیار برجسته است، تصریح کرد: به این ترتیب مشخص شده که افراد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، فرهنگی و البته قومی‌شناسی رنگ‌های مختلفی را انتخاب می‌کند و به طور مثال در فرهنگ ایرانی‌ها رنگ مشکی نشانه‌ی عزاداری و ماتم و سوگواری است ولی در فرهنگ هند هنگامی که فرد لباس یک دست سفید بر تن کرده است، نشانه سوگواری برای از دست دادن عزیزی است و این موضوع نشان دهنده برجستگی نقش فرهنگ در انتخاب رنگ‌ها است.

وی افزود: این روزها مشخص شده که افراد مختلف در تمام دنیا با ویژگی‌های شخصیتی خاص رنگ‌های مختلف را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل رنگ‌ها روی حالت روانی، اثر دارند.

این روانشناس با اشاره به اهمیت رنگ‌ها در شناخت خصوصیات شخصیتی افراد، خاطرنشان کرد: در کنار آزمون‌های روانی دیگر استفاده از روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند تا حدی خصوصیات شخصیتی پنهان خود را برای ما آشکار سازد.

انتهای پیام/  
 

برچسب ها: رنگ ، روان ، فرهنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار