پایگاه "نیو ایسترن اوت لوک" گزارش داد:

نیروهای "ائتلاف " چه اهدافی را دنبال می‌كنند؟/ آن زمان که تروریست‌ها شکم زنان باردار سوری را می‌دریدند، غرب کجا بود؟

ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم واشنگتن با کمک متحدان اروپایی و عرب خود آنطور كه واشنگتن انتظارش را داشت ، تشكیل نشد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه "نیو ایسترن اوت لوک" در گزارشی نوشت: در ابتدای امر بیش از 40 کشور برای الحاق به این ائتلاف جنگی اعلام آمادگی كردند، كه در ادامه بسیاری از این كشورها صرفا به ارائه كمك‌های انسان دوستانه ابراز تمایل كردند . با این حال ، یگ گروه اصلی از كشورهای حامی آمریكا كما‌فی‌السابق به ارائه كمك‌های نظامی به واشنگتن پایبند بودند .  از این حامیان ، 10 كشور عضو ناتو و 10 كشور از نزدیكان و هم‌پیمانان ناتو در منطقه هستند .

از 8 اوت، آمریكایی‌ها بیش از 200 حمله هوایی علیه گروه داعش و پایگاه‌های آنها انجام داده است . تا کنون فرانسه، استرالیا، انگلیس، بلژیک ، دانمارک و هلند به این اقدام نظامی آمریكا پیوسته‌اند . در میان متحدان منطقه‌ای واشنگتن ، نیروهای هوایی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در برخی از حملات هوایی در سوریه شركت داشته‌اند . لازم به ذكر است تمام این حملات هوایی بدون رضایت کامل سوریه و شورای امنیت سازمان ملل انجام شده است . 

آنچه مسلم است ، و براساس ماهیت و هدف شكل‌گیری داعش در منطقه بدون حضور نظامی آمریكا! ، گروه داعش به هیچ وجه قصد تسلیم شدن ندارد .

بر اساس برآوردهای مختلف ، داعش بین 10 هزار تا 30 هزار جنگجو دارد ، كه از این تعداد ، حداقل 2000 نفر از اروپا آمده‌اند . اكنون داعش با تسخیر میادین نفتی و غارت‌گری ، منابع مالی خوبی در اختیار دارد . (بانك ‌های موصل و فروش روزانه 60 هزار بشكه نفت از میادین اشغال شده )

در حال حاضر ، این ائتلاف مانند مجموعه‌ای از کشورها با منافع متفاوت به نظر می‌رسد . 
ظاهر امر این است که این کشورها منافع و خواسته‌های مشتركی در شعار جنگ علیه تروریسم دارند ، اما در عمل،‌موضوع چیز دیگری است.

برای اولین بار، این شعار دروغین مبارزه با تروریسم از سوی ایالات متحده به خط مقدم سیاست جهانی كشیده شده است . از دیدگاه هر ناظر بی‌طرف ، سوالی که بلافاصله به ذهن خطور می‌كند این است كه : چرا در حال حاضر واشنگتن این هشدار را منعكس می‌كند؟  آیا قبل از ظهور داعش ، هیچ دلیلی برای ایجاد یک ائتلاف علیه تروریسم وجود نداشت ؟ آیا در طول سه سال گذشته ، با توجه به تحولات سوریه، كسی متوجه موضوع برقراری دموكراسی و مبارزه با تروریسم نبود !؟ آیا ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن، به ویژه اعراب حوزه خلیج فارس ، واقعا هیچ كاری در مورد آن نمی‌توانستند انجام دهند؟ هنگامی که جبهه النصرة با سرهای سربازان سوریه فوتبال بازی می‌كردند، کبد آنها را می‌خوردند، و شكم زنان باردار را پاره می‌کردند ، این رفتارها ترویستی نبود ! خشونت ، یا مظهر شر و یا محور شر نبود !! 

مسئله عجیب و غریب دیگر این است که همان كشورهایی که به درگیری‌ها در سوریه دامن زده‌اند و به طور منظم سلاح به شبه نظامیان (به عنوان مثال، قطر و ترکیه) تقدیم كرده‌اند ، به طور ناگهانی به صفوف مبارزه علیه تروریسم (داعش) پیوسته‌اند ! اراذل و اوباش مخالفان سوریه (جبهه اسلامی) برای "کمک" در مبارزه علیه «خلافت داعش» و همچنین "میانه‌روها" وادر عمل شده‌اند (ایالات متحده برای ایجاد میانه‌روها در عربستان سعودی برنامه‌ریزی داشته است ) . بدیهی است این طرح به نوعی ، شاید حذف معارضان به ظاهر "طرفدار دموکراسی" در میان آنها باشد .

این اتفاقی نیست که در خیابان‌های كشورهای عربی و در سالن‌های سیاسی کشورهای خاور میانه رخ داده باشد ، شک و تردیدها در مورد محتوای واقعی "عملیات ضدتروریستی " اكنون در افكار عمومی ریشه دوانیده است . 

در همین مورد نیویورک تایمز در سپتامبر 22 می‌نویسد : "سوء ظن‌ها در عراق در مورد همكاری سازمان سیا و داعش ، عمیق‌تر شده است " .  

واقعیت امر این است كه سازمان سیا نقش مهمی در ایجاد داعش ایفا كرده است ، به عنوان مثال ، روزنامه انگلیسی دیلی میل به نقل از "بثنیه شعبان" ، سخنگوی رسمی بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه ، در گزارش 26 اوت می‌نویسد: جیمز فولی روزنامه‌نگار آمریکایی یک سال پیش اعدام شده است ، نه در سال 2014 ، اگر چه ویدئو مرگ او را در آستانه تشكیل ائتلاف به تصویر كشیده است . به یاد بیاورید که مرگ فولی و استیون همکار آمریکایی به عنوان بهانه‌ای برای تشكیل ائتلاف جنگی و گرفتن ژست بشردوستانه بوده است" .

داعش از سال 2011 در سوریه و عراق فعال بوده و در سال 2006 این گروه اعلام هویت نیز كرده بود !  انگیزه‌های آمریکا سوء‌ظن در مورد تشكیل ائتلاف را بیشتر كرده است . در ابتدا  بحث اهداف و روش‌های تشكیل ائتلاف با اشاره به ضرورت استفاده از نیروی هوایی برای از بین بردن داعش آغاز شد ، و در ادامه پیشنهادات دیگر به سرعت شنیده شد ! .

مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته است که برای شکست دادن داعش ، واشنگتن هنوز به ادامه فعالیت‌های توده‌ای و زمینی نیاز دارد . در 16 سپتامبر و در صحن كنگره ، دمپسی به رئیس جمهور اجازه انجام عملیات زمینی را در صورت وخامت وضعیت جنگی ، پیشنهاد داده بود . دمپسی مشخص نكرد كه چه شرایطی می‌تواند این اقدام را توجیه كند ، اما به این موضوع هم تلویحا اشاره داشت كه به احتمال كم چنین اقدامی دیر یا زود مورد نیاز خواهد بود . او برای بار دوم در 26 سپتامبر اظهار نظر مشابه‌ای را تکرار كرد .

با این حال ، پارامترهای آن عملیات همچنان محرمانه باقی مانده است . پس بحث در مورد چه چیزی است؟ آیا ما در مورد از بین بردن گروه داعش در سوریه و عراق ، صحبت می‌كنیم ؟  اما این واقعا صحت دارد ؟ چندی پیش ، ایالات متحده فرماندهی نیروهای خود را از عراق خارج كرد و بر روی ارتش کردها و ارتش عراق شرط‌بندی كرد! . آمریكا قول داد که تنها 475 سرباز اضافی را به عراق اعزام كند . هدف آنها حمایت و آموزش نیروهای نظامی عراق و نیروهای کرد است ، نه درگیر شدن در جنگ مستقیم . 

به گزارش روزنامه فرانسوی لوموند در 12 سپتامبر ، کارشناسان بر این باورند که موفقیت این عملیات می‌تواند به پیداكردن طرفداران در میان نیروهای سنی در عراق و سوریه بستگی دارد . در عراق ، ایالات متحده آن را برای متوقف‌کردن اقدامات طرفدار شیعه نخست وزیر سابق به منظور بازگشت کنترل بر مناطق سنی‌نشین بسیار مهم می‌داند . تحت فشار واشنگتن ، دولت جدید حیدر العبادی به كنترل و مدیریت رفتار شبه نظامیان شیعه و یکپارچه‌سازی گروه شبه نظامی الصحوه در گارد ملی متعهد شده است .

اما به نظر می‌رسد واقعیت چیز دیگری باشد . همانطور که مشخص شده است ، ایالات متحده 13،000 نیروی خدماتی را به پایگاه اسپایکر ، بزرگترین پایگاه نظامی در عراق اعزام خواهد كرد . جاسم محمد حسن العطیه معاون رئیس شورای حاکم در ولایت شمالی صلاح الدین، در 25 سپتامبر اعلام کرد که ده‌ها متخصص نظامی آمریکا پیشتر در این پایگاه حضور داشتند .

رویکرد آمریکا همواره در حال تغییر است . هنوز واقعیت‌های طرح آمریكا از حمله به داعش مشخص نیست ، اینكه آیا واقعا به دنبال تخریب داعش هستند یا چیزی غیر از آن جای كمی سوال دارد . چگونه ممكن است یک قدرت بزرگ مانند آمریكا در ماه اوت حملات هوایی در عراق را پیشنهاد دهد ، و در ماه سپتامبر سوریه را به لیست هدف مورد نظر خود اضافه كند ، و پس از آن اعلام کند که انجام یک عملیات گسترده زمینی را در نظر دارد ؟ به نكات اصلی هرگز اشاره‌ای نشده است .

طریقی كه متحدان آمریکا در حال اقدام هستند ، تناقضاتی را برای مخاطبان مطرح می‌كنند . در 25 سپتامبر در سخنرانی 69‌امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ، سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی ، از جامعه بین‌المللی خواست "گام‌های عملی برای تضعیف نظام سوریه ،" بردارد و به انزوای سیاسی دولت اسد تاكید زیادی داشت . به گفته سعود الفیصل به منظور دستیابی به آن هدف ، جنگ در سوریه باید از طریق یک حل و فصل سیاسی در اطلاعیه ژنو به پایان رسد . اما الفیصل یک مفهوم عجیب و غریب از روند سیاسی در ژنو داشت : "حمایت ما از میانه‌روهای مخالف سوریه نباید به حمایت نظامی از گروه‌های ضد تروریستی در سوریه محدود شود بلکه باید اقدامات عملی برای تضعیف نظام را هم مدنظر داشت ... برای تعمیق انزوا سیاسی آن و تشویق صفوف کارکنان غیر نظامی و نظامی رژیم برای پیوستن به صفوف ائتلاف " .

حتی جالب‌تر اینكه روزنامه الحیات در 26 سپتامبر می‌نویسد ؛ موقعیت ترکیه ، که قبلا برای شرکت در ائتلاف ضد تروریستی تقاضای واشنگتن را رد کرده بود ، تغییر قابل توجهی داشته است . ترکیه بنا به گزارش‌ها در حال آماده‌سازی شرایط پیوستن به ائتلاف است ، تصمیمی كه آنکارا به شدت تا همین اواخر با آن مخالفت داشت . در جلسه اخیر خود با باراک اوباما ، رئیس جمهور ترکیه ، رجب اردوغان پیشنهاد مشاركت نیروهای نظامی تركیه در عملیات (در مرزهای مشترك با سوریه) را با ایجاد منطقه پرواز ممنوع داد .  ظاهرا این حركت برای"جلوگیری از هجوم پناهندگان سوری به ترکیه " اتخاذ شده است . اردوغان در ادامه می‌گوید ؛ جنگ باید به تضعیف اسد منجر گردد ، و شرایط طوری رقم بخورد كه او از قدرت كناره‌گیری كند و یا اجبارا به توافق سیاسی مدنظر غرب تن دهد .  

آنچه اوباما در ذهن خود داشت ، رهبر ترکیه در روی زبان آورد !

حزب مردم جمهوری‌خواه و مخالف تركیه ، از عدم توافق شورای امنیت اطلاع داد ، كه اخذ چنین تصمیمی مخالفت روسیه را پیش روی خود دارد . واقعیت امر این است كه چنین سناریویی باید از طریق ناتو انجام شود ، اگر ایالات متحده در مورد آن جدی باشد .

این نشست با دستور اردوغان به رئیس نیروهای نظامی مرزدار تركیه برای مقابله با هجوم پناهندگان سوری و ایجاد منطقه انزوا ، همزمان بود . بنا به گزارش روزنامه مذكور ، احمد داوود اوغلو ، نخست وزیر ترکیه در آغاز ماه اکتبر ، اخذ مجوز واردکردن نیروهای خود به عراق و سوریه را در نظر دارد . برخی از احزاب مخالف سوریه بر این باورند كه انجام این کار به دلیل حضور 1.5 میلیون پناهنده سوریه در ترکیه ، و نفوذ داعش در برخی مناطق ، بسیار دیر اتخاذ شده است . 

بنابراین اگر ما اظهارات آمریکا در مورد عملیات‌های ضد تروریستی را با اظهارات الفیصل و افشاگری الحیات در كنار هم قرار دهیم ، هدف اصلی این عملیات از سوی ایالات متحده در خاورمیانه ؛ تضعیف و تخریب نظام اسد است . سرنگونی اسد یک پیش نیاز برای ایالات متحده برای خارج كردن روسیه از منطقه ، تضعیف ایران ، در برنامه هسته ای تهران و تحمیل شرایط واشنگتن ، است .  اهمیت از بین بردن اسد ، حتی به هزینه بی‌ثباتی عمیق منطقه‌ای ، برای اثبات تك قطبی بودن جهان و اثبات قدرت "عمل مستقل و مستقیم" امریكا در سطح جهان ، بسیار حیاتی است . 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار