سرطان در کمین افراد مبتلا به هپاتیت مزمن

سرطان کبد یکی از تومورهای نسبتا شایع در افراد مبتلا به هپاتیت مزمن و سیروز بوده که معمولا به صورت تکی مشاهده می‌شود.

شهرام آگاه فوق تخصصی گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کبد به عنوان بزرگ‌ترین غده، نقش بسیار مهمی در فعل و انفعالات بدن دارد. 

وی ادامه داد: تومور کبد یکی از تومورهای نسبتا شایع در جهان سوم و به ویژه در افراد مبتلا به هپاتیت مزمن و سیروز است معمولا شایع‌ترین علت زمینه، سیروز یا نارسایی مزمن کبد است، در این حالت نارسایی کبد به طور مزمن ممکن است بر روی سرطان کبد همراه شود. 

آگاه اظهار داشت: در صورتی که فردی هپاتیت مزمن b یا c دارد مهم‌ترین پیشگیری درمان هپاتیت مزمن بوده چرا که در این صورت شانس ابتلا به سرطان کبد کاهش می‌یابد. 

وی خاطرنشان کرد: در افراد مبتلا به سرطان کبد اولین اقدام انجام شده سونوگرافی است. 

سونوگرافی ممکن است توده کبدی را به صورت منفرد و کمتر چندتایی نشان دهد در این افراد معمولا به دنبال سونوگرافی و تشخیص تومور ممکن است اقدامات تشخیصی تکمیلی مانند آزمایش خون و در بعضی مواقع نمونه برداری لازم باشد. 

وی اذعان داشت: بعد از تشخیص بیماری در مورد افرادی که تومور برروی زمینه سیروز ایجاد شده است بهترین درمان پیوند کبد است در افرادی که تومور بدون بیماری زمینه و نارسایی مزمن کبدی و وجود دارد جراحی ممکن است توصیه شود.

 وی گفت: همچنین افرادی که به دلیل سایر بیماری‌های زمینه از جمله نارسایی قلبی و ریوی کاندید پیوند نیستند و امکان جراحی وجود ندارد درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی موضعی و رادیو فرکوئنسی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار