رئيس مجلس عراق:

عمليات زمينی ائتلاف بین المللی عليه داعش اکنون مطرح نيست

رئیس پارلمان عراق گفت که برخورد با داعش از سوی ائتلاف بین المللی به عملیات زمینی منجر نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه تلاش ها برای تشکیل گارد ملی در عراق ادامه دارد تاکید کرد: برخورد با داعش با مشارکت آمریکا و ائتلاف بین المللی به عملیات زمینی منجر نخواهد شد و این عملیات اکنون صرفا هوایی خواهد بود.

"سلیم الجبوری" در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث عربستان سعودی از اربیل درباره جلسه دیدار خود با ژنرال "جان آلن" مسئول عملیات ائتلاف بین المللی علیه داعش گفت: در این دیدار مسائل مربوط به ترسیم نقشه و برنامه های آینده مطرح شد که در چارچوب آن ژنرال آلن بتواند فعالیت کند، به ویژه اینکه فعالیت خود را در چارچوب مناطق تحت تسلط داعش آغاز خواهد کرد. از این رو، تلاش ها در این خصوص نیازمند هماهنگی است.

 قرار است وی با دیگر مسئولان عراقی نیز در این خصوص دیدار و گفتگو کند، به ویژه اینکه او در عراق و استان الانبار دارای تجربه است و در شکل گیری شورای های بیداری علیه القاعده نقش داشت و در این خصوص نیز برای رفع مشکلات و موانع موجود تلاش می کند.

وی درباره طرح ها و تصمیم های ژنرال جان آلن گفت: وی درباره سقف زمانی سخن نگفته است. مسئله حائز اهمیت در این خصوص مشارکت همه گروه ها و طایفه های عراقی، به ویژه اعتماد زیاد به ساکنان مناطقی است که داعش بر آنها تسلط دارد. این مسئله ممکن است در چارچوب ایجاد تشکیلاتی مانند گارد ملی صورت گیرد و پس از آن به طور مستقیم با نیروهای نظامی عراقی هماهنگی صورت خواهد گرفت. مسئله دیگر این است که رویارویی با داعش به بعد و جنبه نظامی محدود نخواهد شد. این مسئله حائز اهمیت است به ویژه اینکه شمار زیادی آواره وجود دارد و باید در این خصوص نیز راهکارهایی اندیشیده شود. علاوه بر این، مسئله صرفا به گروه های تروریستی مربوط نمی شود بلکه مسئله به فضای موجودی که تروریست ها در آن فعالیت کردند و زمینه های ایدئولوژیکی که وجود دارد نیز مربوط می شود.

وی گفت: مناطقی که گروه های تروریستی در آنجا فعالیت دارند از توان بیشتری برای مقابله با این گروه ها برخوردارند و باید در تصمیم گیری های سیاسی شرکت داده شوند. پس از آن مسئله اجرای اصلاح امنیتی مطرح است. بنابراین، برون رفت از بحران کنونی عراق صرفا به حملات هوایی یا به کارگیری نیروی نظامی محدود نمی شود بلکه باید به مرحله بعدی که مبتنی بر مشارکت سیاسی است منتقل شد.

الجبوری درباره احتمال حمله زمینی به عناصر داعش نیز گفت: ژنرال آمریکایی به طور واضح به این موضوع اشاره کرد و گفت برخورد اکنون زمینی نخواهد بود بلکه به مشارکت هوایی و کمک کشورهایی که حمایت لجستیکی و آموزش نظامی برعهده دارند محدود خواهد شد. مشارکت زمینی اکنون مطرح نیست و اینکه در آینده بررسی خواهد شد یا نه اکنون موضوع بحث نیست.

رئیس پارلمان عراق درخصوص طرح تشکیل نیروی گارد ملی در عراق و اینکه آیا عناصر و نیروهای رژیم سابق به کار گرفته خواهند شد یا خیر گفت: طرح تشکیل نیروی گارد ملی اکنون نیازمند تدوین قانون است. تاکنون این لایحه از سوی دولت به پارلمان ارائه نشده است. احتمال دارد که طی چند روز آینده این لایحه به پارلمان ارائه شود.

وی درباره ارکان تشکیل دهنده این نیرو نیز گفت: تاکنون اطلاعات و چارچوب دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما برداشت ما این است که رویارویی آینده نیازمند افراد با تجربه و متخصص و توانمند است و ممکن است در این خصوص از تخصص های ارتش سابق و البته در چارچوب ضوابط و شروط مشخصی استفاده کنیم که از جمله این شروط این است که این افراد باید حامی دولت و کشور باشند و متمایل به مبارزه با گروه های تروریستی باشند.

الجبوری درباره موضوع بودجه سراسری عراق و منطقه کردستان که پس از عید قربان در پارلمان این کشور مطرح خواهد شد گفت: ارائه قانون بودجه سال دو چهارده عراق به طور بی سابقه ای به تاخیر افتاد، به گونه ای که برخی خواهان این شده اند که لایحه بودجه به همراه بودجه سال دو هزار و پانزده به مجلس ارائه شود که البته این با قانون مغایرت دارد. کمیته ای در داخل مجلس تشکیل شده است تا میزان بودجه برای مدت باقیمانده از سال تعیین و تصویب شود و احتمال دارد که بعد از عید قربان این موضوع در پارلمان بررسی شود.

سلیم الجبوری درباره دیدار خود با مسئولان منطقه کردستان عراق در اربیل نیز گفت: هدف از این سفر حل برخی مشکلات و موانع بین دولت مرکزی بغداد با منطقه کردستان است. چنین رایزنی ها و گفتگوهایی به حل و فصل مسائل کمک می کند. دولت مرکزی و نخست وزیر برای حل مشکلات موجود جدی هستند و امیدواریم که در آینده نزدیک مشکلات حل و فصل شود. مسئله مشارکت وزیران کرد در هیئت دولت تقریبا حل شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار