حکم فاش‌سازی فیلم تغذیه اجباری در گوانتانامو صادر شد

یک قاضی آمریکایی طی حکمی به کاخ‌سفید دستور داده ویدئوهای موجود از غذادادن اجباری به یکی از زندانیان گوانتانامو را منتشر کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی، قاضی "گلادیس کسلر"، یکی از قضات دادگاه‌های ناحیه‌ای آمریکا، این حکم را بر اساس تقاضای چند رسانه خبری آمریکا صادر کرده است که خواستار دسترسی و انتشار این ویدئوها شده بودند.

با وجود این، تصاویر تا هنگامی که چهره‌های افراد داخل آنها محو و صدای آنها غیرقابل شناسایی شود علنی نخواهند شد.

این ویدئوها مربوط به زندانی اهل سوریه، ابو وائل ذیاب است که در آن نشان داده می‌شود او از سلول‌اش بیرون برده می‌شود و با وارد کردن لوله‌ای از طریق بینی به زور مایع خوراکی وارد بدنش می‌شود.

وکیل ذیاب در واکنش به حکم دادگاه گفته: "ما بسیار از این تصمیم خشنودیم چرا که انتشار این تصاویر به مردم آمریکا فرصت خواهد داد با چشمان خود ببینند با زندانیانی که اعتصاب غذایی مسالمت‌آمیز کرده‌اند چه طور بدرفتاری می‌شود. ما معتقدیم وقتی حقیقت نمایان شود اِعمال چنین روش‌های وحشتناکی متوقف خواهد شد."

 ذیاب از سال ۲۰۰۲ در زندان گوانتانامو به سر می‌برد.

درخواست اولیه برای آزاد سازی این تصاویر در ماه ژوئن گذشته از سوی چند رسانه و خبرگزاری از جمله آسوشیتدپرس و گاردین مطرح شد.

قاضی گلادیس کسلر، ضمن صدور حکم فاش‌سازی این ویدئوها اعلام کرد که تصاویر بعد از نامعلوم شدن هویت افرادی که در آنها دیده می‌شوند، در دسترس رسانه‌ها قرار خواهند گرفت.

اعتصاب غذای عمومی و گسترده در زندان گوانتانامو از سال گذشته آغاز شد و طی آن ۱۰۰ زندانی در اقدامی مشترک دست به اعتصاب غذا زدند که در نوع خود بی‌سابقه بود و طولانی‌ترین اعتصاب غذای زندانیان در تاریخ لقب گرفت.

به ۳۶ نفر از اعتصاب کنندگان به صورت اجباری و از طریق لوله غذا داده شد و پنج نفر از آنها هم به علت وخامت اوضاع در بیمارستان بستری شدند.




انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار