ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، یعنی آغاز جنگی تمام عیار با دمشق

کمک مالی آمریکا به شورشیان و یا تحمیل منطقه پرواز ممنوع در سوریه، ناگزیر به جنگ و واکنش شدید بیشتری منجر خواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "شیموس کوک" می‌نویسد: گاهی اوقات، ایده‌های بد به آرامی فراموش می‌شوند. درست یک سال پیش بود که اوباما از بمباران دولت سوریه خبر داد و در لحظات آخر، از تصمیم خود صرف نظر کرد. اکنون یک بار دیگر، آمریکا همان بحث قدیمی و متعفن جنگ در سوریه را به راه انداخته است. رسانه‌های مختلف، از احتمال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، توسط دولت اوباما خبر می‌دهند.

*** لازمه ایجاد منطقه پرواز ممنوع، استقرار هزاران نفر از نیروهای زمینی ارتش آمریکا است
این مسئله درست چند هفته پس از آنکه به مردم آمریکا گفته شد که داعش دلیل اصلی حضور ارتش آمریکا در سوریه است، مطرح شد و در حالی عنوان شد که دولت آمریکا با کمک رسانه‌ها و روش‌های ایجاد رعب و وحشت در مردم، و ادعای «انگیزه‌های انسان‌دوستانه»، خود را برای جنگ با دولت سوریه آماده می‌کرد. برای مثال، در سال 2013، روزنامه «نیویورک تایمز»، با ملایمت زیادی، گزینه «منطقه پرواز ممنوع» را مورد بحث قرار داد و نوشت: 
«برای برقرای مناطق حائل، جهت حفاظت از بخش‌هایی از ترکیه یا اردن، و ایجاد پناهگاه‌های امن برای شورشیان سوری و همچنین پایگاهی برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه، لازم است که یک منطقه پرواز ممنوع محدود ایجاد و هزاران نفر از نیروهای زمینی آمریکا در آنجا مستقر شوند.»

*** ایجاد منطقه پرواز ممنوع، یعنی آغاز جنگی تمام عیار با دولت سوریه و به احتمال زیاد با متحدان آن
در تاریخ 27 سپتامبر 2014، روزنامه نیویورک تایمز، مقاله‌ای را با عنوان «آمریکا در نظر ندارد که برای حفاظت از غیرنظامیان، منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند»، منتشر کرد. در این مقاله می‌خوانیم: 
«دولت اوباما برای حفاظت غیرنظامیان از حملات هوایی دولت سوریه ... به دنبال ایجاد یک منطقه حائل یا پرواز ممنوع نیست...ایجاد منطقه حائل یا پرواز ممنوع، مستلزم از کار انداختن سیستم دفاع هوایی دولت سوریه، از طریق حملات هوایی است.»
علاوه براین، برای ایجاد یک منطقه پروازممنوع، آمریکا باید با نابود کردن جت‌های جنگنده سوری، از پرواز نیروهای هوایی سوریه بر فراز حریم هوایی این کشور جلوگیری کند و این یعنی آغاز جنگی تمام عیار با دولت سوریه و به احتمال زیاد با متحدان آن . برای جلوگیری از افزایش خشم مردم آمریکا، این بخش آخر همیشه حذف و سانسور می‌شود.

*** بمباران سوریه توسط آمریکا، به کشته شدن غیرنظامیان و افزایش خشم عموم نسبت به دولت آمریکا منجر شده است
طبق قوانین بین المللی، هیچ کشوری حق قانونی ایجاد «منطقه حائل» در کشوری دیگر را ندارد؛ حتی اگر منطقه پرواز ممنوع با قصد و نیت خوب ایجاد شود. برای نمونه، حتی کانادا نمی‌تواند به طور قانونی در منطقه فرگوسن ایالت میسوری آمریکا، یک منطقه حائل ایجاد کند تا از غیرنظامیان در برابر خشونت پلیس، محافظت کند.
دولت سوریه، غیرنظامیان ساکن در نزدیکی مرز ترکیه را بمباران نمی‌کند؛ بلکه آن‌ها به داعش و عموزاده‌های ایدئولوژیکی آن‌ها حمله می‌کنند. این‌ها همان گروه‌هایی هستند که اوباما ادعا می‌کند که قرار است با آن‌ها بجنگد. بمباران سوریه توسط آمریکا، منجر به کشته شدن غیرنظامیان و افزایش خشم عموم نسبت به دولت آمریکا شده است.

*** ائتلاف ضدداعش، همان ائتلاف سال گذشته برای نابودی اسد است، اما برای فریب افکار عموم، در پوششی جدید ظاهر شده است
موضوع این است که اگر اوباما واقعا به دنبال هدف قرار دادن داعش بود، باید دولت سوریه، ایران و روسیه را نیز به ائتلاف ضد داعش خود دعوت می‌کرد. این کشورها به طور عمد از این ائتلاف خارج نگه داشته شدند، زیرا ائتلاف کنونی اوباما، دقیقا همانی است که درست چند ماه پیش، علیه دولت سوریه شکل گرفت. در واقع، این گروه‌بندی، هدف اصلی خود را که همان سرنگونی بشار اسد است، حفظ می‌کند اما برای فریب رسانه‌هایی که به توضیحات سطحی و ظاهری قانع می‌شود، در پوششی جدید ظاهر شده است.
اما به محض آنکه این ائتلاف تازه شکل گرفته آمریکایی، شروع به بمباران داعش کرد، «شرکای» گوناگون در این ائتلاف اعلام کردند که اسد «مسئله اصلی» برای شکل گرفتن این ائتلاف بوده است. شرکای آمریکا که به رژیم‌های سلطنتی حاشیه خلیج فارس تعلق دارند، هرگز تمایلی به مبارزه با داعش نداشتند، چرا که از ابتدا خود آن‌ها و همینطور دولت آمریکا مسئول پیدایش و رشد این گروه تروریستی هستند. این درحالی است که کشورهایی مثل قطر، تا به امروز،‌ منابع مالی و مبارزان مورد نیاز داعش را تامین ‌کرده است. دولت قطر اخیرا اعلام کرده که «مشکل اصلی» بشار اسد است، نه داعش.

*** معارضان سوری علیه دولت سوریه شورش کرده‌اند، نه داعش
وقتی اوباما، استراتژی خود را برای مبارزه با داعش اعلام می‌کرد، از برنامه‌ خود برای سرمایه گذاری بیشتر بر معارضان سوری، خبر داد. سیاست‌مداران ادعا کردند که از این شورشیان، علیه داعش استفاده خواهد شد. اما باید این نکته را در نظر گرفت که این شورشیان، علیه دولت سوریه شورش کرده‌اند نه داعش.
اوباما حتی در سازمان ملل نیز از نیت خود برای استفاده از معارضان سوری علیه دولت سوریه، پرده برداشت. وی درسخنرانی خود اعلام کرد که «...آمریکا در حال آموزش و تجهیز مخالفان سوری است تا از آن‌ها به عنوان یک وزنه تعادل در برابر تروریست‌های داعش و رژیم بشار اسد، استفاده کند.»

*** «ائتلاف» حکومت‌های سلطنتی عرب، تحمل خود را از دست داده‌اند
در صحبت‌های علنی دولت آمریکا از ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع در سوریه، در مورد عواقب احتمالی این اقدام، از جمله خطر واقعی آغاز یک جنگ بزرگ منطقه‌ای که به احتمال بسیار زیاد به کشته شدن صدها هزار تن دیگر و بر جای گذاشتن چندین میلیون آواره منجر خواهد شد، هیچ توضیحی داده نشده است.
احتمال دارد که آمریکا دیر یا زود به دولت سوریه حمله کند. «ائتلاف» حکومت‌های سلطنتی عرب، تحمل خود را از دست داده‌اند. سال گذشته، اعضای این ائتلاف، اوباما را برای حمله به سوریه کورکورانه دنبال می‌کردند و از عقب‌نشینی اوباما در لحظه آخر، بسیار خشمگین شدند.عربستان سعودی با خودداری از پذیرفتن کرسی شورای امنیت سازمان ملل، به این مسئله واکنش نشان داد.

*** سلطنت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، بی‌صبرانه منتظر هستند که اوباما ضربه مهلک خود را به دولت سوریه وارد کند
متحدان منطقه‌ای اوباما، در طول این سه سال، در جنگی پرهزینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که میلیون‌ها آواره سوری بر جای گذاشته و در سراسر منطقه، در کشورهایی که از نظر سیاسی ناپایدار هستند،‌ موجب بی‌ثباتی شده است. این حکومت‌های بی‌ثبات، نمی‌توانند از یک جنگ سه ساله دیگر حمایت کنند و بی‌صبرانه منتظر هستند که اوباما ضربه مهلک خود را به دولت سوریه وارد کند. آن‌ها خواستار اقدامی سریع و قاطع هستند.
در حال حاضر تاریخ، نابودی تمدن‌های مختلف در خاورمیانه را به دست آمریکا و دچار کردن کشورهای عراق، افغانستان، لیبی و سوریه به هرج و مرج و ناآرامی و آواره کردن میلیون‌ها انسان بی‌گناه را محکوم می‌کند. کمک مالی به شورشیان و یا تحمیل منطقه پرواز ممنوع در  منطقه‌ای ویران‌شده، ناگزیر به جنگ و واکنش شدید بیشتری منجر خواهد شد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار