کار‌شناس آبمیوه‌های سازمان غذا و دارو عنوان کرد

تبلیغ ۱۰۰درصد طبیعی بودن آب میوه، بازار گرمی صنایع

بهروزی گفت: بیان صد در صد طبیعی بودن آب میوه‌ها توسط آب میوه تخلف است چرا که امکان عرضه آب میوه‌ای به صورت صد در صد طبیعی امکان پذیر نیست.

مهندس شهرزاد بهروزی کار‌شناس آبمیوه‌های سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نوشیدنی‌های مربوط به میوه‌ها به سه دسته آب میوه، نکتار و نوشیدنی‌های بدون گار تقسیم بندی می‌شوند. آب میوه‌ها محصولاتی هستند که ۸۰درصد آن‌‌ها آب میوه طبیعی باشند و هیچ گونه مواد رنگ یا طعم و یا شیرین کننده مصنوعی به آن‌ها اضافه نشده باشد. 

وی با اشاره به اینکه صنایع تولید کننده آب میوه فقط اجازه دارند به آب میوه‌ها اسید سیتریک و اسید آسکوربیک به عنوان آنتی اکسیدان اضافه کنند، افزود: دسته دوم نکتار‌ها هستند که ارزش غذایی آن‌ها کمتر از آب میوه‌ها است چرا که درصد آب میوه‌ طبیعی محتوی  نکتار پایین است و بسته به فراخور نوع میوه میزان درصد آب میوه و نکتار‌ها متفاوت است. به عنوان مثال هر چه میوه گوشتی‌تر باشد نکتار مربوط به آن میوه درصد آب میوه طبیعی کمتری دارد. 

بهروزی با بیان اینکه استفاده از این قوام دهنده‌ها رنگ در آب میوه‌ها و نکتار ممنوع است، عنوان کرد: ‌دسته سوم نوشیدنی‌های میوه‌ای بدون گاز هستند که حداقل ۲۰درصد آب میوه طبیعی دارند و از اسانس، طعم دهنده مصنوعی قوام دهنده و شکر در این محصولات استفاده شود. 

وی ادامه داد: ‌ البته از بین قوام دهنده‌های مختلف صنایع آب میوه تنها مجاز به استفاده از پکتین هستند و استفاده از رنگ تا حدودی مطابق با ضوابط سازمان غذا و دارو مجاز است. 

بهروزی در پاسخ به این سوال که برخی از صنایع تولید کننده آب میوه در تبلیغات خود تأکید می‌کنندکه آب میوه‌های آن‌ها ۱۰۰درصد طبیعی است تصریح کرد: بیان چنین عناوینی تخلف است و برای برخورد با این صنایع‌ خاطی،  گزارشات خود را به دانشگاه‌های مربوطه که صنایع خاطی تحت نظارت و بازرسی آن‌ها قرار دارند ارسال شود تا آن‌ها اقدامات لازم را در این مورد انجام دهند. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار