در نشست خبری سریال‌های تلویزیونی شبکه دوم سیما مطرح شد؛

سریال‌های "زخم" و "رهایی" برای هفته نیروی انتظامی/ پخش "دولت مخفی" در نیمه‌ی دوم محرم

مدیر مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دوم، سریال‌های نیمه دوم سال 93 و سال 94 را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران نشست خبری اعلام سریال‌های شبکه دوم سیما با حضور "مسعود صباغ" مدیر مجموعه تلویزیونی شبکه دو و مدیر روابط عمومی و اصحاب رسانه در ساختمان شبکه دوم سیما برگزار شد.
 
بنابر این گزارش، صباغ مدیر مجموعه تلویزیونی شبکه دوم اعلام کرد: از هفته آینده و همزمان با هفته نیروی انتظامی سریال "رهایی" به مدت 10 شب از روی 14 تا 24 مهر به روی آنتن خواهد رفت.
 
وی افزود: تولید این سریال با همکاری موسسه ناجی هنر بوده و کارگردان آن مسعود تکاور و بازیگران آن میترا حجار، دانیال حکیمی، سام قریبیان و... هستند.
 
این کار به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی مراحل آخر تصویر برداری را پشت سر می‌گذارد.
 
صباغ همچنین خاطرنشان کرد: این سریال یک کار پلیسی است با نمایش اقتدار پلیس و حفظ سلامت روانی جامعه و امنیت و آرامش خغانواده‌‌ها تولید شده است.
 
وی یاد آور شد: در این سریال نقش خانواده و تاثیر معنوی و روانی خانواده‌ها در موفقیت مامور پلیس در عملیات پلیسی نشان داده می‌شود. این سریال ضمن اینکه ژانر پلیسی دارد، اما مبحث خانواده محوری را نیز مطرح می‌کند.
 
وی در خصوص سریال‌های مناسبتی هفته نیروی انتظامی گفت: قرار بود چند شبکه سیما سریال‌های مختلف خود را به نمایش بگذارند که به دلیل برخی شرایط و مقتضیات دو سریال برای شبکه‌های مختلف سینا در نظر گرفته شد. از این رو پخش سریال "دولت مخفی" به پس از نیمه‌ی اول محرم موکول شد و سریال "رهایی" از شبکه دو سیما و سریال "زخم" برای شبکه سه سیما در نظر گرفته شد.
 
وی در ادامه با اشاره به سریال‌های دیگر شبکه دوم سیما گفت: ما سریال "سال‌های ابری" را با عنوان قبلی "سالار"‌ برای شبکه دوم و پس از پخش سریال "دولت مخفی" در نظر خواهیم داشت.
 
صباغ با اشاره به سریال دیگری به نام "شکوه یک زندگی" گفت: در صورت تامین اعتبارات مالی این سریال از بهمن ماه پخش خواهد شد. اراده‌‌ی قوی و محکم از سوی شبکه‌ی دوم و شخص دکتر دارابی برای تامین مالی و پخش این سریال وجود دارد.
 
وی ادامه داد: این سریال بر اساس زندگی واقعی خانم شکوه ابراهیمی همسر اسماعیل یعقوبی رزمنده جاوید الاثر طراحی شده و ایشان با وجود سختی‌های زندگی در روستای اردبیل یک تنه زندگی را به سر و سامان رسانده و فرزندانش دارای رتبه‌های عالی تحصیلی هستند.
 
نویسنده این سریال شعله شریعتی بوده که با ارتباط و هماهنگی با خانم ابراهیمی توانسته است مراحل زندگی این بانو را به تصویر بکشد و سریال "شکوه یک زندگی" نمونه‌ی مقاومت و ایثار خانواده‌ی جانبازان، شهدا و آزادگان را نشان می‌دهد.
 
مدیر مجموعه‌ی تلویزیونی شبکه دو سیما با اشاره به سریال جاده قدیم به عنوان سریال طنز شبکه دوم بیان کرد: در کنداکتور پخش شبکه دو قرار گرفته است اما به دلیل فضای طنز برای پخش پس از ماه‌های محرم و سفر در نظر گرفته شده است.  کارگردان این سریال، بهرام بهرامیان است که آثار اجتماعی او را قبلا مشاهده کرده‌اید. این سریال با لحن طنز متفاوت تولید سینما فیلم است.
 
صباغ در ادامه افزود: در گروه فیلم‌های تلویزیونی سریال "حانیه" را نیز خواهیم داشت که به علت نگارش فیلم نامه و فضای آن خارج از شهر تهران فیلم برداری و تولید می‌شود. این سریال یکی از گزینه‌های پخش برای ایام دهه‌ی فجر است که در 13 قسمت تولید می شود.
 
وی با بیان اینکه سریال "زیر نور شمع" ساخته‌ی ابراهیم فروزش است، گفت:‌ "زیر نو شمع" عنوان یکی از داستان‌های ابراهیم فروزش است که مایه‌ی کارها‌ی هوشنگ کرمانی را دارد. لوکیشن‌های انتخاب شده برای شهر و روستاهای همدان است که در آنجا زندگی یک بانوی معتمد که جز خانواده‌ی شهدا است، به تصویر کشیده می‌شود.
 
وی در ادامه از سریال "قصه‌های آشنا" به کارگردانی سیروس حسن پور یاد کرد و گفت: این سریال در 13 قسمت تولید می‌شود و مضمون آن داستان‌های قدیمی کتاب‌های درسی است که خیلی از مخاطبان با آن‌ها احساس آشنایی و نوستالژیک دارند. شهرها و مناطق مختلف کشور ایران لوکشین‌ این سریال هستند.  آخرین اثر سینمایی سیروس حسن پور، "مروارید" بوده است و این کار گردان بیشتر در زمینه‌ی کودک و نوجوان اثر تولید می‌کند.
 
صباغ همچنین یاد آور شد: نوروز امسال، نوروز متفاوتی است؛ شبکه‌های مختلف سیما به دلیل اینکه هفته‌ی اول نوروز با ایام فاطمیه و سوگواری حضرت فاطمه زهرا همزمان است، برنامه‌های مختلفی در شبکه‌های مختلف سینما تدارک دیده‌ شده که ضمن حفظ حرمت این ایام نشاط عید نوروز حفظ شود.
 
مدیر مجموعه‌ی تلویزیونی شبکه دوم سیما خاطرنشان کرد: برنامه‌ی کلاه قرمزی" مثل سال‌های گذشته برای نوروز 94 تولید خواهد شد و این قول شبکه‌ی دوم به مخاطبان است. از روز 15 تا 29 اسفند کلاه قرمزی 93 در کنداکتور برنامه قرار می‌گیرد و به استقبال کلاه قرمزی 94 می‌رویم.
 
وی در خصوص به تعویق افتادن سریال "دولت مخفی" گفت: کنداکتور برنامه در شبکه‌ها از یک سری تعاملات بین شبکه‌ای و شرایط و مقتضیات زمان تبعیت می‌کند. شبکه‌ی دوم با یک زیر نویس از مخاطبان به خاطر به تعویق افتادن این سریال پوزش خواست که من هم در اینجا از طریق رسانه‌ها دوباره عذرخواهی می‌کنم و این جابجایی و تغییر به خاطر شرایط شبکه‌های سیما بوده است اما این سریال از نیمه‌ی دوم محرم پخش خواهد شد.
 
وی یاد آور شد: در هفته‌ی نیروی انتظامی سریال‌هایی که در تولید با نروی انتظامی همکاری داشته‌اند، برای شبکه‌های مختلف پخش می‌شوند که امسال به دو سریال اکتفا شد. سریال "زخم"، نمایش نقش پلیس و اقتدار آن در مسائل اجتماعی است و همچنین نشان دادن پلیس زن از طریق سیما.
 
هفته پلیس مثل مناسبت‌های دیگر نیست و اگر مشارکت بین نیروی انتظامی و صدا و سیما باشد، سریال تولید و پخش میشود و اگر نباشد، سریال وجود نخواهد داشت.
 
وی در ادامه گفت: شبکه‌ها باید در چینش کنداکتور انعطاف داشته باشند، به دلیل اینکه شبکه‌های اصلی سیما، شبکه‌ی خصوصی نیستند و شرایطشان بستگی به شرایط کلی موجود دارد. قرار بود سریال "آمین" برای هفته نیروی انتظامی پخش شود که به دلیل آماده نبودن این سریال برای نمایش با تغییرات کنداکتور مواجه شدیم.
 
وی افزود: در کل معاونت شورای نمایشی در شبکه‌های مختلف سیما متشکل از افراد مختلف است، اعضا با تماشای سریال‌های مختلف و همچنین مناسبتی آن‌ها را تایید و زمان بندی آن‌ها مشخص می‌کنند. جاده‌ی قدیم به علت اینکه تولید سیما فیلم است، باید در مورد تغییرات جابجایی آن از سیما فیلم پرسش شود و چون مایه‌ی طنز دارد، تصمیم گرفته شده که در عید نوروز پخش شود.

وی همچنین اظهار داشت: ممیزی در شبکه‌ها و در مورد سریال‌ها به آن معنی نیست که از پخش یک سریال جلوگیری شود بلکه مناسب با شرایط متقاضیات جامعه و زمان بندی‌ها تغییر می‌کند.

صباغ همچنین بیان کرد: شبکه‌ی دوم برای فیلمنامه ارزش و اهمیت بسیاری قائل است و برای آن وقت و هزینه می‌گذارد. سریال‌هایی که تولید می‌شوند مسلما از نظر فیلمنامه و نظر شورای شبکه‌ها تایید شده‌ هستند ولی به دلیل کنداکتور برنامه تغییرات اعمال می‌شود.

وی در خصوص شبکه‌های تازه تاسیس سیما بیان کرد: این شبکه‌ها کمک کننده به شبکه‌های اصلی سیما هستند و بار سنگین برنامه‌ها را گاهی سبک می‌کنند؛ مثل شبکه تماشا که با پخش سریال‌های محبوب و مورد علاقه‌ی مخاطبان باعث استقبال بیشتر از تلویزیون شده است.

صباغ در خصوص سریال‌های ماه محرم گفت: در دهه‌ی اول محرم سریال جدیدی نخواهیم داشت، به دلیل اینکه سه شب از دهه‌ی اول محرم به مراسم شب تاسوعا و عاشورا و شام غریبان تعلق دارد، نمی‌توانیم سریال‌ جدیدی را در این برنامه بگنجانیم و باید تکایا و مجالس عزاداری را به صورت پخش زنده نمایش دهیم. سریال‌هایی که بعد از ماه محرم یا پس از دهه‌ی اول آن پخش می‌شود نیز با اینکه ارتباط مستقیم با عاشورا و محرم ندارند، اما با آموزه‌های مقاومت و ایثارگری و آزادگی مرتبط با آرمان‌های سالار شهیدان امام حسین(ع) هستند. در یکی از سریال‌های ما مراسم عزاداری و سوگواری اسیران ایرانی در اردو‌گاه‌های اسارت عراقیان را نشان می‌دهد که در زیر شکنجه و فشار و با وجود جیره بندی و قطعی آب در مقابل وسوسه‌ها و پیشنهاد‌های آن‌ها پایداری و مقاومت می‌کنند و این تاثیر گرفته از آموزه‌های عاشورا است.

مدیر مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دو بیان کرد: سریال‌ "سال‌های ابری" نیز به سمت آموزه‌های عاشورایی و آزادگی و حق طلبی می‌رود؛ داستان کسی که با تمام مشکلات اقتصادی، کار حرام را انجام نمی‌دهد و مقاومت می‌کند. باید بگویم بعضی سریال‌ها مناسبتی هستند و برخی آثار مناسب هر زمان.

صباغ در خصوص سریال "کیمیا" گفت: اولین سریال طولانی و رمان گونه‌ی سیما است که 110 قسمت دارد و بخش‌هایی از آن در خرمشهر هم ماجراهای حضور آمریکایی‌ها در این شهر اختصاص دارد. "کیمیا" یک کهن الگو و نمونه‌ی زندگی یک زن ایرانی است، با ویژگی‌های خاص یک بانونی ایرانی، از جمله خانواده دوستی،‌ نجابت، شجاعت، همدلی با خانواده و...، این سریال یک دوره‌ی چهل ساله از زندگی یک زن را به نمایش می‌گذارد.

وی ادامه داد: مسعود بهبانی نیا نویسنده این مجموعه موجب افتخار تمام نویسندگان و شبکه‌ی دوم است که تمام 110 قسمت سریال را با تمام جزئیات آن به صورت حرفه‌ای به نگارش درآورده که به نظر من می‌تواند یک کلاس درس برای کسانی باشد که در عرصه‌ی فیلم نامه نویسی فعالیت می‌کنند.

صباغ افزود: در برخی پروژه‌ها شاهد هستیم که فیلمنامه نویسان می‌خواهند نظر و افکارشان را به کارگردان تحمیل کنند. درست است که فیلم نامه اساس یک سریال و پروژه‌های سینمایی است که اگر فیلمنامه نباشد در واقع تولیدی صورت نمی‌گیرد اما کارگردان نیز به دلیل تجربه و اندیشه‌های خاص خود در پیشرفت و روند فیلم دخالت دارد.

وی تصریح کرد: بهبانی نیا با وجود شرایط نامساعد جسمی در تمام صحنه‌ها حضور داشت تا در صورت امکان، تغییرات را اعمال کند،‌ حتی در یک صحنه‌ که در مرز واقعی ایران و عراق قرار داشتیم، این نویسنده در آن مکان حضور داشت و به پروژه کمک کرد. باید بگویم کیمیا با وجود اینکه طولانی است، اما ارزان ترین سریال طولانی تلویزیون است، با بازیگرانی چون آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی نیا، حامد بهداد و...؛ کیمیا با یک ملو درام شبانه تفاوت چندانی ندارد.

صباغ با نام بردن از کیمیا به عنوان اولین تجربه‌ی ساخت سریال طولانی 110 قسمتی در سیما گفت: این سریال روایت واقعه‌ی زندگی یک شخص در دوره‌های مختلف است که یک دوره‌ی چهل ساله را به نمایش می‌گذارد و یک سریال جذاب و پر کشش است.

وی همچنین یادآور شد: به علت اینکه در برخی پروژه‌ها فیلمنامه کاملا آماده نیست، زمان پخش آن تغییر می‌کند یا با مشکلات عدیده‌ای روبرو می شود اما فیلمنامه‌ی کیمیا کامل نوشته شده و مشکلی برای تولید آن نیست.

وی با اشاره به سریال دیگری به نام "گاهی پشت سر را نگاه کن" گفت: این سریال در 30 قسمت و به کارگردانی مازیار میری و بازی امین تارخ و هدایت هاشمی تولید می‌شود که تامین مالی آن بر عهده‌ی شرکت مگا موتور است. در این سریال مضمون اقتصاد و تولید ملی و داخلی محور فیلم را تشکیل می‌دهد و شخصی را به تصویر می‌کشد که در برابر شرایط سخت اقتصادی ایستادگی می‌کند و همچنین بحث حمایت از نخبگان تولید داخلی مطرح می‌شود. این گونه موضوعات تکراری نمی‌شوند و همیشه کاربرد دارند.

* کارگردان مدرسه موش‌ها به شبکه دو می‌آید

صباغ عنوان کرد: پس از پروژه‌ی سینمایی مرضیه برومند و فرات از کار، قرار است با ایشان برای تولید یک سریال در شبکه‌ی دوم توافق شود.

مدیر مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دو با اشاره به اینکه شبکه‌ی دوم در بحث تهیه کنندگی نیز تنوع را در نظر دارد، گفت: تجربه و جوانی تهیه کنندگان در کنار هم تلفیق شده و این باعث نتیجه گیری بهتر می‌شود.

وی با نام بردن از انصاریان و شفیعی به عنوان دو تهیه کننده‌ی مجرب و جوان باعث بهبود کیفیت سریال‌ها می‌شوند.

صباغ ادامه داد: سریال "آرام می‌گیریم" به صورت مشارکتی با انجمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب ساخته می‌شود و کارگردان این کار فیلم "خاکستر و برف" را که در حوزه‌ی دفاع مقدس است، ساخته است.

 مدیر مجموعه‌های تلویزیونی شبکه دودر پایان یادآور شد: تولید سریال "گاهی به پشت سر نگاه کن" تا 5 ماه دیگر ادامه دارد و پیشنهاد پخش آن برای ماه مبارک رمضان در سال 94 است که امید است تا آن زمان کار کامل و آماده‌ی پخش باشد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار