وزیر خارجه یمن:

یمن با چالش‌های گسترده‌ای روبروست/ شخصا از ملک عبدالله تشکر می‌کنم

وزیر خارجه یمن گفت: یمن با چالش های گسترده سیاسی، اقتصادی و امنیتی روبروست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، "جمال عبدالله السلال" در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برگزاری شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با جشن های دو انقلاب سپتامبر و اکتبر مردم یمن بوده و این فرصت گرانبها ایجاد شده است تا به یمنی ها درباره این مناسبت ها تبریک بگوییم و به این ملت در فداکاری های خود برای رسیدن به آزادی و رها شدن از ظلم و استبداد و ادامه حرکت در مسیر تغییر که از پنجاه سال پیش آغاز شده است، درود بفرستیم. یمن از اوائل سال 2011 به دلیل بحران های سیاسی و اقتصادی و بن بست در اداره روند سیاسی این کشور شاهد خواسته های حقیقی برای ایجاد تغییرات بود. یمنی ها این مسئله را درک کرده اند که گفتگو بهترین راه برای خروج از بحران است و در این چارچوب از همه طرف هایی که از ملت یمن حمایت کردند و باعث حل و فصل سیاسی بحران این کشور در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن شدند تشکر می کنم. در این فرصت از حمایت های عربستان سعودی و مشخصا ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و سران شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عبداللطیف الزیانی دبیر کل این شورا، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، جمال بن عمر فرستاده بان کی مون به یمن، اعضای شورای امنیت، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی از روند سیاسی این کشور تشکر می شود.

وی افزود: نشست اضطراری و تاریخی شورای امنیت در بیست و هفتم ژانویه سال 2014 پیام روشن حمایت جامعه بین المللی از یمن و تجربه ویژه این کشور در چرخش مسالمت آمیز قدرت از طریق گفتگوی سیاسی با استفاده از طرح شورای همکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن بوده که نقشه راهی برای خروج یمن از بحران خود است. قطعنامه های شورای امنیت مرتبط با یمن چتر سیاسی بین المللی برای حمایت از این کشور و نظارت بر مانع تراشان(!) بر روند سیاسی یمن است به طوری که جمال بن عمر  به صورت دوره ای از تحولات یمن به ویژه پیشرفت روند سیاسی این کشور و چالش های پیش روی آن به شورای امنیت گزارش می دهد و تلاش وی نقش مهمی در دادن پیام به همه طرف های سیاسی در یمن و مشخصا مانع تراشان بود دال بر این  که اجازه داده نمی شود هیچ طرفی، وحدت، امنیت و ثبات یمن را تهدید کند. 

عبدالله السلال در ادامه بیان داشت: یمن در روند سیاسی خود همچنان با چالش‌هایی روبروست. این چالش ها نزدیک است یمن را به اوضاع نابسامان بازگرداند. 

وزیر خارجه یمن گفت: یمن با چالش های بزرگ اقتصادی به ویژه محدود بودن منابع و افزایش نرخ بیکاری و فقر و افزایش کسری بودجه روبروست. بیش از نیمی از سکنه یمن و به عبارتی بیش از چهارده میلیون نفر از شهروندان این کشور به کمک های بشردوستانه نیازمند هستند. یمن میزبان یک میلیون آواره از کشورهای حوزه شاخ آفریقاست. متاسفانه حمایت مطلوبی از برنامه توسعه انسانی در یمن وجود ندارد. جامعه بین المللی این مسئله را درک می کند که وخیم شدن اوضاع انسانی در یمن تهدید کننده پیشرفت های سیاسی این کشور است. 

وی با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه گفت: اسرائیل از کشنده ترین تسلیحات خود استفاده کرده و جنایت جنگی مرتکب شده است و باید جامعه بین المللی این جنایات را محکوم و اسرائیل را به از سرگیری مذاکرات بر اساس اصول عادلانه ملزم کند. ما هبستگی کامل خود را با ملت فلسطین و مبارزات آن برای احقاق حقوق خود و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس اعلام می کنیم.

عبدالله السلال با ابراز نگرانی از ادامه بحران در سوریه تاکید کرد: ناامنی های این کشور بر کشورهای منطقه تاثیرگذار است. برخی از گروه های مسلح تروریستی می خواهند با بهره برداری از شرایط سوریه وضع جدیدی در این کشور ایجاد کنند که چالشی بزرگ است و باید همه به دنبال راه حل های سریع باشند که محقق کننده آرمان های مردم این کشور همراه با حفظ یکپارچگی ارضی سوریه باشد. 

وی گفت: تحولات جهان و افزایش درگیری ها بیانگر چالش های پیش روی سازمان ملل است و به این سبب باید در این سازمان اصلاحاتی صورت گیرد و نقش آن در حل درگیری ها و حفظ امنیت و صلح جهان تقویت شود تا به سود همه ملت های جهان باشد. یمن پیشنهاد می کند کشورهای عربی به دلیل اهمیت خود یک کرسی دائم در شورای امنیت داشته باشند.

عبدالله السلال در پایان گفت: از کشورهای بزرگ می خواهیم بر اساس مسئولیت های خود بر اسرائیل به عنوان مانع اصلی برگزاری کنفرانس خلع سلاح اعمال فشار کنند تا این رژیم به اراده کشورهای جهان و قطعنامه های سازمان ملل احترام بگذارد.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار