دیلی میل گزارش داد:

این بار غرب به تهران نیاز دارد/ چرا انگلیس بدنبال نزدیکی به ایران است؟

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" در گزارشی با انتقاد از دیدار پیش رو میان نخست وزیر این کشور با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، از تلاش‌های انگلیس برای نزدیک شدن به ایران انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این گزارش به قلم "مایکل برلیگ" آمده است: "دیوید کامرون " نخست وزیر انگلیس دست به دامن دشمن دیرینه(ایران) شده و برنامه دارد در هفته جاری با حسن روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کند. 

این گزارش در ادامه مدعی شده ایران همان حامی تروریسم و همان کشوری است که برنامه هسته‌ای‌اش آن‌چنان دست و پای سران کشورهای غربی را به لرزه انداخت که تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کردند.

این روزنامه در ادامه اذعان می‌کند که : اما اوضاع فرق کرده و این‌بار غرب به ایران نیاز دارد؛غرب به ایران به چشم متحدی بالقوه و حساس در نبرد علیه داعش می‌نگرد.

دیلی میل به انتصاب روحانی به سمت ریاست جمهوری پرداخته و می‌نویسد: از زمانی‌که روحانی در اوت 2013 جایگزین رئیس‌جمهور پیشین یعنی محمود احمدی‌نژاد شد، وی درصدد احیاء روابط ایران با جهان بوده است. ادبیات احمدی‌نژاد طی 8 سال ریاست‌جمهوری، مطلوب غرب نبود. با همه این تفاسیر، اکنون کامرون دست مصالحه به سوی ایران دراز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: بی‌شک ایران خواستار نابودی داعش است. این کشور با هم‌پیمانانی نظیر عراق و سوریه هماهنگ است. ایران به‌درستی معتقد است که این گروه به‌طرز خطرناکی خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کرده‌ است. ایران رسماً در ائتلاف ضدداعش حضور ندارد.

در این گزارش ادعا شده  تا سال 2010، نیروهای غربی و عراقی 90 درصد القاعده را تارومار کردند. بااین‌حال آن 10 درصد باقیمانده زادوولد کرده و به سرکردگی ابوبکر البغدادی داعش را به‌وجود آوردند. ابوبکر البغدادی نیز از جنگ داخلی سوریه جهت سربازگیری، یافتن منابع مالی و ایجاد پایگاه بهره برد. 

در ادامه گزارش اذعان شده که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده نتوانستند متوجه روند شکل‌گیری داعش شوند. داعش از پایگاه‌هایش در سوریه جهت ترور مقامات پلیس و ارتش عراق استفاده می‌کرد و پس از یک سلسله فرارهای گسترده از زندان به‌ویژه زندان بدنام ابوغریب تشکیل شد. در ابوغریب زندانیان عراقی تحت شکنجه شکنجه‌گران غربی قرار می‌گرفتند. 

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، پیش از حملات هوایی تحت رهبری آمریکا در جریان امور قرار گرفت. دیلی میل همراستا با دخالت‌های کشورش در امور دیگر کشورها در ادامه مدعی می‌شود: به هر روی، انجام حملات هوایی کافی نیست و نیروهای پیاده نیز بایستی وارد عمل شوند. دقیقاً به همین خاطر است که اوباما که دست‌کم می‌تواند روی کمک پیشمرگه‌های کرد و ارتش عراق حساب کند، هم‌اکنون 300 میلیون یورو به معارضان میانه‌روی سوری کمک می‌کند و  5هزار تن از این گروه به‌سرعت در عربستان سعودی مورد تعلیم نظامی قرار می‌گیرند.

دیلی میل مدعی است در دیدار کامرون با روحانی یقیناً کامرون از وی می‌خواهد که دست از حمایت از اسد بکشد و روحانی نیز هیچ‌گاه این کار را نمی‌کند.

در پایان این گزارش آمده است: داعش برای سراسر منطقه یک تهدید اساسی است و بایستی سرجای خود نشانده شود. ایران و رئیس جمهورش نیز آن‌چنان قدرت‌های بزرگی هستند که بهتر است در فهرست و دایره یاری‌رساننده‌ها باشند.





انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار