رئیس پژوهشگاه فرهنگ در جمع خبرنگاران:

تصویب طرح رصد برای نخستین بار در کشور/ هیئت حمایت از کرسی‌ها به باشگاه نخبگان تبدیل شد

آیة الله رشاد از آغاز به کار مجدد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اجرای سراسری کرسی‌های آزاد اندیشی در تمام دانشگاههای کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران،  آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز و در جمع خبرنگاران از اجرا و برپایی 120 مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور در سال تحصیلی جدید خبر داد و در این خصوص گفت: یکی از برنامه‌های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بویژه در راستای سیاست‌های ابلاغی اخیر توسط مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی، این کرسی‌ها با حضور اساتید برجسته و بنام دانشگاهی در دانشگاههای سرابر کشور برگزار می شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از اساتید به دلایل مختلف از ارائه مقالاتشان برای نقد و مناظره در کرسی‌های هم اندیشی و آزاد اندیشی سرباز می‌زنند، از تصویب طرح رصد، برای نخستین بار در کشور خبر داده و در این خصوص تاکید کرد: صاحب نظراتی  که رغبتی به ارائه مقالاتشان‌ جهت نقد و نظریه پردازی ندارد، در راستای اجرای این طرح، مجلات علمی و مقالات آنها، شناسایی و رصد شده و پس از شناسایی چنین مقالاتی که واقعا‌ در خود تامل و دارای نوآوری بدیع هستند، شناسایی شده و سپس از صاحبان نظر برای ارائه مقالات جهت نقد و نظریه پردازی، دعوت به عمل می‌آید. 
 
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در حال حاضر طرح رصد، در مرحله اجرایی شدن قرار دارد و از سوی دیگر طبق این طرح کتب و مجلاتی‌ که در جشنواره‌ها و نمایشگاهها برتر و بر جسته شده‌اند نیز مورد بررسی قرار گرفته و درصورتیکه مقالات مندرج در آنها و مطالب پژوهشی آنها از هر جهت مورد تایید صاحبان نظر در کرسی‌های آزاد‌ اندیشی و هم اندیشی و نظریه پردازی، قرار گیرد، برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای نیز برای ارائه دهندگان اصلی این آثار در نظر گرفته می‌شود. 

 تجمیع‌ 19 کرسی در 5 کرسی گسترده
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در راستای اصلاح سیاست های هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد مناظره و به منظور افزایش میزان بازدهی و خروجی مفید ، 8 سیاست جدید و کلی برای منظور تصویب شد که این اهداف و سیاست‌ها عبارتند از: 
اهداف و سياست‌هاي «هيأت‌» عبارتند از: 
1. حمايت‌ ويژه‌ از مباحثات‌ روشمند و قابل داوري ‌و تبديل آن به تجربه انباشته و جمع‌بندي شده، 
2. زمينه‌سازي ويژه براي نهضت توليد و عرضه نظريه اسلامي در علوم انساني، 
3. علمي‌كردن مجادلات و تخصصي‌كردن گفت‌وگوهاي فرهنگي و ايجاد فرصت رسمي و علمي و قانوني براي عرضه ايده‌ها و نقد و كالبدشكافي آنها، 
4. نهادينه‌سازي آزادی انديشه و بيان و امكان تبادل آراي علمي با رعايت اخلاق و منطق گفت‌وگو و قانون اساسي،
5. كاستن از تنش‌ها و بحران‌هاي فرهنگي و مهار غوغاسالاري، عوام‌زدگي و عوام‌فريبي در مباحث فرهنگي و ديني در سطح دانشگاه، 
6. تشويق نخبگان و مراكز علمي كشور به ارائه نظريات پژوهشي و توليد نظريه در علوم انساني با اتكا به مباني اسلامي به منظور خروج از جزم‌هاي ترجمه‌اي و وارداتي و نيز تحجر و قشري‌گري، 
7. پاسخگويي به نيازهاي فكري و معرفتي و اطلاع‌رساني در مسائل علمي و فرهنگي مورد توجه دانشگاهيان، 
8. شفاف‌سازي محل نزاع و ابهام در جبهه‌بندي فكري و فرهنگي و جمع‌بندي علمي مباحث مهم به منظور رشد فرهنگي جامعه. 
وی از تجمیع 19 کرسی در 5 کرسی نیز خبر داده و نحوه تقسیم و تجمیع کرسیها را به شرح زیر اعلام کرد 
سازماندهی و تشکیل کرسی های جدید: كرسي‌ها در ساختار قديم به صورت خُرد (در قالب 19 كرسي و 2 تا 3 كميته) سامان يافته بود كه برخي مشكلات را ايجاد مي‌كرد، كرسي‌ها در قالب پنج کرسی کلان شامل پنج حوزه¬ی عمده¬ی علمی، تجمیع و ذيل هر كدام موضوعات و رشته‌های مربوط مشخص شد. از ميان رؤساي كرسي‌هاي قديم، مجموعاً 10 نفر به عنوان رئيس و نايب رييس پنج كرسي جديد تعيين شدند؛ نايب رييس هر کرسی با پيشنهاد و توافق رؤساي كرسي‌ها نهايي شدند. ضوابطي براي تعيين رؤسا در نظر گرفته شده بود كه از آنها مي‌توان به سطح علمی مطلوب و صاحب نظر بودن در حوزه مطالعاتي، دغدغه‌مند بودن نسبت به فعاليت‌هاي كرسي، سابقه مديريتي و فعال بودن در دوره پيشين فعاليت دبيرخانه اشاره كرد. در بهمن ماه 92 احکام روسا، نواب و اعضای کرسی ها، از سوی آیت الله رشاد ریاست محترم هیات حمایت صادر شد.  
بر اين اساس فهرست اسامی رؤساي كرسي‌هاي جديد به اين شرح است:  
•    كرسي علوم عقلي، جناب استاد آیت الله دكتر احمد بهشتي،  
•    كرسي علوم نقلي، جناب استاد حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالقاسم عليدوست،  
•    كرسي علوم اجتماعي، جناب استاد آقاي دكتر مصطفي ملكوتيان،  
•    كرسي علوم رفتاري ، جناب استاد آقاي دكتر غلامعلي افروز، 
•    كرسي هنر و معماري جناب استاد آقاي مهندس عبدالحميد نقره‌كار. 
 
انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.