گزارش مشروح دومین دادگاه رسیدگی به پرونده شهید "علی خلیلی"/

حکم نهایی تا هفته آینده صادر می‌شود/ درخواست تقاضای قصاص متهم از سوی خانواده شهید خلیلی

دومین جلسه دادگاه ضارب شهید خلیلی صبح امروز برگزار شد که در نهایت حکم نهایی پرونده تا هفته آینده اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی-قضایی باشگاه خبرنگاران، دومین جلسه دادگاه عامل شهادت"علی خلیلی" طلبه ناهی از منکر، صبح امروز دوشنبه(31شهریورماه) در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

قاضی پرونده "شهید خلیلی": ضارب متهم به قتل عمد شده است

"قاضی حسین اصغرزاده" رئیس شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران با اعلام این مطلب خطاب به متهم گفت: هیات ۳ نفره پزشکی قانونی نظر خود را درباره ایجاد ارتباط مستقیم بین علت مرگ و درگیری اولیه مرحوم اعلام کرده است.
 
وی ادامه داد: براساس این نظر شما متهم به ارتکاب یک فقره قتل عمدی مرحوم شهید علی خلیلی هستید چه دفاعی از خود دارید.

متهم پرونده "شهید خلیلی": ضربه را به قصد ترساندن متوفی زدم/پشیمانم

"احسان" متهم پرونده قتل "شهید خلیلی" در دادگاه و در دفاع از خودش مدعی شد: ابتدا به خانواده خلیلی تسلیت می‌گویم.
 
وی افزود: من نمی‌خواستم نتیجه کارم به قتل و فوت یک نفر برسد.
 
متهم ادامه داد: ضربه را به قصد ترساندن متوفی به وی زدم و در حال حاضر به شدت پشیمانم.
 
این فرد تصریح کرد: نمی‌گویم ضربه نزدم اما می‌گویم قتل و عمدی بودن وارد کردن آن را قبول ندارم.

پایان دومین دادگاه رسیدگی به پرونده "شهید خلیلی"

دومین جلسه دادگاه شهید علی خلیلی دقایقی پیش به پایان رسید.
 
قاضی در این جلسه اتهام قتل عمد را به متهم تفهیم کرد و متهم نیز از خود دفاع کرد.

تقاضای قصاص خانواده "شهید خلیلی" برای متهم

دومین جلسه رسیدگی به پرونده ضارب شهید خلیلی به ریاست قاضی اصغرزاده و با حضور مستشاران و هیئت عالی قضایی، نماینده دادستان و خانواده وکلای دو طرف برگزار شد.
 
قاضی در ابتدای برگزاری دادگاه ضمن تاکید بر اینکه متهم باید مراقب اظهارات خود در دادگاه باشد، تصریح کرد: لزوم رعایت نظم جلسه برای همه الزامی و متخلف از نظم به دستور دادگاه یک تا ۵ روز بازداشت می‌شود، این دستور قطعی است و ضمن دادرسی هیچ کس نباید بدون اجازه صحبت کند. 
 
در ادامه این جلسه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت و گفت: به موجب کیفرخواست "احسان شاه قاسمی" ۲۲ ساله اهل تهران از تاریخ ۱۸ فروردین ۹۳ متهم به مباشرت در قتل عمد شهید علی خلیلی است. 
 
وی اضافه کرد: طبق شکایت خانواده مقتول و گزارش مرجع انتظامی در تاریخ ۲۵ شهرویر ۹۰ متهم در تذکر لسانی علی خلیلی، ضربه‌ای را با چاقو به گردن آن زده است. 
 
پزشکی قانونی علت فوت را اصابت جسم نوک تیز و برنده اعلام کرده است. 
 
قاضی پرونده، اولیای دم را به جایگاه خواند و "پرویز خلیلی" پدر مقتول و مادر وی در جایگاه حاضر شدند و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا تقاضای قصاص دارید، جواب مثبت دادند. 

وکیل اولیای دم "شهید خلیلی" در دادگاه: قصاص متهم خواست عموم جامعه است

"حامد صفری"
وکیل اولای دم علی خلیلی صبح امروز در دومین جلسه دادگاه شهید علی خلیلی حاضر شد و اظهار داشت: بنده دفاعیات خود را طی ۷ برگ لایحه تقدیم دادگاه کردم. 
 
وی ادامه داد: گذشت علی خلیلی جرح وارده بوده ولی قصاص از حقوق حقه اولیای دم است. 
 
صفری تصریح کرد: متهم در دفاعیات اولیه و مرجع انتظامی گفته بود که علی خلیلی به وی فحش ناموسی داده و در شعبه ۱۰۳۳ ضمن اقرار صریح به اینکه آن مرحوم قصد امر به معروف و نهی از منکر داشته، عمل خود را مقابله با اقدامات علی خلیلی عنوان کرده است. 
 
وکیل اولیای دم شهید علی خلیلی با اشاره به اینکه نوع عمل متهم در وارد کردن ضربه چاقو به گردن در تمام اقشار جامعه کشنده است و گفت ادعای مستی متهم کذب است، بنابراین با توجه به نظریه ثانویه کمیسیون پزشکی قانونی مبنی بر اینکه ضربه وارد شده باعث مرگ علی خلیلی شده، قتل عمد توسط متهم محرز است. 
 
وی ادامه داد: خوشبختانه در جلسه اول رسیدگی دادگاه با نگرشی حقوقی و پرهیز از هر حاشیه احتمالی با رسیدگی دقیق پرونده را به کمیسیون پزشکی قانون ارجاع داده و در آنجا هم با بررسی همه جانبه مدارک پزشکی آن مرحوم، نظریه ثانویه صادر شد و به ایراداتی از قبیل اینکه آلودگی به دلیل سفر کربلای شهید علی خلیلی حال وی را بد‌تر کرده نیز پاسخ داده شد. 
 
صفری خاطرنشان کرد: در نیمه شعبان سال ۹۰ مرحوم علی خلیلی در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر بود که با رفتار هنجارشکن متهم روبرو شد. 
 
وی ادامه داد: اقدام صورت گرفته از سوی شهید علی خلیلی نه تنها یک تذکر لسانی بوده بلکه این عمل منطبق با موازین اسلامی صورت گرفته انجام شده و بنابر استدلالات فقهی آن مرحوم، شهید امر به معروف و نهی از منکر محسوب می‌شود. 
 
وکیل مدافع اولیای دم شهید خلیلی تصریح کرد: شهید خلیلی خود را در ابتدای جوانی در مسیر خطر قرار داد و به همه آموخت که نباید از مقابل رفتارهای هنجارشکنانه با غفلت گذشت. 
 
صفری ادامه داد: نه تنها تقاضای خانواده آن مرحوم قصاص است، بلکه با توجه به جریحه دار شدن عموم جامعه از این قضیه قصاص خواست عموم جامعه است.

قاضی خطاب به وکیل مدافع اولیای دم علی خلیلی گفت: شما در بند 5 لایحه خود اعلام آمادگی برای دریافت دیه کرده‌اید، درست است؟ که صفری پاسخ داد: در صورت صدور حکم قصاص، بله.

قاضی اصغرزاده در جمع خبرنگاران: حکم ضارب "شهید خلیلی" تا یک هفته دیگر اعلام می‌شود

"قاضی اصغرزاده" در دومین جلسه محاکمه ضارب شهید علی خلیلی که در شعبه 113 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حکم پرونده تا یک هفته دیگر اعلام و رای صادر می‌شود. 
 
وی ادامه داد: اکنون نمی‌توانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم، چون در ماهیت صدور حکم هستیم. 
 
قاضی پرونده ضارب شهید علی خلیلی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه جنبه خصوصی این پرونده از بین برود بحث جنبه مدعی العمومی مطرح می‌شود که این موضوع سه تا ده سال حبس دارد.

گفتنی است؛ اولین جلسه رسیدگی به این پرونده روز 12 خرداد امسال برگزار شد که قاضی اصغرزاده رئیس این شعبه برای انجام برخی استعلام‌های جدید از پزشکی قانونی، رسیدگی به پرونده را به زمان دیگری موکول کرد.

شهید علی خلیلی 2 سال پیش در جریان امر به معروف و نهی از منکر توسط متهم این پرونده مورد هجوم قرار گرفت و با ضربه چاقویی که به گردن وی وارد شد حنجره و مری این شهید آسیب دید که منجر به عمل پیوند حنجره و مری شد و در اوایل فروردین امسال پس از تحمل 2 سال درد و رنج به شهادت رسید.

همچنین ضارب شهید خلیلی پس از شهادت وی متواری و در شانزدهم فروردین‌ توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار