معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی:

رویکرد پیشگیرانه، در حفظ امنیت و سلامت کار مؤثر است

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، رویکرد پیشگیرانه واحدهای بهداشت حرفه‌ای و طب‌کار را در حفظ امنیت و سلامت نیروی کار مؤثر دانست.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمدعلی همتی با اعلام این مطلب، گفت: وظایف واحدهای بهداشت حرفه‌ای و طب‌کار سازمان، ارزیابی، نظارت، برنامه‌ریزی در زمینه فعالیت‌های بهداشت حرفه‌ای و ایمنی، مشاوره بهداشت حرفه‌ای در کمیسیون‌های پزشکی براساس برنامه تدوین شده حوزه معاونت طب کار و کمیسیون‌های پزشکی اداره کل درمان مستقیم است.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی، حفظ سلامت بیمه‌شدگان و توسعه بهداشت حرفه‌ای سلامت جسمی و روحی آنان است.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص فعالیت‌های واحدهای طب‌کار و بهداشت حرفه‌ای، گفت: در حوزه سلامت شغلی، انجام معاینات ادواری کارکنان سازمان، ماده 88 قانون تأمین‌اجتماعی، شرکت‌های شستا و ماده 92 قانون کار و معاینات اولیه کارکنان سازمان، ماده 80 قانون کار، حرف، ماده 90 قانون تأمین‌اجتماعی و... برعهده واحدهای مذکور است.

همچنین نظارت بر فعالیت شرکت‌های دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت‌هایی است که توسط این حوزه انجام می‌گیرد.

همتی افزود: ارزیابی و سنجش آلاینده‌های محیط کار، تطبیق با استانداردها و حدود مجاز، ارائه راهکارهای کنترلی به ویژه در واحدهای تابعه سازمان، بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای واحدهای تابعه سازمان، نظارت و پایش فعالیت‌ها و سنجه‌های بهداشت حرفه‌ای، مدیریت پسماند، بهداشت محیط و آتش‌نشانی بیمارستان‌ها در حوزه اعتباربخشی از سایر وظایف و فعالیت‌های واحدهای فوق است.

وی ادامه داد: در بخش خانه‌های بهداشت کارگری، برنامه مشترک با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تأمین‌اجتماعی، با هدف ارائه خدمات مناسب بهداشتی درمانی اولیه به بیمه‌شدگان توسط بهداشت یار کار، بازآموزی و آموزش بهداشت یاران کار و ارائه پیشنهاد برای ارتقای وضعیت موجود انجام می‌شود.

همتی اظهار داشت: تیم‌های ذیل ماده 90 قانون تأمین‌اجتماعی، متشکل از پزشک و کارشناس بهداشت حرفه‌ای، وظیفه تعیین قصور کارفرمایان درخصوص بیمه‌شدگان ازکارافتاده کلی و فوت ناشی از کار را به عهده دارند و براساس سوابقی مانند علت ازکارافتادگی، بازدید از محیط کار، وضعیت آلاینده‌های محیط کار، نوع بیماری، معاینات اولیه و ادواری و ارتباط بین شغل، بیماری و ازکارافتادگی اعلام‌نظر کارشناسی می‌کنند. این برنامه براساس برنامه‌ریزی مشترک واحدهای درمان، قوانین و مقررات و فنی امور بیمه‌شدگان انجام گرفته است.

وی گفت: ‌مشاوره بهداشت حرفه‌ای در کمیسیون‌های پزشکی، یکی از فعالیت‌های دیگر در این حوزه است که درصورت لزوم درخصوص تغییر شغل و حوادث ناشی از کار، پیشنهادات لازم به متخصصین کمیسیون‌های پزشکی برای صدور رأی مربوطه داده می‌شود.

همتی تصریح کرد: به منظور حفظ سلامت و گسترش آن در میان بیمه‌شدگان، نیاز است که واحدهای مذکور به کارفرمایان و بیمه‌شدگان بهتر معرفی شوند.

معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های پیشگیرانه، سبب جلوگیری و کاهش بروز بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار شده است که ثمرات آن موجب حفظ منابع درمانی سازمان، افزایش کیفیت بهداشت و ایمنی در کارگاه‌ها و درنهایت حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهد شد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار