اعلام اسامی نامزدهای سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر

انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر،اسامی نامزدهای سیزدهمین مسابقه سالیانه مطبوعاتی خود را منتشر کرد.

به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ هیات داوران سیزدهمین مسابقه سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر متشکل از: رامتین شهبازی،فریدون عموزاده خلیلی و دکتر خسرو رستمی با همراهی رضا معطریان و سیامک زمردی مطلق( به عنوان مشاوران این هیات در بخش عکس ) اسامی نامزدهای بخش های مختلف این مسابقه را به شرح زیر معرفی کردند:

بخش عکس:
"صنم تفکری"،"مهسا صفاری پور" و "نادر بهرامی"

بخش یادداشت: "محدثه واعظی پور" از روزنامه بهار،"امین عظیمی" از سایت شخصی و "کاظم هژیر آزاد" از کتاب هفته

بخش نقد:
"هومن نجفیان" از ماهنامه سینماتئاتر ،"فروغ سجادی" از سایت ایران تئاتر و "سولماز غلامی" از ماهنامه نمایش 

بخش مقاله پژوهشی: "رضا کوچک زاده" از فصلنامه هنرهای نمایشی،"مجید کیانیان" و "محمد جعفر یوسفیان کناری" از دو ماهنامه جستارهای زبانی و "منوچهر اکبرلو" از فصلنامه هنرهای نمایشی

بخش مقاله ژورنالیستی: "نگار نادری" از هفته نامه امید جوان،"سید جواد اشکذری" از سایت مشهد تئاتر و "منوچهر اکبرلو "از ماهنامه نمایش

بخش گفت و گو:
"امین عظیمی" از روزنامه شرق،"فرزانه ابراهیم زاده" از روزنامه شرق و "رضا آشفته" از کتاب کانون کارگردانان

بخش گزارش: "فرزانه ابراهیم زاده" از روزنامه شرق، "جواد عاطفه" از کتاب کانون کارگردانان و" سعید محبی" از ماهنامه نمایش 

نفرات برگزیده این مسابقه در سیزدهمین مراسم سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر که سوم مهر سال جاری در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد، معرفی و تقدیر می‌شوند.

* بیانیه هیات داوران سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر

بنابر این گزارش؛ بیانیه هیات داوران سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر به این شرح است:

تئاتر بر صحنه زاده می‌شود، در حضور تماشاگر رشد می‌کند و بقای خود را پس از ترک صحنه در رسانه ادامه می‌دهد.

رسانه قادر است حس­ها، عاطفه ها و اندیشه ها­ی جاری در جان نمایش را به فهمی تازه و خاطره­ای ماندگار برای تماشاگر بدل سازد.

رسانه، سویه سحرانگیز نمایش را از سالنی با ظرفیتی محدود به گستره بی­مرز جامعه می­کشاند و آن را از واقعه­ای در صحنه نمایش به اتفاقی دراماتیک در صحن جامعه تبدیل می­کند و شرایط اجتماعی هنر نمایش را نیز دستخوش بالندگی می­سازد.

این روزها که از یک سو، هنر تئاتر، گفتمان‌های تازه‌ای را تجربه می‌کند و از سوی دیگر، برخی سوداگران از درون، پیکر شریف تئاتراجتماعی ایران را به باد تازیانه گرفته­اند،

منتقدان و نویسندگان تئاترمی­­توانند در فراسوی نیک و بد سودای نمایش، تکاپوی تاریخی خود را برای کشف رگه­های زرین از ژرفای این هنر شریف به کار گیرند و به تعمیق، بالندگی، تکریم و تاثیر اجتماعی آن دست یازند.

هیات داوران سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر،ضمن تقدیر از تمامی شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف، به ویژه آثاری در بخش های گفت‌و‌گو، مقاله پژوهشی، گزارش و عکس که کیفیت حرفه‌ای مناسبی داشته­اند، چنین می پندارد که:

1. تاثیر شگفت­انگیز روزنامه­نگاری امروز مرهون مولفه­هایی است همچون کشف، نوآوری، اندیشمندی، ایده­پردازی، زبان پویا، گریز از کلیشه­ ها، ساختار اندیشیده شده، و فرم تازه در روایت و لحن؛ به نظر می رسد دستیابی به رویکرد عمیقا متاثر از این مولفه ها، می باید به دغدغه ی اصلی روزنامه نگاری تئاتری ما بدل شود.

2. یادداشت های ما ،نیازمند موجز نویسی،گویا نویسی و پرداختن به ایده‌های نو و مشخص است. در بسیاری از آثار ارائه شده، ساختار و شکل یادداشت، به قالب‌های دیگری همچون مقاله و گزارش نزدیک شده‌اند.

3. مقاله های ژورنالیستی،گاهی دچار اطاله کلام شده اند و به خوبی از ایده مرکزی اثر صیانت نکرده اند. به همین روی، انسجام مرکزی اثر از میان رفته و نوشته با کاستی­هایی همراه شده‌است.

4. در نقدهای رسیده، انگاره‌های تازه نقد نویسی کمتر مورد توجه قرار گرفته و از همین روی، گاهی آثار ارائه شده اسیر کلیشه ها شده اند و گاهی گرفتار شباهت‌ها. آنچنان که کمتر اثری با تاویل های تازه و کشف معناهای پنهان به یاری خواننده و تماشاگر می آید.

هیات داوران، امیدوارانه و واقع بینانه بر این باور است رگه های درخشانی که در برخی از آثار نمایان است چشم انداز روشن و شکوفا تری را برای آینده ی روزنامه نگاری تئاتر ایران نوید می دهد.

با احترام؛

فریدون عموزاده خلیلی

خسرو رستمی

رامتین شهبازی


انتهای پیام/ اس
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار