کدام خودروها بیشتر به تعمیرگاه می‌روند؟

خودروهای بی‌کیفیت داخلی سال‌هاست موجب نارضایتی مردم شده‌اند. خرابی قطعات آنها گرچه به ضرر مصرف‌کنندگان است، اما برای تعمیرکاران حسابی سودآور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،این روزها اگر سری به تعمیرگاه‌های سطح شهر بزنید، با حجم قابل توجهی از خودروهایی مواجه می‌شوید که ساخت ایران هستند، اما دچار خرابی قطعه شده‌اند. تعمیرکاران معتقدند خودروهای داخلی پس از تحریم‌ها دچار اُفت فاحش کیفیت شده و روز به روز بر ایرادهای فنی آنها افزوده می‌شود. خبرنگار ما بازار تعمیرکاران از خیابان زنجان تا میدان شوش را بررسی کرده‌ است.

پراید اول، ریو آخر 

تعمیرکاران خیابان زنجان، خرابی‌های متعدد اعم از جلوبندی و سیستم‌های برقی خودروها را مشهود می‌دانند. یکی از این تعمیرکاران با بیان اینکه سیستم ضعیف جلوبندی و استفاده از قطعات بی‌کیفیت در عمده محصولات سایپا باعث مراجعه مردم به ما می‌شود، گفت: "پراید" در رتبه اول است و "تیبا" به عنوان جدیدترین محصول این گروه هم دارای ایرادهای فنی‌ است. با این حال "ریو" کم‌هزینه‌ترین خودروی سایپاست و کمترین میزان مراجعه به تعمیرگاه‌ها را دارد.

در خیابان شوش هم بیشتر لوازم یدکی فروشان نسبت به چینی بودن قطعات انتقاد داشتند و عمر کم و کیفیت پائین این قطعات را عامل خرابی‌های متعدد خودروهای داخلی اعلام کردند. یکی از لوازم یدکی فروشان این منطقه به خبرنگار ما گفت: واردات بی‌رویه، قطعه‌سازان داخلی را ورشکسته کرده و آنها هم ترجیح می‌دهند در چنین شرایطی به وادی واردات بیفتند. به گفته او، اغلب مراجعه‌کنندگان نسبت به خرابی‌ موتور، جلوبندی و برق خودروهای داخلی شکایت دارند. 

یک برق‌کار خودرو هم معتقد است عمده مشکلات در خودروهای داخلی مربوط به رانا و پژو 206 صندوق‌دار است. او می‌گوید: بسیاری از راناهای تولیدی پس از طی مسیر کوتاهی به مشکلات برقی برخورد کرده و صاحبان خود را به زحمت می‌اندازند.

به تازگی شرکت ایران‌خودرو طی اطلاعیه‌ای از برخی مالکان خودروهای رانا، پژو 206 و پژو اس‌دی مدل‌ سال‌های 92 و 93 درخواست کرد برای بررسی و بازبینی سیستم برقی به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز ایران خودرو در سراسر کشور مراجعه کنند. هاشم یکه‌زارع - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو - چندی پیش فراخوان برخی محصولات تولیدی را گامی در راستای افزایش کیفیت خودروها و تامین انتظارات مشتری برشمرده بود.

گزارش رسمی کیفیت خودروها

سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تازه‌ترین بررسی خود از بازار، طی نظرسنجی از 27 هزار و 589 خریدار 49 خودروی سواری از 13 شرکت عرضه کننده، مشخص کرده که رضایتمندی مشتریان تغییر محسوسی نداشته است.

همچنین در این نظرسنجی مشتریان رضایت بیشتری از خودروی ام وی ام 315 نسبت به خودروهای دیگری چون سمند، رانا، پژو 405 و پژو پارس داشته‌اند. این در حالی است که براساس جدیدترین رده‌بندی کیفی صورت گرفته، میزان نمره منفی خودروی ام وی ام 315 بیشتر از تمام خودروهای یاد شده بوده است.

بررسی نظرسنجی صورت گرفته از مشتریان در زمینه کیفیت خودروهای سواری عرضه شده در بازار ایران در شش ماهه دوم سال 92 نشان می‌دهد که دیگر خودروهای چینی مونتاژی در کشور مانند جک و لیفان X60 نیز همین وضعیت را دارند. در واقع مشتریان رضایت بیشتری از خودروهای چینی بی‌کیفیت‌تر نسبت به خودروهای داخلی با کیفیت‌تر داشته‌اند.

محصولات صفرکیلومتر بی‌کیفیت نیستند

در همین رابطه مدیرعامل ایساکو بی‌کیفیت بودن قطعات به کار رفته در خودروهای صفر کیلومتر را رد کرد و گفت: کلیه قطعات به‌کار برده شده در خودروهای صفرکیلومتر در یک سیکل حرفه‌ای تست و رفع ایراد شده‌اند.

علی نمکین در ادامه  افزود: قطعات حتی پس از تولید خودروها نیز تست شده و در صورت مشاهده خرابی سریعا رفع ایراد می‌شوند. با این وجود مشتریان می‌توانند با مشاهده ایراد در قطعات استفاده شده، موضوع را از طریق شماره تلفن 096440 به اطلاع ما برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.