السفیر:

موضع گروههای مسلح سوریه بازتاب‌دهنده مواضع کشورهای حامی آنهاست

روزنامه السفیر نوشت موضعگیری گروههای مسلح سوریه بازتاب دهنده مواضع کشورهای حامی آنهاست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته روزنامه السفیر،‌ موضعگیریهای برخی گروههای مسلح سوریه،‌ بیانگر حجم چالشهائی است که ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش با آنها مواجه خواهد بود. به ویژه که موضعگیری این گروههای مسلح به نوبه خود بازتاب دهنده اراده واقعی کشورهای حامی آنهاست و  اینکه این کشورها به دنبال چه برنامه ها و طرحهای پنهانی هستند.

السفیر می‌افزاید: می‌توان گفت موضعگیری  برخی از این گروههای مسلح  که گروههائی کارآمد و بزرگی هستند و پافشاری این گروهها بر مواضعشان می تواند اوضاع  کنونی را در عرصه سوریه به هم بریزد و پیامدهای گسترده  و فاجعه باری داشته باشد.  

السفیر می‌افزاید از جمله پیامدهای فاجعه بار ، درخواست ابو محمد المقدسی مبلغ سلفی اردنی است که ائتلاف بین المللی علیه داعش را زمینه مناسبی برای بهبود روابط میان « جبهه النصره » و « داعش » قلمداد کرده است  هرچند تا چندی پیش وی از داعش به شدت انتقاد کرده بود. 

السفیر می‌افزاید  بعید نیست موضعگیریهائی که تا این لحظه اعلام شده است در راستای باز شدن درهای سازش و مذاکره و دادن بهانه به کشورهای حامی این گروهها باشد تا موقعیتشان ( موقعیت این کشورها ) تقویت شود سهم بیشتری را مبارزه ای که آمریکائیها به راه انداخته اند کسب کنند و یا حداقل دراین مبارزه به آنها نقشی داده شود.  نکته جالب توجه این است که  ، درحالی که هیچ گروهی تا این لحظه علنا ،  برای پیوستن به ائتلاف بین المللی اعلام آمادگی نکرده است گروههای زیادی بلافاصله با این ائتلاف اعلام مخالفت کرده اند. 

السفیر تصریح می‌کند « جبهه النصره» موضع خود را در قبال ائتلاف بین المللی اعلام نکرده است ولی «دارالقضاء واحد » با  انتشار بیانیه ای ،‌ با  این ائتلاف اعلام مخالفت کرده است و همکاری با این ائتلاف را نمی‌پذیرد.  

السفیر می‌نویسد از سوی دیگر با وجودی که بسیاری از گروههای مسلح در سوریه ، موضع خود را در قبال ائتلاف بین المللی اعلام نکرده اند ولی بیانیه « ائتلاف مخالفان ملی » سوریه مبنی بر حمایت از طرح آمریکا برای حمله به گروه داعش برای بسیاری از گروههای مسلح و در راس آنها گروه موسوم به « جبهه انقلابیون سوریه » و جنبش « حزم »  که همچنان « ائتلاف » مزبور را مرجع سیاسی خود قلمداد می کنند الزام آور است.  با همه اینها این مسائل ( حمایت از مواضع مراجع گروهها ) باعث نمی شود که بسیاری از گروههائی که با همکاری با ائتلاف بین المللی اعلام مخالفت کرده اند بخواهند سریعا تغییر موضع دهند و آن در صورتی است که مرجع منطقه ای شان ( منظور کشورهای حامی آنها) به آنها رمز عبور بدهد و یا این گروهها  احساس کنند  می توانند از ائتلاف بین المللی برای  تسلط یافتن بر مناطق  جدیدی که گروه داعش به خاطر حملات هوائی از آنجا عقب نشینی می کند بهره برداری کنند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار