روایات شنیدنی از زندگینامه مشهورترین فوتبالیست های تاریخ جهان

"سانتیاگو برنابئو" کیست؟

بیشتر فوتبالدوستان "سانتیاگو برنابئو" را نام یک ورزشگاه در مادرید که برای تیم قوهای سفید رئال مادرید است میدانند اما در حقیقت "برنابئو" دوست داشتنی ترین فوتبالیست و مدیر تاریخ رئال مادرید بوده که قوهای سفید مادریدی را از یک تیم کوچک و جنگ زده به تیم بزرگی در اروپا تبدیل کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به این دلیل نام اصلی ورزشگاه بازیهای خانگی رئال مادرید را سانتیاگو برنابئو گذاشتند که وی بزرگترین استادیوم ورزشی اروپا را برای قوهای سفید مادریدی زمانی ساخت که آنها تیم کوچکی بودند.

"سانتیاگو برنابئو" که در سطح اروپایی نیز مبتکر تشکیل جام باشگاه های اروپا یا لیگ قهرمانان فعلی نیز بودمتولد 8‍‍ژوئن1895در شهر المانسا  اسپانیا  از 14 سالگی در سال 1909 به عضویت رئال مادرید درامد وتا سال 1927 یعنی زمانیکه از فوتبال بازنشسته شد نیز به قوهای سفید مادریدی وفادار بود و آمار خیره کننده 340 گل در 689 بازی را در پست مهاجم برای کهکشانی ها برجا گذاشت تا اولین اسطوره واقعی و وفادار این تیم باشد.

برنابئو از سال 1927 تا 1935 عضو هیئت رئیسه رئال مادرید بود وبرای این تیم زحمات بسیار کشید.اما شاهکاروی برای قوهای سفید مادریدی پس از دوران سرمربیگری وی که بین سال های 1936 تا 1941 بود اغاز شد وسر آغاز ان درگیری هوادران رئال مادرید وبارسلونا است که به کشته شدن چند نفر واستعفای هر 2 ریس باشگاه اسپانیایی در سال 1943 منجر شد.

در ان سال برنابئو به عنوان مدیر عامل تیم بحران زده رئال مادرید در حالی انتخاب میشود که که قدرت برابری با تیم های بارسلونا ،اتلتیکو بیلبائو واتلتیکو مادرید را به هیچ عنوان نداشت ودوره طولانی مدت مدیریت وی برکهکشانی ها تا سال 1978 یعنی زمان مرگ وی اغاز میشود .برنابئو در جریان جام جهانی 1978 ارژانتین در گذشت وفیفا سه روز از این بازیها را عزای عمومی فوتبالدوستان اعلام کرد.

برنابئو در دوره تصدی ریاست خود بر رئال مادرید درخشانتیرن دوران را چه در عرصه اروپایی وبین المللی وچه در عرصه کوپا دل ری ولالیگا در اذهان رئال دوستان فراهم اورده وبازیکنانی اسطوره چون الفردو دی استافونو ،مونوژ،جنتو،کاماچو ،دل بوسکه ،خوانیتو،پوشکاش،سانتماریارا برای قوهای سفید مادرید خرید که حسرت کاتالان ها را فراهم اورد .

اما برنابئو که مجری طح ساماندهی جام باشگاه های اروپا در سال 1955 بود سبب شد تا قاره های دیگر نیز الگوبرداری کرده واین موضوع برای رئال مادرید بیش از هر چیز مهم بود چرا که در 4 دوره ابتدایی این رقابت ها قوهای سفید مادریدی به ریاست برنابئو به طور متوالی قهرمان این رقابت ها شدند وبه همین دلیل است که هنوز پس از گذشت بیش از 6 دهه هنوز این تیم پرافتخارترین تیم اروپایی است.

اما در پایان باید به دستاوردها ی برنابئو شامل یک جام بین قاره ای 6 جام باشگاه های اروپا،16 عنوان قهرمانی در لیگ و6 عنوان داخلی دیگر در اسپانیا برای رئال مادرید اشاره کرد 

گفتنی است،اشتباه اولیه او به عنوان مبتکر جام باشگاه های اروپا در سال 1955 این بود که به طور خودخواهانه تیم های حاضر در سال اول  این رقابت ها فقط از کشورهای فرانسه ،پرتغال ،اسپانیا وایتالیا میتوانستند باشند ونادیده گرفتن ،المان ،انگلیس ،شوروی سابق اقدامی بسیار عجیب بود.


گزارش از علی جواهرچی


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار