چگونگی بازپس گرفتن هدایای نامزدی

یک مشاور حقوقی گفت: اگر عین هدایا موجود باشد هدیه دهنده در صورت بهم خوردن نامزدی می‌تواند آنها را پس بگیرد.

احمدرضا بابا رئیسی مشاور حقوقی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با بازپس گرفتن هدایای نامزدی گفت: نامزدی یا وعده ازدواج قراردادی است که بین دو نفر به منظور ازدواج در آینده بسته می‌شود.

وی اظهار داشت: چون نکاح قرارداد مهمی است و آثار خطیری به بار می آورد قانونگذار به زن و مرد امکان داده است تا آخرین لحظه قبل از وقوع عقد از تصمیم خود بازگردند و وعده ازدواج را بر هم زنند.

این مشاور تصریح کرد: هدیه بر حسب عرف و عادت و طبق تعریفی که علمای حقوقی از آن کرده‌اند یک نوع هبه است  و هبه قراردادی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کسی دیگر تملیک می‌کند.

بنابراین دریافت کننده هدیه مالک آن می‌شود و می‌تواند تصرفات مالکانه کند. البته هدایایی که در دوره نامزدی داده می شود تابع مقررات خاصی است و قواعد هبه درباره آن کاملاً اجرا نمی‌شود.

وی گفت: با توجه به نص صریح قانون مدنی، باید بین هدایایی که عین آنها موجود است و هدایایی که تلف شده فرق گذاشت، اگر عین هدایا موجود باشد هدیه دهنده در صورت به هم خوردن نامزدی می‌تواند آنها را پس بگیرد چرا که می‌توان گفت با به هم خوردن وصلت، علت یا جهت هدیه از میان رفته و بجاست که هدیه دهنده آن بازگردد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر عین هدایا تلف شده باشد دو فرض را می‌توان بیان کرد: یا هدیه از چیزهایی است که عادتاً نگاه داشته نمی‌شود یعنی از اشیاء مصرف شدنی بوده مانند شیرینی، صابون ، عطر و یا چیزهایی است که بر حسب عرف و عادت نگاه داشته می‌شود مثل ساعت، پارچه.

رئیسی عنوان کرد: در مورد اشیاء مصرف شدنی هدیه دهنده حق مطالبه قیمت نخواهد داشت ولی در مورد دوم هدیه دهنده مستحق بهای هدیه خواهد بود مگر در دو مورد. مورد اول موردی است که هدیه بدون تقصیر گیرنده تلف شده باشد و مورد دوم این است که به هم خوردن نامزدی ناشی از فوت یکی از نامزدها باشد.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: هدایایی که یکی از نامزدها به شخص دیگری غیر از نامزد خود والدین او داده است نیز قابل باز پس گرفتن است. همچنین با توجه به اینکه عکس هم نوعی هدیه محسوب می شود مشمول مقررات مربوط به استرداد هدایا است.

انتهای پیام/  
برچسب ها: هدایا ، نامزدی ، ازدواج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار