نیویورک تایمز مدعی شد:

مخالفت آمریکا با حضور ایران در نشست پاریس، امتیازی برای عربستان است

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد مخالفت آمریکا با حضور ایران در نشست پاریس ، امتیازی برای عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا ، که در ترکیه به سر می‌برد؛ حضور جمهوری اسلامی ایران را در اجلاس پاریس برای کمک به عراق «نامناسب» توصیف کرد.

جان کری دلیل این استدلال را حضور نیروهای ایران در سوریه خواند.

این در حالی است که مقامات رسمی فرانسه، حضور ایران در این نشست را ضروری و لازم دانسته بودند.

جان کری در پاسخ به سوال یک خبرنگار پیرامون حضور ایران ، گفت : « در این زمان حضور ایران مناسب نیست و فرانسه مشورتی با آمریکا در این مورد انجام نداده است.»

همچنین جان کری در ادعایی جالب، ایران را حامی تروریسم در اشکال مختلف در منطقه خواند.

در هفته‌های اخیر، تحلیل گران مسائل بین المللی، فرصت مبارزه با داعش را زمانی طلایی برای بهبود روابط ایران و آمریکا بعد از دهه ها تنش خوانده بودند. اما عده‌ای دیگر بر این باورند که مبارزه با داعش ، ممکن است دولت آمریکا را از بحث بر سر برنامه هسته ای ایران، منحرف کند.

جان کری در سخنان خود تصریح کرد که دولت آمریکا همچنان بر مذاکرات جدی و سازنده با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور تاکید دارد. او رقابت دو کشور در عراق و سوریه را منافی مذاکرات عمیق در مورد پرونده هسته ای ایران ندانست.

پیشتر جان کری و سایر مقامات آمریکا گفته بودند که این کشور هیچ برنامه ای برای همکاری با ایران در عراق علیه داعش ندارد.

این در حالی است که ویلیام برنز، دیپلمات کهنه آمریکایی که جان کری او را « دیپلمات دیپلمات ها » می خواند پیشتر گفته بود در حاشیه مذاکرات هسته ای با ایران بر سر مسائل منطقه ای مذاکره خواهیم کرد.

به نظر می رسد مخالفت آمریکا با حضور ایران در نشست پاریس ، امتیازی برای عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس است ، زیرا آنها حضور ایران در سوریه و عراق و لبنان را خلاف منافع ملی خود می دانند و بر این باور هستند که ایران در پی تشکیل هلال شیعی در منطقه است.

آمریکا در پی جلب همکاری کشورهای سنی عرب از جمله عربستان سعودی برای مبارزه با داعش است. در حالی که عربستان و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ، تامین کننده اصلی داعش هستند. شاید به همین خاطر باشد که حضور ایران و عربستان در چنین نشستی ، محال است.

این اولین بار نیست که آمریکا با حضور ایران در یک نشست بین المللی مخالفت کرده است ، پیش تر این اتفاق در مورد سوریه هم رخ داده بود. 

گفتنی است، فرانسه این هفته میزبان نشست بین المللی برای هماهنگی کمک های بین المللی به عراق برای مبارزه با داعش خواهد بود.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار