رویترز:

کری برای جلب حمایت از اقدام نظامی تحت امر آمریکا با مقامات ترکیه دیدار کرد

رویترز گزارش داد: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای جلب حمایت از اقدام نظامی تحت فرماندهی این کشور علیه داعش، با مقامات ارشد ترکیه دیدار کرد. با این حال، بی میلی آنکارا در ایفای نقشی برجسته، دشواری ایجاد یک ائتلاف را برای جنگی منطقه ای نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی از آنکارا به قلم "جیسون زپ" نوشت : کری به منطقه خاورمیانه سفر کرده است تا برای طرح باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که روز چهارشنبه اعلام شد، حمایت جلب کند. طرح اوباما شامل حملات به دو سوی مرز عراق و سوریه برای غلبه بر داعش است که بخش هایی از خاک این دو کشور را در کنترل خود دارند.

ترکیه که یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و مرزهایی طولانی با عراق و سوریه دارد،‌ یکی از متحدان اصلی واشنگتن در منطقه است اما تاکنون به طور آشکار از متعهد شدن به این اقدام نظامی جدید خودداری کرده است.

مقامات آمریکایی با بیان این که این مذاکرات بر مسائلی از جمله تلاش های ترکیه برای جلوگیری از ورود جنگجویان خارجی که از خاک این کشور عبور می کنند و نقش ترکیه در عرضه کمک های بشر دوستانه، تمرکز خواهد کرد، امیدها را به ترغیب آنکارا به بر عهده گرفتن نقشی قابل توجه در هر گونه اقدام نظامی، کوچک شمردند.

این دیدارها در آنکارا یک روز پس از آن صورت گرفت که کری حمایت ده متحد عرب آمریکا را برای یک اقدام نظامی هماهنگ به منظور مبارزه با داعش به دست آورد. با این حال، ترکیه که در مذاکرات روز پنجشنبه در عربستان سعودی شرکت کرده بود، در بیانیه پایانی به کشورهای عربی ملحق نشد.

یک مقام ارشد ترکیه گفت آنکارا تا حدی به علت حساسیت تلاش ها برای آزاد کردن 46 گروگان ترکیه ای که از ماه ژوئن در عراق در اسارت داعش به سر می برند، در خصوص این بیانیه به کشورهای عربی ملحق نشد. با این حال، رسانه های طرفدار دولت ترکیه روز جمعه با چاپ مقاله هایی، تردیدهای گسترده تری را در خصوص طرح های اوباما ابراز کردند.

مقامات آمریکایی تاکید کردند ترکیه ممکن است از راه های دیگری کمک کند، بدون آن که متعهد شود به این ائتلاف نظامی در شرف شکل گیری بپیوندد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه این مذاکرات گفت :« ترک ها نقشی فوق العاده را در زمینه جنبه های بشر دوستانه این اوضاع ایفا کرده اند و نقشی مهم و اساسی را در تلاش های ما برای جلوگیری از کمک به جنگجویان خارجی و مقابله با تامین مالی تروریست ها ایفا کرده اند و ایفا خواهند کرد ».

روزنامه های طرفدار دولت ترکیه روز جمعه از بی میلی آنکارا برای بر عهده گرفتن نقشی برجسته و پیشرو در این ائتلاف، استقبال کردند و این که اقدام نظامی تحت فرماندهی آمریکا پاسخ این مسئله باشد را مورد تردید قرار دادند.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار