نفت در هفته‌ای که گذشت؛

روسیه خواستار محصولات کشاورزی ایران شد/ تهاتر نفت ایران و روسیه وجود خارجی ندارد/درباره وزارت انرژی چیزی نشنیدم

تفاهم نامه ها ایران و روسیه در حد حرف نیست، راه‌اندازی پتروشیمی کردستان اوایل سال آینده، خروج رکود تورمی با حفظ سرمایه ملی در کشور و افتتاح بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شوریجه خانگیران سرخس از مهم‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، صنعت نفت و گاز از بزرگترین صنایع در کشور است می تواند با برنامه ریزی هوشمندانه جایگاه اررنده‌ای را در توسعه اقتصاد کشور ایفا کند. بایستی در این راستا تلاش بیشتری صورت گیرد.

براساس این گزارش صنعت نفت کشور در این هفته بزرگترین رویداد اقتصادی را با امضای تفاهم نامه مشترک اقتصادی و بازرگانی با کشور روسیه را پشت سرگذاشت.

بنابراین اخبار مهمی که در این صنعت در طول هفته گذشته منتشر شده بدین شرح است:

ثبت نام در ششمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان

ثبت نام در ششمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت خوزستان از روز شنبه (١٥ شهریورماه) آغاز می شود.

جعفری گفت: قیر از زمانی که وارد بورس شده افزایش قیمت داشته ولی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افت کیفیت آن ارائه نشد.

مديركل روابط عمومي وزارت نفت به همراه هياتي از اين وزارتخانه در آخرين روز برگزاري نمايشگاه عكس دستاوردهاي گروه پتروپارس، از اين نمايشگاه ديدن كردند.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی گفت: دومین و بزرگترین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با ظرفیت 4.8میلیارد مترمکعب فردا یکشنبه 16 شهریور به بهره برداری می رسد.

صحفی، با بیان این که مرکز نشر پژوهشگاه صنعت نفت در پنجمین سال تولد خود رکورد انتشار صد عنوان کتاب را پشت سر گذاشته و به همین مناسبت به‏ زودی مراسم رونمایی از یکصدمین اثر منتشره آن برگزار خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: صادرات نفت خام ایران در پنج ماه نخست امسال ٨,٢ درصد نسبت به بودجه مصوب رشد داشته است.

تولیدکننده تجهیزات نفتی با اشاره به اینکه رقبای خارج از استاندارد عرصه را برای تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر کرده است گفت: بایستی سازمان استاندارد نظارت و کنترل خود را بیشتر کند، چراکه در حال حاضر نظارت کامل برای واحدهای تولیدی صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی گفت: وزیر نفت یکسال پیش از تشکیل شورای تشکل‌های بخش خصوصی به عنوان مشاوران اصلی خود در حوزه انر‍ژی خبر داده بود ولی بعد از گذشت یکسال هنوز تشکیل نشده است.

بازیار، از راه اندازی سامانه الکترونیکی اظهار از راه دور در گمرگ بندر گناوه خبر داد و گفت: این سامانه در راستای در راستاي تسريع در انجام تشريفات گمركي و فرايند ترخيص كالا در اين گمرك راه اندازي شد.

ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﭘﺎﺭﺱ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ‌ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺗﯿﻢ ﻣﺸﺘﺮﮎ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﭘﺎﺭﺱ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﯿﺎﻡ ﻧﻮﺭ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩ و گفت: ﺑﻬﺮﻩ‌ﮔﯿﺮﯼ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﯿﺎﻡ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﭘﺎﺭﺱ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﺯﻣﺎﯾﺸﮕﺎﻩ‌ﻫﺎ، ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﮑﺪﻩ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺍﻣﻀﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻫمناﻪ ﺍﺳﺖ.

ميانگين مصرف بنزين کشور در هفته منتهی به چهاردهم شهريور، با 1.2 ميليون ليتر کاهش نسبت به هفته قبل از آن (76 ميليون ليتر)، به 74.8 ميليون ليتر در روز رسيد.

مدیرعامل پتروشیمی کردستان گفت: با راه اندازی پتروشیمی کردستان بیش از ٣٠٠ هزار تن بر ظرفیت تولید پلی اتیلن سبک کشور افزوده می شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان تجهیزات مصرف گاز طبیعی و سوخت‌های جایگزین، با اشاره به اینکه بخش خصوصی ایران قوی نیست،گفت: بخش‌های خصوصی زمانی قوی می‌شوند که بخش دولتی قوی وارد عرصه توسعه اقتصادی کشور شود.

منصور معظمی در برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: گازهای فلر سال‌هاست که می‌سوزد و کسی هم گریه نمی کند و سالانه میلیاردها دلار سرمایه کشور می‌سوزد که ما در راستای مهار این مسئله NGLها را تعیین تکلیف کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تهران با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی در خصوص قطعی دستگاه کارتخوان در جایگاه‌ها گزارش نشده است، گفت: در صورت ارائه گزارش شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی استان تهران آماده پاسخگویی است.

وزیر نفت گفت: با وجود تفاهم‌های صورت گرفته بین دو کشور ایران و روسیه پیش‌بینی می‌شود که سرعت روابط تجاری و اقتصادی به سطح ده برابر برسد.

وزیر نفت ایران با اشاره به اینکه طبق توافقات صورت گرفته بین دو کشور ایران و روسیه قرار است تبادلات بانکی با استفاده از پول ملی دو کشور انجام شود گفت: موضوع حمل و نقل سریع و آسان به خصوص برای کالاهایی که فاسد شدنی هستند از موارد مورد تقاضای صادرکنندگان ایرانی است.

نوآک گفت:در ارتباط با صادرات نفت باید بگویم که حق مسلم ایران است که نفت خودش را به هر مسیری می خواهد صادر کند اما تاکنون توافق مشخصی در این زمینه بین دو طرف صورت نگرفته است.

زنگنه درباره شکایت ترکیه از ایران در دیوان بین المللی داوری نیز گفت: "دبه" جز لاینفک در قرارداد صادرات گاز با خط لوله است، همین روس ها هم در صادرات گاز دبه درمی‌آوردند و در این شرایط باید برای دفاع از شکایت‌های احتمالی در قراردادهای گازی تجهیز شد و به درستی دفاع کرد تا بتوان به منافع خود دست پیدا کرد.

موافقت‌نامه میان ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در راستای افزایش بهره‌وری و ایجاد زنجیره ارزش و تأمین داخلی همچنین ارتقاء‌ توان فناروی تجیهزات با محوریت ارتقاء رتبه فناوری ملی در برنامه بلندمدت به امضاء‌ رسید.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید براینکه مابه هیچ‌وجه از دولت کمک نمی‌خواهیم بلکه نیاز به حمایت داریم گفت: حمایتی که از سوی دولت و معاونت ریاست جمهوری از سازندگان تجهیزات نفتی می شود می تواند با حفظ سرمایه ملی، کشور را از رکود تورمی نجات دهد.

در یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه ۷۰ میلیارد یورو پروژه اقتصادی بین ایران و روسیه امضا شد؛ همچنین در این نشست تفاهم‌نامه‌هایی در بخش‌های اقتصادی منعقد شد به طوری که وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که تفاهمات در حد حرف نیست.

توفیقی با اشاره به اینکه اکثر سازندگان در مسیر ورود به بازار و تجاری سازی تکنولوژی با موانع مواجه هستند گفت: پیش از اینکه مشکل توسعه ای داشته باشند، ورود به عرصه بازار نفت است، در حالیکه این موانع با کمترین توجه و نظر مسئولین ارشد به راحتی می تواند حل شده و زمینه را برای توسعه کسب و کار فراهم سازد.

ميليارد متر مکعب گاز تاکنون در مخازن ذخيره سازي شوريجه و سراجه قم ذخيره شده و اين حجم در فصل زمستان به حدود 1.8 ميليارد متر مکعب افزايش مي يابد و امکان برداشت روزانه 20 ميليون متر مکعب از دو مخزن فراهم مي شود.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از ضرورت همکاری ایران و روسیه در شرایط کنونی خبر داد و گفت: الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه برای امضای یادداشت تفاهم اقتصادی وارد تهران می شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: سیاستگذار باید تکلیف بخش خصوصی را مشخص کند تا این بخش بتواند تحولی ایجاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار