میدل ایست آی گزارش داد:

ایران در حال "جهش دیپلماتیک" است/ ثبات منطقه خاورمیانه در گرو توافق با ایران

پایگاه اینترنتی" میدل ایست آی " در مقاله ای نوشت ایران بازیگری محوری در منطقه خاورمیانه است و بدون تفاهم و توافق با ایران ثبات در منطقه محقق نخواهد شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در این مقاله  با اشاره به جهش دیپلماتیک ایران در سال های اخیر عنوان شده است تحریم های امریکا هم جواب نداد و حالا ایران بازیگر مهمی در معادلات منطقه خاورمیانه است که نفوذ خود را در جای جای آن گسترانده در نتیجه بدون توافق با ایران ثبات در منطقه محقق نخواهد شد.

میدل ایست آی می نویسد:
با وجود تحریم های جدید اقتصادی آمریکا، ایران در حال استحکام بخشیدن به جایگاه خود در صحنه منطقه ای و جهانی است.

جای تعجب نیست که حسن روحانی رئیس جمهور از تحریم‌های اقتصادی اخیر علیه کشور خود انتقاد کرده است. علاوه بر تداوم تحریم های قبلی،  لیست جدیدی از افراد، شرکت ها و موسسات به لیست سیاه  امریکا اضافه شده اند. مقامات وزارت خزانه داری آمریکا ادعا می کنند که شرکت های مستقر در ترکیه، تایلند و امارات متحده عربی به عنوان شرکت‌های پوششی فعالیت کرده و در مورد برنامه های هسته ای و موشکی، و همچنین حمایت از تروریسم کار می کنند. 

***  نزدیکی به غرب 
انتصاب روحانی به سمت ریاست جمهوری با  حرکت ایران به سوی بهبود روابط با همسایگان و غرب همراه بود. پس از گفتگوی اوباما و روحانی، در ماه سپتامبر سال گذشته ، طی یک تماس تلفنی، که پس از انقلاب 1979 اولین باری بود  که روسای جمهور دو کشور با هم گفتگو می کردند، سر و صدای زیادی به پا شد. دراین تماس تلفنی ، که اوباما پیروزی روحانی  را در انتخابات تبریک گفت. در این مکالمه  روحانی به زبان انگلیسی گفت  "روز خوبی داشته باشید" و اوباما به زبان فارسی پاسخ  داد،"متشکرم". برای اینکه اوضاع لذت بخش تر شود، روحانی پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یک اثر باستانی ایران( شیردال) که از سال 2003در ایالات متحده. بود ، به ایران بازگشت. ایالات متحده این اثر باستانی  را به عنوان یک نشان حسن نیت به ایران بازگرداند. 

یکی دیگر از نقاط عطف روابط ایران و غرب، سفر ماه مارس کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به ایران است. او پیام حسن نیت را به ایران رساند و برای همکاری های آینده بین ایران و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد. برای اولین بار مذاکراتی در مورد مسائل غیر هسته ای انجام شد، و به اهمیت ایران در خاور میانه  اشاره شد. 

علاوه بر این، پس از گزارش مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد  همکاری ایران با  گروه 1+5(پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل : آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان)، در ماه آوریل سال جاری، ایالات متحده اقداماتی را برای آزاد سازی وجوه بلوکه شده ایران به ارزش 450 میلیون دلار انجام داد. 

شعارهای روحانی "اعتدال و تدبیر" است اما این شعارها به اندازه کافی برای ایالات متحده جذابیت نداشت تا تحریم ها را کنار بگذارد. روحانی گفت: این تحریم ها، "یک حرکت بسیار زشت" و "در تضاد با روح مذاکرات" است. به نظر می رسید تا قبل از تحریم های جدید، روند کلی دیپلماسی ایران- غرب به نرمی پیش می‌رود . اما برای هر کشور صاحب قدرت و نفوذ این امر طبیعی است. آمریکا و اتحادیه اروپا همانطور که با ایران اختلاف دارد، اختلافات مشابهی با چین و یا روسیه دارد.با این حال، در مقیاس جهانی، این کشورها هر دو بازیگران مهمی هستند و به دلیل منافع مشترک روابط  با آنها را نمی توان به طور کامل قطع کرد. به همین ترتیب، در سطح منطقه ای، حضور ایران  هم قطعا برای حل و فصل  هر مناقشه ای در خاور میانه  بسیار مهم است، زیرا در چند مناقشه  دخیل است. بدون تفاهم یا توافق با ایران، نمی توان ثبات را به دست آورد. علاوه بر این، ایران قادر به دور زدن تحریم ها است، همانطور که روحانی در یک کنفرانس خبری در محکومیت تحریم ها اظهار داشت: "البته ما تحریم ها را دور میزنیم. ما افتخار می کنیم که تحریم ها را دور می زنیم زیرا تحریم های غیر قانونی هستند. "

ایران با روسیه و چین  مبادلات تجاری به ارزش میلیاردها دلار انجام می دهد. ترکیه در ازای دریافت  گاز حدود 10 میلیارد دلار در ایران طلا دارد. تحریم ها تجارت در دبی را به شدت کاهش داد، اما عمان میانجی بین ایران و دیگران ( امریکا و کشورهای ، شورای همکاری خلیج فارس) بوده است، و به تازگی قراردادهای های دو جانبه  بزرگی( به ارزش 10 میلیارد دلار)برای همکاری در بخش سرمایه گذاری  و فرهنگی منعقد کرده اند. نکته بارزسفرروحانی به عمان در ماه مارس -  که خود یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران بود -  احداث خط لوله  صادرات گاز از جنوب ایران به شمال عمان بود. همچنین شایان ذکر است که شرکت های آمریکایی ، مانند شرکت کارگیل، آرچر دانیلز میدلند، بوئینگ و جنرال الکتریک از معافیت تحریم و نقاط ضعف آن بهره می برند. توانایی ایران در دور زدن تحریم ها غرب را وادار می کند به دنبال سیاست های متفاوتی برای تضمین رسیدن به هدف "ایران عاری از سلاح های هسته ای " ، و درنتیجه ایجاد روابط حسنه با ایران، باشد. علاوه بر این، همانطور که قبلا اشاره شد، ایران یک بازیگر اصلی در درگیری های منطقه ای است. 

*** فرصت و نفوذ 
ایران از دولت عراق و سوریه حمایت می کند.

اکنون در مورد بهبود روابط میان ایران و عربستان پیش بینی هایی انجام می شود. دو کشور تمایل خود را برای بهبود روابط نشان داده اند. معاون وزیر امور خارجه ایران در اواخر ماه اوت در عربستان بود. چیز زیادی در خصوص جزئیات این دیدار منتشر نشد، اما این سفر راه را برای جلسات و نشست هایی در سطح بالاتر در آینده هموار می‌کند. 

عربستان سعودی باید از واکنش آمریکا به بحران اوکراین که امنیت آن را تضمین نکرد احساس خطر کرده باشد. این مسئله روشن می سازد که چرا عربستان در سیاست امنیتی خود جسورتر شده است. عربستان  در ماه آوریل مانور نظامی بزرگی انجام داد – که بزرگترین مانور در تاریخ این کشور بود. این کشور با کمک  3میلیارد دلاری خود  ارتش لبنان را به تسلیحات فرانسوی مجهز کرد (اقدامی که طی یک دوره از دسامبر سال گذشته انجام شده است) و به وضوح با بزرگترین رقیب خود در منطقه یعنی ایران ،در مورد تعامل است. 

تهدید داعش ساده ترین مسئله منطقه ای است که می توانند در مورد آن به توافق برسند، و اگر دو کشور بتوانند  تلاش های ضد شورش خود را هماهنگ کنند، چشم انداز همکاری های بیشتر قطعا بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر، بسیاری از مسائل و درگیری ها وجود دارد که عربستان سعودی را نگران می کند و به احتمال بسیار زیاد  موضوع بحث و  مذاکرات احتمالی خواهد بود . اگر این دو بتوانند به تفاهم برسند، قطعا این امر شدت درگیری در منطقه را کاهش خواهد داد. 

صرف نظر از تحریم‌ها، به طور کلی، ایران در حال جهش دیپلماتیک است. ایران و 1+5 هنوز به مذاکرات هسته ای متعهد هستند. تا کنون، عرصه های جهانی و منطقه ای برای ایران فرصت های زیادی در بر داشته، و به نظر نمی رسد ایران فرصتی را هدر بدهد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار