کودکان شیرخوارگاه آمنه از پوستر "جشنواره تئاترکودک" رونمایی کردند

کودکان شیرخوارگاه آمنه به همراه مدیر کل ارشاد استان همدان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی از پوستر بیست و یکمین "جشنواره تئاتر کودک" رونمایی کردند.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز مراسم رونمایی از پوستر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک با حضور پیام دهکردی دبیر جشنواره،  فاضل عبادی مدیر اداره کل ارشاد استان همدان، حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان در خانه فرهنگ شیرخوارگاه آمنه برگزار شد.

پیام دهکردی دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک در این مراسم گفت: همه این نوع مراسم‌ها به رسم همیشه در سالن اجتماعات برگزار می‌شود، اما حالا این رسم را تغییر دادیم و در شیرخوارگاه آمنه مراسم رونمایی را برگزار کردیم چرا که این مکان از لحاظ معنایی نزدیک به پیام جشنواره کودک است.

وی ادامه داد: در خصوص جشنواره کودک صحبت نمی‌کنم به دلیل  آنکه معتقدم در عمل باید کارهایمان را نشان دهیم و امیدوارم در کنار همکاران، جشنواره مثال‌زدنی را رقم بزنیم.

دهکردی تصریح کرد: امیدوارم در ایران تئاتر امر ضروری باشد یعنی به مثابه آب و نان مهم شمرده شود.

وی خاطر نشان کرد: هر کودکی "اشارتی است تا بدانی چه اندازه‌ای را گم کردی"، امیدوارم هیچ کدام از ما کودکیمان را گم نکنیم.

 فاضل عبادی مدیر اداره کل ارشاد استان همدان در این مراسم گفت: استان همدان یکی از استان‌های فرهنگی و تاریخی است و برگزاری این جشنواره در این شهر اتفاق بزرگی است.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌های دولت جدید و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز  امروز جامعه گفتمان‌های فرهنگی است و برگزاری جشنواره کودک در این استان باعث شادی مردمان همدان خواهد شد.

عبادی خاطر نشان کرد: امیدوارم برگزاری این جشنواره در آینده هم ادامه پیدا کند و همدان قطب تئاتر کودک و نوجوان شود.

 در ادامه حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد: هنر، همه ذکر است و یاد او که نامش، آرامش دلها است، اویی که توان نقش آفرینی و خلاقیت در قامت صفتی ازلی در نهاد آدمی به ودیعت گذاشت و هر آفرینشی، بانگی شد برای یا‌دآوری این ودیعه آسمانی، از این روست که هنرهای نمایشی همزاد و همراز انسان و حیات معنوی او شد تا دغدغه‌های درونی، تخیلات و آرزوها و بایستگی‌های زیست فردی و اجتماعی آدمی را به صحنه‌های تماشا و تامل و تردید و تغییر و اصلاح بکشاند ، نقشهای برای بازنمایی آنچه است و آنچه باید باشد و نهایتا آنچه در پیکار ازلی و ابدی روشنایی و تاریکی، و پلشتی می‌نماید.

وی ادامه داد: رمز این توان ویژه هنرهای نمایشی و تاثیرگذاری‌های او یقینا در ارتباطی صمیمی و قدرتمند با مخاطب است ارتباطی نزدیک با خود زندگی و از جنس زندگی، از این منظر تئاتر مجموعه‌ای از توانمندی‌های و تلاش‌های هنری انسان و موثرترین رسانه برای دعوت و تماشا است پس دور از انتظار نیست که از ظرفیت‌های وسیعش روایت داستان آفرینش قدر والای آدمی در منظومه خلقت جایگاه و شان او در خداوندگاری خلیفه اللهی و یادآوری هر آنچه او را از خدایش می‌ستاید و به بدی‌ها می‌سپارد و برای روایت تذکار گونه ارزش‌های الهی و فضلیت‌های انسانی انتظار داشته باشیم.

طاهری تصریح کرد: انتظاری برای انسان‌سازی و پیراستگی‌ جامعه انسانی بخصوص در گستره‌ای که دلهای مخاطبان کودک و نوجوانش لوح سفیدی‌اند که به سهولت و البته به ماندگاری تاثیرپذیرند.

این حساسیت مسئولیت‌آور طیف مخاطبان و آن توانمندی‌ها و قابلیت‌ها مطمئنا ظرافت‌ها و حساسیت کار را به طور ویژه و شگفتی بالا می‌برد و ما را به بهره‌گیری از الگوهای بی‌نقص و خطا نیازمند‌تر می‌کند.

به گفته بزرگان علم تربیت تئاتر بهترین شیوه برای آموزش زندگی و مهربان کودکان است زیرا کودک به دلیل فطرت بازی‌گوشش با نمایش بهتر و بیشتر می‌آموزد تا آموزش مستقیم، پس بیاییم با تئاتر و نمایش آینده‌ای روشن زیبا و رنگارنگ را برای کودکانمان آینده‌سازان فردا فراهم کنیم دنیایی پر از صلح و شادی و عشق.

وی افزود: خوشبختانه در این میان کتب آسمانی و به ویژه قران عظیم و سیره رفتاری و گفتاری اهل بیت کرامت و نور (ع) این نمونه‌ها را همچون آفتابی فروزان در برابر ما گشوده است و خنکای سلامت و رستگاریش را هم حتی از لابه لای صفحات ادب و فرهنگ این سرزمین آیینی می‌توان حس کرد.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوان که در پی بیست دوره پیشین به میزبانی این خاک مقدس برگزار می‌شود و با اتکا به این داشته‌ها پشتوانه‌ها برای بازشناسی و والایش هویت امروز و فردای فرزندانش و نمایش آثاری خلاقانه با مضامین مرتبط با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی آیین‌ها و رسوم بومی مبانی اخلاقی و تربیتی دین مبین اسلام برای تحکیم بنیان خانواده و توجه ویژه‌ به فرهنگ ایثار و فداکاری در 10 بخش متنوع داخلی و بین‌المللی شکل و پیوند گرفته است.

طاهری بیان کرد: پیوندی متکی به ظرافت‌ها و ظرفیت‌های تئاتر کودک و نوجوان و ناظر بر مشترکات آئینی و فکری ایرانیان سربلند در هماره تاریخ تا به امروز و با نگرش‌های مشترک و با سایر ملل به انسان و بنیان‌ هستی‌ساز خانواده.

این جشنواره در خطه کهن همدان، هگمتانه ایران کهن و این قلمرو عزیز وطن اسلامی‌مان، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان از 15 تا 21 مهر ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد و به لطف حق تعالی به آنچه در پیشانی این رویداد گفتار اینجانب آمده است دست خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: بگذارید اینجانب و همکاران تلاشمند این جشنواره همه مشتاقان هنر نمایش و تمامی دلسوزان صحنه‌ تعلیم و تربیت آینده سازانمان را به حضور در صحن این رویداد فروتنانه دعوت نماییم و بر این باور بمانیم که:

حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت        آری به اتفاق جهان را می‌توان گرفت

گفتنی است؛ دراین مراسم تعدادی از کودکان شیرخوارگاه برنامه سرود و قرائت قرآن اجرا کردند و همچنین به همراه دبیر جشنواره، مدیر اداره کل ارشاد استان همدان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی از پوستر بیست ویکمین جشنواره تئاتر کودک رونمایی کردند، ناگفته نماند قباد شیوا طراح این پوستر انجام داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار