کرمان/

روزانه 15 تن شیر در نرماشیر با نظارت شبکه‌های بهداشت جمع‌آوری می‌شود

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: روزانه 15 تن شیر توسط پنج ایستگاه در شهرستان نرماشیر جمع‌آوری می‌شود و شبکه دامپزشکی به صورت روزانه از ایستگاه‌های مذکور اقدام به نمونه‌برداری می‌کند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،حجت‌الله جعفری اظهار کرد: شیر و دیگر مواد لبنی به عنوان مهمترین و باارزش‌ترین فرآورده‌های مصرفی جامعه تلقی می‌شوند و توجه به تولید شیر با کیفیت بهداشتی و تغذیه‌ای از مهمترین اهداف نهادها و دستگاه‌های مربوطه است.

وی افزود: با انجام اقداماتی از جمله بازرسی و نظارت بر کارخانه مواد لبنی، ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر و تانکرها و خودروهای حمل کننده در انجام این وظیفه بااهمیت فعالیت می‌کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر عنوان کرد: روزانه جمع‌آوری 15 تن شیر توسط پنج ایستگاه موجود در روستاهای مشک، عزیزآباد پایین، علی‌آباد تدین، قلعه شهید و خرگوش‌آباد این شهرستان انجام می‌شود و شبکه دامپزشکی به صورت روزانه از ایستگاه‌های مذکور اقدام به نمونه‌برداری می‌کند.

وی تصریح کرد: ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر باید در رعایت نکات بهداشتی، خنک‌سازی و کاهش دمای شیر تحویلی دامداران توجه ویژه داشته باشند.

جعفری خاطرنشان کرد: از آنجا که دمای شیر پس از دوشیدن از دام در سطح بالایی قرار دارد و امکان افزایش بار میکروبی وجود دارد‌ بنابراین‌ ایستگاه‌های شیر موظف هستند حداکثر تا 2 ساعت شیر تحویلی دامداران را جمع‌آوری و دمای آن را تا چهار درجه سانتیگراد کاهش دهند.

جعفری عنوان کرد‌: بیماری‌های مختلف ویروسی و باکتریایی مانند سل، شاربن‌، تب مالت‌، تب کیو ‌و همچنین باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیک‌ها و سموم قارچی موجود در علوفه و خوراک دام از طریق شیر وارد بدن انسان شده و موجب بیماری، مسمومیت و یا اختلالات و مشکلات متعدد می‌شوند بنابراین توجه به مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و مدیریت شیردوشی قابل اهمیت است.

وی گفت: از جمله موارد بهداشتی باید توجه به اصول صحیح بهداشتی شیر‌دوشی مد‌نظر داشته باشد؛ در دامداری‌ها باید جایگاه مناسبی برای شیر‌دوشی در نظر گرفته شود‌.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر اظهار کرد: به منظور جلوگیری از آلودگی‌های میکروبی و زیست محیطی شیر‌ از ابتدای سال‌‌جاری تاکنون سه مورد کلاس آموزشی ویژه متصدیان این صنف برای آشنایی با اصول بهداشتی برگزار شده و همچنین 120 مورد بازدید بهداشتی از ایستگاه‌های جمع‌آوری و کارخانه شیر شهرستان به عمل آمده است.

وی عنوان کرد: با توجه به فسادپذیری سریع شیر، رعایت اصول بهداشتی در تمام‌ مراحل زنجیره ‌تولید شیر یک رکن ضروری و قابل اهمیت است به همین دلیل شبکه دامپزشکی نظارت ویژه‌ای بر تمام‌ این مراحل‌ دارد تا کیفیت و سلامت شیر تولیدی تضمین شود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: کرمان ، نرماشیر ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.