کرمانشاه/

غارقوری قلعه

غار قوری‌قلعه بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غار آبی آسیاست کهدر 86 کیلومتری شهر کرمانشاه در مسیر جاده پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع شدهاست. این غار در کوه شاهو قرار دارد و متعلق به اواخر دوران دوم زمین‌شناسی است که قدمت آن به 65 میلیون سال پیش برمی‌گردد. بر اساس گفته کارشناسان، این غار از قبل توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته و جمجمه انسانی در آن پیدا شده که متعلق به هفت هزار سال قبل است، همچنین برخی ازاشیاء عتیقه یافته شده در این غار متعلق به دوران ساسانی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه؛غار قوری‌قلعه به‌نام روستایی به‌همین نام که در نزدیکی آن وجود دارد، نام‌گذاری شده و به‌معنای قلعه‌گلی است که برای این نام‌گذاری معانی دیگری نیز ذکر کرده‌اند.

تاکنون 3140 متر از این غار شناسایی شده که احتمال می‌رود، 20 کیلومتر ادامه داشته باشدو 500 متر آن برای بازدیدکنندگان به بهره‌برداری رسیده است.

ادامه شناسایی مسیر غار به ‌علت برخورد با تخته سنگ ورقه‌ای که در اثر ایجاد گسل به‌وجود آمده، متوقف شده و جلو رفتن امکانات خاصی می‌طلبد.ضربه ‌زدن به این تخته سنگ ورقه‌ای به قندیل‌های درون غار آسیب می‌زند و صدای ریزش آب از پشت این تخته سنگ به ‌گوش می‌رسد.

غارنوردان مختلفی از سراسر جهان از سال 1336 به این غار که هفتمین اثر طبیعی ملی ایران است،آمده‌اند.غار قوری‌قلعه در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته و سالانه حدود 120 هزار نفر از آن دیدن می‌کنند.

دمای غار در طول سال بین 8 تا 11 درجه سانتی‌گراد است و میانگین رطوبت آن به 89 درصد می‌رسد.

در طول مسیر غار، تالارهای زیبا و دیدنی، مانند تالار مریم و کوهان شتر وجود دارد و اشکال طبیعی و فوق‌العاده‌ این غار، موجب حیرت هر بیننده‌ای می‌شود.

برچسب ها: کرمانشاه ، غار ، قوری قلعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.