نیویورک‌تایمز فاش کرد:

9 اندیشکده‌ آمریکایی با کشور‌های خارجی برای تاثیر‌گذاری بر سیاست خارجی آمریکا همکاری ‌می‌کنند

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز فاش کرد که 9 اندیشکده‌ آمریکایی با دولت‌های خارجی برای اثرگذاری بر سیاست خارجی آمریکا همکاری می‌کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی توافقات انجام شده بین اندیشکده‌های آمریکایی و دولت‌های خارجی برای اثرگذاری بر سیاست‌های دولت آمریکا را افشا کرد.

 این روزنامه آمریکایی در این گزارش به قرارداد سال گذشته وزارت خارجه نروژ به ارزش 5 میلیون دلار با یک شریک این کشور در واشنگتن اشاره کرد که به موجب آن وی تلاش خواهد کرد با اثرگذاری بر مقامات بلندپایه آمریکایی در کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری و کنگره واشنگتن را وادار به پرداخت هزینه دوبرابری در یک برنامه اعانه خارجی این کشور بکند.

نیویورک‌تایمز در این خصوص نوشت: "اما دریافت کننده این وجه از وزارت خارجه نروژ یکی از شرکت‌های لابی‌کننده که هر ساله از طرف دولت‌های خارجی فعالیت می‌کنند، نبوده است. دریافت کننده آن، "مرکز توسعه بین‌الملل"، یک سازمان تحقیقاتی غیردولتی و یا به اصطلاح اندیشکده است."

 نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت، این اندیشکده یکی از اندیشکده‌هایی است که قانونگذاران، مقامات دولتی و رسانه‌ها از دیرباز برای دریافت تحلیل‌های مسقتل در زمینه سیاست و پژوهش به آنها مراجعه کرده‌اند.

بر اساس تحقیقات این روزنامه  دولت‌های خارجی به بیش از 10 گروه تحقیقاتی در واشنگتن میلیون‌‌ها دلار پرداخت کرده‌اند تا آنها مقامات دولت آمریکا را به سمت اتخاذ سیاست‌های سوق دهند که اغلب در راستای منافع گروه‌های پرداخت‌کننده این هزینه‌ها هستند.

بر اساس این گزارش اندیشکده‌ " بروکینز" 41 میلیون دلار ، مرکز" گلوبال دیولوپمنت" 17 میلیون دلار، اندیشکده "ورلد ریسورسز اینستیتود" 27 ملیون دلار و اندیشکده ‌های همچون "مطالعات خاورمیانه" ، "مرکز مطالعات و راهبرد‌های بین المللی"  ، "شورای اتلانتیک" و چند اندیشکده دیگر مقدار نامشخصی از کشور‌های خارجی دریافت‌کرده‌اند.


این روزنامه نوشته این پولها باعث شده موسساتی که زمانی به عنوان اندیشکده فعالیت می‌کردند iهم اکنون به عنوان بازوی لابی‌گری دولت‌های خارجی تبدیل شوند."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار