از هر 40 نفر دکتر 1 نفر به اختلال وسواس فکری- عملی دچار است

یک روانپزشک گفت: افراد وسواسی ساعت‌های زیادی در طول روز مشغول انجام رفتارهای وسواسی خود هستند.

غفار تبریزی، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: منظور از وسواس فکری- عملی افکار غیر منطقی و مزاحم یا میل‌های ناگهانی به انجام کار یا گفتن چیزی است که فرد را ناراحت می‌کند و دائما در ذهن تکرار می‌شود و باعث رفتارهایی می‌شود که فردا احساس می‌کند مجبور است آنها را تکرار کند تا اضطرابش کاهش پیدا کند. 

وی افزود: اختلال وسواس فکری منجر به اعمال وسواس گونه و غیر منطقی از جانب فرد می‌شود تا اضطراب و وسواس فکری خود را کاهش دهد ولی این اعمال وسواس گونه اضطراب را فقط برای مدتی کوتاه در فرد متوقف می‌کند که در نتیجه در دراز مدت وسواس تقویت می‌شود.
 
این روانشناس تصریح کرد: خیلی از این افراد می‌دانند ه رفتار وسواسی آنها غیر منطقی و بیهوده است ولی نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند انگار که مجبورند این رفتارهای تکراری را انجام دهند.  
وی افزود: افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی از مکان و موقعیت‌هایی که در آغاز اضطراب ایجاد می‌کند نیز اجتناب می‌کنند. 

غفار تبریزی عنوان کرد: از شایع‌ترین وسواس‌های فکری می‌توان به ترس از بیماری ایدز یا سرطان، ترس از آسیب رساندن به کسی به خصوص نزدیکان، ترس از فراموش کردن بستن شیر گاز یا قفل در هنگام خروج از خانه، دست زدن به چیزهای آلوده شک کردن به همسر و ترس از مسخره کردن دیگران اشاره کرد. همین وسواس‌های فکری منجر به اعمال تکراری و وسواس گونه‌ای مثل شست‌و شوی مداوم دست در طول روز، چک کردن افراطی قفل در، چک کردن وسایل شخصی همسر و آزمایش دادن‌های مداوم به خاطر ترس از بیماری ایدز است.
 
وی در ادامه بیان کرد: علل پدید آمدن اختلال وسواس فکری – عملی کاملا مشخص نیست ولی می‌توان گفت این بیماری روانشناختی جنبه ارثی و ژنتیکی دارد و والدین فرد مبتلا به وسواس به احتمال زیاد دچار اضطراب و وسواس بوده‌اند. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی عمدتا زمینه اضطراب شخصیتی و وسواس فکری را در زندگی گذشته خود چه در محیط خانواده و یاکودکی و محیط کار داشته‌اند.
 
وی افزود: افراد مبتلا به اختلال وسواس از این می‌ترسند که اگر به افکار وسواسی‌شان میدان بدهند بیشتر مضطرب خواهند شد و نگرانند مبادا دیوانه شوند. 

غفار تبریزی در پایان خاطر نشان کرد: یک راه درمان، بازسازی فکری- شناختی است که افکار مریض و وسواس‌گونه را به چالش می‌کشند و به فرد آموزش می‌دهند که اگر به جای اجتناب از افکارتان با آن مواجه شوید آن افکار کنار خواهند رفت همچنین درمانگران به بیمار کمک می‌کنند تا با انجام تمرین‌های آرامسازی و شیوه‌های تفکری و بدون انجام رفتارهای وسواس گونه اضطراب را در خود کاهش دهند.
 
انتهای پیام /


برچسب ها: دکتر ، وسواس ، اختلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار