مروری بر تاریخچه حضور ورزش وزنه‌برداری در بازی‌‌های آسیایی

وزنه‌برداری یکی از رشته‌های ورزشی است که در مسابقات آسیایی اینچئون حضور دارد. رشته وزنه‌برداری تاکنون 73 مدال در دوازده دوره این رقابت‌ها بدست آورده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، تیم وزنه‌برداری ایران در دوازده دوره حضور توانسته 73 مدال را برای کشورمان به ارمغان آورد.اما این تیم در دوره‌های یازدهم و دوازدهم موفق به کسب مدال نشدند.

تیم وزنه‌برداری از آغاز اولین دوره مسابقات آسیایی حضور چشمگیری داشتند و هشت مدال طلا توسط محمود نامجو،‌ جعفر سلماسی،‌ حسن فردوس، فیروز پژهان، محمد حسن رهنوردی، سیدرسول رئیسی و لئون کورکچیان کسب و سه مدال نقره را علی میرزایی، جلال منصوری و هوشنگ اردوبادی اخذ کردند و کاروان تیم ایران در رده سوم جدول قرار گرفت.

در دومین دوره حضور ایران در مسابقات آسیایی 1958 توکیو، وزنه برداران محمدحسن رهنوردی و فیروز پژهان برای بار دوم و جلال منصوری مدال طلا، علی صفا سنبلی و ابراهیم پیروی مدال نقره و هنریکد تمرز مدال برنز را کسب نمودند.

تیم‌های ملی ایران در دومین، چهارمین و هشتمین دوره مسابقات آسیایی حضور نداشتند و تنها در سیزده دوره این رقابت‌ها شرکت کردند.

مسابقات آسیایی 1966 بانکوک، از 30 مدال کسب شده توسط کاروان ورزشی ایران، هفت مدال متعلق به تیم وزنه‌برداری بود،‌ سه مدال طلا را پرویز جلایر، منوچهر برومند و محمد نصیری، چهار مدال برنز را محمدرضا ناصحی، محمدعامی تهرانی، اسماعیل درودیان و رضا استکی اخذ نمودند و تیم وزنه‌برداری ایران در این دوره قهرمان شد.

تیم وزنه‌برداری کشورمان در ششمین دوره این مسابقات عنوان نایب قهرمانی را با دو مدال طلای محمد نصیری و نصراله دهنوی، تک مدال نقره را دانیل گیوگیزو سه برنز را نیز محمدرضا ناصحی، ابراهیم پوردژم و هوشنگ کارگرنژاد بدست آوردند.

در هفتمین دروه، تیم وزنه‌برداری تعداد مدال‌هایش را نسبت به دوره گذشته به 10 مدال افزایش داد. تهران در سال 1974 میزبان مسابقات آسیایی گردید و توانست جایگاه نایب قهرمانی را از آن خود کند. محمد نصیری و نصرالله دهنوی دومین طلای خود را، علی والی، هوشنگ کارگر‌نژاد و اکبر شکراللهی مقام اول، ابراهیم پوردژم و حافظ حسنی مقام دوم و مهدی عطار اشرفی مقام سومی را اخذ کردند.

مسابقات آسیایی 1989 دهلی نو، تیم وزنه‌‌برداری تنها به تک طلا علی پاکیزه‌جمع بسنده کرد، مهران اسلام‌پور و علی والی نیز مدال نقره گرفتند.

تیم وزنه‌برداری کشورمان در دهمین دوره دو مدال برنز را کسب کردند و ایران در این دوره از بازی‌ها، در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در مسابقات آسیایی 1990 پکن و 1994 هیروشیما، وزنه‌برداران کشورمان موفق به اخذ هیچ مدالی نگشتند.

بانکوک بار دیگر میزبان مسابقات آسیایی شد و شاهین نصیری‌نیا مدال طلا را در رده خود، محمدحسین برخواه و کوروش باقری مدال نقره، سیدمهدی پانزوان و حسین رضازاده سومی را برای کشورمان بدست آوردند.

حسین رضازاده رکورددار مسابقات آسیایی توانست مدال طلا را در مسابقات آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی را کسب، محمدحسین برخواه، هادی پانزوان و کوروش باقری مدال نقره، سیدمهدی پانزوان، محمدعلی فتاحتی‌نژاد و حسین توکلی مدال برنز این دوره از رقابت‌ها را بدست آوردند.

مسابقات آسیایی 2006 قطر تیم وزنه‌برداری ایران برای نخستین بار موفق به حضور در این رقابت‌ها نگردید.

در آخرین دوره این بازی‌ها، تیم وزنه‌برداری به چهار مدال بسنده کردند، مدال طلای وزن 105 کیلوگرم را بهداد سلیمی،‌ مدال‌های نقره وزن 69 و 94 کیلوگرم را به ترتیب مرتضی رضائیان و اصغر ابراهیمی و سجاد انوشیروانی مدال برنز در وزن 105 کیلوگرم را از آن خود نمودند. درمجموع تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در دوازده حضورش 24 مدال طلا، 19 مدال نقره و 20 برنز را بدست آوردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار