محمدرضا شریفی‌نیا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فروش فیلم کنار نخود و لوبیا یک رویداد بزرگ فرهنگی است

"محمدرضا شریفی‌نیا" فروش فیلم در سوپر مارکت‌ها را به عنوان تأمین کالای مادی و معنوی در یک سبد مشترک یک رویداد بزرگ فرهنگی می‌داند.

"محمدرضا شریفی‌نیا" بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: اشکال عمده‌ای که در مورد فیلم‌های ما وجود دارد این است که معیار و تعریف صحیحی از فیلم‌های سینمایی، سریال، فیلم کوتاه و فیلم ویدوئویی وجود ندارد و به همان میزان که تکلیفمان با این تعریف مشخص نیست، تکلیف تماشاچی این فیلم‌ها نیز نامعلوم است.

وی افزود: تماشاچی فکر می‌کند که اگر فیلم ویدئویی کمی بهتر ساخته شود، تبدیل به فیلم سینمایی می‌شود اما آیا واقعا تفاوت فیلم ویدئویی و سینمایی این است؟ یعنی اگر فیلمی خوب با بازیگران درجه یک ساخته شود سینمایی و اگر با بازیگران درجه سه و چهار، لوکیشن محدود و کارگردانان نوپا تولید شود، ویدئویی است؟

این بازیگر ادامه داد: این تعریف به معنای آن است که فیلم‌های ویدئویی هویت مستقل و جایگاه ویژه برای خود ندارند و هر فیلمی که در سطح پایین تر از سینمایی ساخته شود و دست مایه کارگردانان و فیلمسازان نوپا قرارگیرد، ویدئویی نام می‌گیرد که این باعث نازل شدن جایگاه این آثار در نگاه تماشاچی می‌شود.
 
شریفی‌نیا عنوان کرد: من با گروهی که فیلم‌های ویدئویی را مجال جوانان تازه پا می‌دانند  مخالفم، چرا که اگر عرصه به جوانان بی‌تجربه سپره شود، وضعیت به شکل کنونی درمی‌آید و هم استقبال تماشاچی از این گونه آثار وهم تمایل بازیگران خوب در نقش آفرینی در تله فیلم‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین باید عرصه را به کارگردانان پخته و باتجربه بسپاریم تا تماشاچی ما نیز به فیلم‌های ویدئویی به چشم اضافات فیلم سینمایی نگاه نکند.
 
بازیگر واکنش پنجم اظهار داشت: کارگردانان تازه کار باید به سراغ فیلم‌های کوتاه برای تمرین و یادگیری اصول فنی فیلمسازی بروند و نباید عرصه فیلم‌های ویدئویی تبدیل به سیاه مشق و غربال آنان برای ورود به سینما شود. 

وی در ادامه گفت: اگر عرصه فیلم ویدوئویی مبدل به دور ریز سینما شود به این حقارت که هم اکنون می‌بینیم می‌رسد و اگر سیاست جشنواره‌ها به سمت تعریف هویت و ماهیت این فیلم‌ها نرود، هیچ فایده‌ای دربر نخواهد داشت. 

شریفی‌نیا بیان کرد: زمانی که جایگاه دقیق فیلم‌های ویدوئویی، سینمایی، سریال‌ها و فیلم کوتاه تعیین شود و فیلم‌های ویدئویی متناسب با معضلات و نیازهای جامعه تولید شد، ما شاهد افزایش استقبال مردم خواهیم بود. 

بازیگر سریال امام علی (ع) افزود: بسیاری از فیلم‌هایی که اکنون در سینما‌ها نمایش داده می‌شود نیز ویدئویی هستند و اصلا مشخص نیست چه معیاری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای قلمداد کردن سینمایی یا ویدئویی بودن فیلم وجود دارد، چه بسا از آنجا که دریافت پروانه فیلم‌های ویدئویی ساده‌تر از سینمایی است، کارگردانی فیلم سینمایی خود را با عنوان ویدئویی تولید کند.

شریفی‌نیا اظهار داشت: قبلا معیار سینمایی بودن یا نبودن یک فیلم، گرفته شدن فیلم سینمایی با نگاتیو بود، اما با حذف شدن نگاتیو، امروز تمامی فیلم‌ها با دوربین دیجیتال گرفته می‌شوند، پس یا باید بگوییم هیچ تفکیکی وجود ندارد و یا اگر وجود دارد باید معیار این تفکیک دقیق تعریف شود.
 
وی در ادامه گفت: اگر این اتفاق بیفتد شاهد ظهور یک نوع فیلمسازی فاخر در جامعه خواهیم بود و علیرغم نظری که برخی دارند می‌گویند فیلمی که کنار نخود، لوبیا و تخم مرغ در سوپر مارکت فروش می‌رود فیلم نیست، به نظرم این، یک رویداد بزرگ است.
 
شریفی‌نیا خاطر نشان کرد: این که مردم بتوانند در نزدیک‌ترین جایی که نیاز مادی خود را تأمین می‌کنند، نیاز معنوی و غذای روح خود را نیز رفع کنند در واقع کالای فرهنگی و مادی آن‌ها در یک سبد قرار گیرد، یک اتفاق مهم فرهنگی به حساب می‌آید.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۱۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۳
وقتی شما که ادعای هنرمند بودن رو میکنید میرین با.... عکس میگیرین .... تعجب نداره ...
آخرین اخبار