باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

جانشین اشتون و مواضع آتی اتحادیه اروپا به روایت رسانه‌های آلمانی/ موضع "موگرینی" در قبال توافق جامع هسته‌ای ایران چیست؟

از روز شنبه که متصدیان جدیدِ دو مقام کلیدی اتحادیه اروپا معرفی شدند، مباحث دیگری نیز از جمله تحریم علیه روسیه و مذاکرات هسته ای ایران با 5+1 مطرح شد.

در این گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ضمن آشنایی کامل با چهره‌های جدید اتحادیه اروپا، موافقان و مخالفان هر یک از آن‌ها، پیش‌بینی تصمیمات بروکسل در چند سال آینده را نسبت به دو موضوع مهم جهانی بخوانید.



*** معرفی چهره‌های سیاسی جدید قاره سبز

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره روز شنبه 30 اوت 2014 تکلیف اصلی‌ترین پست‌های مدیریتی در اتحادیه اروپا روشن شد و نام آنان رسماً اعلام گردید.

"دونالد توسک" (Donald Tusk) نخست‌وزیر ۵۷ ساله و محافظه‌کار لهستان به عنوان رئیس شورای اتحادیه جانشین "هرمان فون رامپوی" شد.

" فدریکا موگرینی" (Federica Mogherini) وزیر خارجه ۴۱ ساله و سوسیال دموکرات ایتالیا به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه جانشین "کاترین اشتون" شد.


مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اولین سخنرانی خود پس از اعلام رسمی جانشینی اشتون گفت: می‌دانم کار پرچالشی خواهم داشت و می‌خواهم تمام انرژی خود را در جهت منافع همۀ کشورها و شهروندان عضو اتحادیه اروپا بکار گیرم.

توسک و موگرینی پست‌های خود را برای ۵ سال از ابتدای اکتبر ۲۰۱۴ تحویل می‌‌گیرند.

به گزارش روزنامه "بیلد" آلمان، انتخاب دو رئیس با سوگیری‌های سیاسی راست و چپ (گرایشات شرق و غرب) و از هر دو جنس (زن و مرد) نشان می‌دهد که پارلمان اروپا سعی کرده در تصمیم‌گیری‌هایش علایق گروه‌های گوناگون را مدّنظر قرار دهد. توسک، محافظه‌کار، معتمد مرکل صدراعظم آلمان و موگرینی سوسیال دموکرات است.

انتخاب سایر رؤسای کمیسیون‌ها هنوز مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد دشوارترین مسئله، چینش متوازن زنان و مردان در بین اعضای کمیسیون‌ها و همچنین هماهنگی این افراد با "ژان کلود یونکر" باشد.

فرانسه انتظار دارد وزیر دارایی سابق این کشور "پیئر موسکویچی" را در سمت مهم کمیسیون ارز اتحادیه ببیند. برلین با این پیشنهاد مخالف است. مرکل مجدداً "گونتر اوتینگر" رئیس فعلی کمیسیون انرژی اتحادیه را پیشنهاد کرده است.



*** مدافعان، مخالفان و رقبا

روزنامه بیلد آلمان می‌نویسد: نزدیک به شش هفته از نخستین تلاش‌ها برای انتخاب این دو نفر می‌گذرد که غالب آن‌ها به شکست انجامیده بود. به ویژه آنکه شدت گرفتن بحران در اوکراین، باعث شد اعضای پارلمان اروپا در یک ماه گذشته تا پاسی از شب را به گفتگو پیرامون اوکراین بپردازند و دیگر وقتی برای رایزنی تصدی این دو پست باقی نماند.


"توسک" در سمت جدیدش مسئول آماده‌سازی محتوای نشست‌ها و هدایت جلسات اتحادیه اروپاست. بیش از همه، مرکل و دیوید کامرون نخست وزیر محافظه‌کار انگلیس از وی حمایت کرده‌اند. جدی‌ترین رقیب وی برای تصدی این مقام "هله تورنینگ اشمیت" دانمارکی بود.

ضعف "توسک" در زبان انگلیسی و بی‌تجربگی موگرینی، بیشترین انتقادات اعضای اتحادیه نسبت به این انتخاب را شامل می‌شوند. حتی برخی از کارشناسان می گویند فردی که تا چند ماه پیش در بین بسیاری از مردم کشور خودش ایتالیا ناشناخته بود، چطور می‌تواند بر رأس اتحادیه اروپا بایستد؟ گفتنی است موگرینی تازه از فوریه امسال وزیر خارجه ایتالیا شده بود.

جمعی دیگر از کشورها مانند لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان با انتخاب موگرینی مخالف و دلایل مخالفت خود را عدم مواضع سخت ایتالیا در مورد بحران اوکراین، همنوایی در قبال روسیه و دعوت از پوتین برای سفر به رم ارزیابی کردند.

از طرف دیگر به نوشته  "اشپیگل" در روز شنبه 30 اوت، توسک و موگرینی بهترین زوجی بودند که پارلمان اروپا می‌توانست انتخاب کند.





*** بررسی مواضع اصلی

از روز شنبه که متصدیان جدیدِ این دو مقام در بروکسل معرفی شدند، مباحثی نیز در حوزه‌های دیگر مطرح شد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

روسیه و جدال شرق-غرب به بهانه اوکراین

"توسک" نخستین نماینده‌ای از کشورهای عضو اتحادیه است که متعلق به شرق قاره است و یکی از پست‌های کلیدی را تصاحب می‌کند. چنانچه گفته شد عده‌ای از سیاستمداران، مورگینی را فردی متمایل به روسیه می‌دانند. وی حتی‌الإمکان در کاهش تنش‌های موجود میان غرب و روسیه خواهد کوشید و این در حالی است که تحریم اقتصادی روسیه با ادعای تهاجم به خاک اوکراین، موضوع داغ اتحادیه اروپاست.

برخی از سران کشورهای اروپایی مانند فرانسه و لهستان از حامیان سرسخت حمایت نظامی اوکراین علیه روسیه هستند و با هوچی‌گری و جنگ رسانه‌ای، روسیه را "کشوری که به دنبال تغییر نقشه جهان است"، معرفی می‌کنند!



باید منتظر ماند و دید که آیا ریاست  اتحادیه اروپا می‌تواند چاره‌ای برای رابطه مخدوش اروپا-روسیه بیندیشد یا اینکه کلاف سردرگم اختلاف‌نظرها میان 28 عضو اتحادیه بیش از پیش درهم خواهد پیچید.




پرونده هسته‌ای ایران و بهبود مناسبات دوجانبه اتحادیه اروپا با کشورمان

اگرچه مأموریت اشتون تا اکتبر به پایان می‌رسد، اما طبق توافقات صورت گرفته وی همچنان در مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 حضور خواهد داشت. البته این یک تصمیم منطقی به نظر می‌رسد چون اشتون از سال 2009 تاکنون علی‌رغم تغییر دولت‌ها و هیئت‌های مذاکره‌کننده ایرانی، همواره به نمایندگی از طرف غربی هدایت‌کننده مذاکرات بوده و در این مدت تجربه کافی اندوخته است.




اشتون در حال حاضر می‌تواند با ایفای یک نقش اثرگذار در مذاکراتی پیش رو  (18 الی 27 شهریور- حاشیه اجلاس نیویورک) دستیابی غرب به توافق جامع هسته‌ای با ایران را ممکن سازد. در غیر این صورت این پرونده کهنه را به دست موگرینی سپرده و صحنه را با دست خالی ترک خواهد کرد.

موگرینی نسبت به دستیابی به یک توافق هسته‌ای دائم با ایران خوش‌بین است و بر پایبندی تهران به قوانین بین‌المللی تأکید دارد. علاوه بر این، نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و دیگر بازیگران منطقه را در حل معضل تروریسم منطقه‌ای خاورمیانه بسیار پراهمیت می‌بیند.



منابع:

http://www.bild.de/politik/ausland/europaeische-union/weitere-eu-spitzenpositionen-besetzt-37471984.bild.html
http://www.bild.de/politik/ausland/wladimir-putin/putin-will-neuen-staat-novorossia-37481214.bild.html
http://www.spiegel.de/politik/ausland/donald-tusk-und-federica-mogherini-fuehren-die-europaeische-union-a-989031.html



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار