قم/

استان قم قطب تولید کفش و دمپایی ماشینی در کشور

استان قم قطب تولید کفش و دمپایی ماشینی در کشور است، تولیدکنندگان این استان در سال 92 بالغ بر 45 میلیون دلار صادرات این محصول به خارج از کشور را تنها از گمرک استان قم داشتند و 50 میلیون دلار نیز از گمرک سایر استان‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛استان قم قطب تولید کفش و دمپایی ماشینی در کشور است، تولیدکنندگان این استان در سال 92 بالغ بر 45 میلیون دلار صادرات این محصول به خارج از کشور را تنها از گمرک استان قم داشتند و 50 میلیون دلار نیز از گمرک سایر استان‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

این صنعت با تولید سالانه بالغ بر 100 میلیون جفت کفش ماشینی توانسته سه تا پنج هزار اشتغالزایی مستقیم و بالغ بر 20 هزار اشتغالزایی خانگی را در استان ایجاد کند.

نزدیک به 250 واحد تولیدی در این زمینه در قم وجود دارد که نزدیک به 80 درصد این واحد‌ها در حال حاضر اقدام به تولید کفش و دمپایی ماشینی می‌کنند. عمده محصولات تولیدی نیز به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان صادر می‌شود.

متاسفانه با توجه به تحولات اخیر منطقه بخصوص در کشور عراق و از سویی دیگر بالا بودن هزینه تبلیغات برای بازاریابی و معرفی محصولات به بازارهای جدید و همچنین عدم توجه مسئولان به تولید کنندگان این صنعت طی چند سال اخیر و بخصوص در سالجاری بازار راکدی را تجربه می‌کند، بازاری که موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان نه تنها تولیدات را کاهش دهند بلکه برخی از آنان با فروش دستگاه‌ها و تجهیزات راه خروج از تولید را انتخاب کرده‌اند و این در حالی است که رقم صادرات این محصول نشان می‌دهد که توجه به آن می‌تواند ارز آوری خوبی را برای کشور داشته باشد.

محسن انارکی یکی از تولید کنندگان کفش ماشینی و دمپایی در قم است که به گفته خودش 20 سال است که در فروشندگی و تولید کفش فعالیت می‌کند. وی  تولید کفش ماشینی را صنعت اول قم معرفی و می‌گوید: بازار این صنعت این روز‌ها دچار رکود است.

این تولیدکننده کاهش قدرت خرید در داخل کشور، همچنین افزایش هزینه‌های تولید را از جمله عواملی عنوان کرد که در رکود صنعت کفش قم تاثیردات منفی داشته است.

وی به عدم اختصاص یارانه به صنعت تولید کفش ماشینی اشاره و در عین حال از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به چند برابر قیمت‌های گذشته خبر داد.

انارکی در این گفتگو با بیان اینکه هزینه‌های تولید پس از هدفمندی یارانه‌ها بیش از 200 درصد افزایش یافته با ذکر مثالی در این زمینه گفت: در سال 90 مزد کارگران روزانه 17 هزار تومان بود که این رقم در سال جاری به روزانه 50 هزار تومان افزایش یافته و از سویی دیگر افزایش قیمت اجاره، آب ‏‎ٌ، برق، گاز را نیز باید در نظر گرفت که این امر موجب افزایش چند برابری هزینه‌های تولید و ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان شده است.

این تولیدکننده با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان داخل کشور باید به شناخت بازار‌های هدف و به روز آوری تولیدات خود توجه کنند ادامه داد: تولیدکنندگان کشور ترکیه برخی از مواقع هر 10 روز مدل تولیدات خود را تغییر می‌دهند.

وی با بیان اینکه ما باید به بازارهایی فرا‌تر از منطقه همچون بازار آفریقا نیز توجه کنیم، گفت: متاسفانه این امر مورد بی‌توجهی واقع شده و بازار کفش و دمپایی ماشینی با توجه به مشکلات پیش رو به رکود رفته است.

وی در عین حال کم توجهی‌های داخلی را نیز از دیگران دلایل رکود بازار این صنعت می‌داند. وی در این باره می‌گوید: چند برابر شدن هزینه‌های تولید و از سویی دیگر افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و عدم پرداخت یارانه به بخش تولید را موجب ضربه خوردن به این صنعت شده است.

وی نیز از دست کشیدن برخی از همکاران خود از تولید خبر می‌دهد که به علت به صرفه نبودن و مشکلات پیش رو ترجیح داده‌اند تولید را‌‌ رها و با فروش دستگاه‌ها سرمایه خودر ا در محلی دیگر هزینه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قم ، قطب تولید ، کفش ، دمپایی ، ماشینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۶
بابت خرید وادرس
Iran (Islamic Republic of)
عباس بهروان
۱۴:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
باسلام باتوجه به رکودوافزایش هزینه ها وترک بعضی افراد از این صنعت وهزینه های حمل ونقل: پیشنهادمی شودکارگاه های تولیدی زودبازده درشهرهای مرزی مثل زابل, هیرمند, نیمروز وهامون ایجاد بشود