پرخاشگری یک آفت رفتاری

تامل، سکوت و صحبت کردن از راه‌های مؤثر در کنترل خشم است.

 ندا‌اصغری روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با علل پرخاشگری و راه‌های کنترل آن گفت: پرخاشگری رفتاری است که به قصد آزار وآسیب رساندن به دیگری خود ویا اشیاء انجام می‌شود و می‌تواند ریشه روان‌شناختی ، اجتماعی، خانوادگی  داشته باشد.

اختلالات روانی همچون اضطراب، نگرانی و اسکیزوفرنی، مصرف مواد  خصوصgrass  که شدیدا اعتیاد آور است و در صورت مصرف مداوم علائمی چون پرخاشگری و شکایت  را به همراه می‌آورد، از عوامل مؤثر در پرخاشگری است.

وی در ادامه به علل اجتماعی پرخاشگری پرداخت و گفت: یکی از اصلی‌ترین علل پرخاشگری الگو برداری کودک از نحوه برخورد والدین با نیاز‌های پرخاشگرایانه آنان با کودک، تاثیر خود را در والدین جوان وی به خوبی نشان می‌دهند.

اصغری تصریح کرد: امروز مشاهده می‌شود که جوانان علی‌رغم معاشرت با جنس مخالف همچنان از احساس تنهایی، بی هدفی و پوچی، که یکی از نتایج آن پرخاشگری است رنج می‌‌برند چرا که به جای توجه به روح و نیاز‌های عاطفی دغدغه اصلی شان جسم و نیاز‌های مادی شده است.

همچنین نارضایتی از زندگی و نرسیدن به اهداف عموما آستانه تحمل جوانان را پایین آورده است.

این کارشناس در ادامه به راه‌های کنترل پرخاشگری پرداخت و گفت: اولین و مهم‌ترین راه در کنترل خشم خود‌آگاهی از این جمله است " من خشمگینم" گاها فرد رفتارهایی از خود بروز می‌دهد  که بعد از فرو نشستن خشم پشیمان می‌شوند و حتی از انجام آن تعجب می‌کنند.

تاًمل و سکوت در موقع عصبانیت (با کشیدن چند نفس عمیق)، صحبت کردن با خود، فرد مقابل ویا مشاوره و همچنین گذشت کردن که بهترین راه برای آرامش قلبی فرد است از را‌ه‌های مؤثر در کنترل خشم است.

اصغری به راه‌های درمان خشم نیز اشاره کرد و گفت: ابتدا با ارزیابی رفتارفرد، ریشه‌‌های خشم را دروی پیدا می‌کنند و سپس مهارت زندگی و خصوصا کنترل خشم به وی آموزش داده می‌شود.
معنا درمانی یا همان  کمک به پیدا کردن هدف و معنا در زندگی از راهکار‌های بعدی است.

وی در پایان یادآور شد: ایجاد مکان‌های تفریحی رایگان برای جوانان، تغذیه مناسب، خواب کافی و سالم‌‌ سازی محیط خانواده نقش بسزایی را در کنترل خشم، تخلیه انرژی و بالا رفتن آستانه تحمل فرد خواهد داشت.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: آفت ، رفتار ، سکوت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.