فانی در دومین کنگره یازدهم اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان مطرح کرد:

تعیین زیر ساخت منابع انسانی برای آینده کشور

وزیر آموزش و پرورش گفت:سند تحول نظام آموزشی کشور یکی از سند‌های مهم است که امروز خط مشی آموزش و پرورش کشور را تعیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دومین کنگره یازدهم اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان امروز که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد ، گفت: سند تحول نظام آموزشی کشور یکی از سند‌های مهم است که امروز خط مشی آموزش و پرورش کشور را تعیین می‌کند و این سند جامع همۀ اسناد است بنابراین آموزش و پرورش وظیفه خود می‌داند که این سندی را که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است به تدریج عملیاتی و اجرا کند.

فانی در ادامه با اشاره به اینکه 6 ساحت مشاهده می‌شود ،افزود: تربیت اخلاقی، عبادی و اعتقادی ساحت اول این سند است زیرا که یک دانش‌آموز در نظام اسلامی باید در زمینه‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی تربیت شود و خروجی نظام آموزش و پرورش باید انسانهای با اخلاق ، معتقد و متعبد باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ساحت علمی و فناورانه دومین ساحت در سند تحول است ، اظهار داشت: دانش‌آموزان ما در مدارس باید به گونه‌ای تربیت شوند که درحوزه‌های علمی و آخرین فناوری‌های مطرح در دنیا سرآمد باشند.

فانی ادامه داد: ساحت زیبا‌شناختی و هنری ساحت سوم سند است که در سند تحول به استناد فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی این تأکید را داشته که دانش‌آموزان باید در این ساحت هم سرآمد باشند.

وی از تربیت اجتماعی و سیاسی به عنوان ساحت چهارم سند تحول خبر داد و افزود: دانش‌آموزان در حوزه مدرسه و تعلیم و تربیت دردوره‌های مختلف تحصیلی و در سنین دانش‌آموزی متناسب با توان جسمی، روحی و روانی خود می‌بایست به تربیت سیاسی و اجتماعی نائل شوند و به تعبیری دیگر در اسناد دیگری در تعلیم و تربیت دنیا از تربیت سیاسی و اجتماعی به عنوان تربیت چگونه زیستن و چگونه با دیگران زیستن یاد شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: تربیت زیستی و بدنی پنجمین ساحت است که دانش‌آموز در محیط تعلیم و تربیت و در زندگی جوانی، نوجوانی و کودکی می‌بایست نسبت به توان جسمی خود کوشا باشد زیرا از این ساحت به عنوان یکی از اهداف تعلیم و تربیت در ذیل فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی یاد شده است.

فانی از ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای به عنوان آخرین ساحت در سند تحول نظام آموزشی کشور سخن گفت و افزود: دانش‌آموز در محیط تعلیم و تربیت باید توانمندی لازم برای ورود به جامعه و داشتن یک حرفه و کار و تولید در حوزه اقتصادی خود را آماده کند.

وی از تعیین زیر ساخت منابع انسانی برای آینده کشور به عنوان یکی ازکارکرد‌های آموزش و پرورش خبر داد و اضافه کرد: این شش ساحت باید به طور متوازن و متناسب در وجود دانش‌آموزان متجلی شود و ما متاسفانه برخی اوقات مشاهده می‌کنیم که بعضی ازدانش‌آموزان تنها به یکی از این ساحت‌ها توجه می کنند درحالی که نظام‌های تعلیم و تربیت در دنیا مدتها تأکیدشان به مهارتهای زندگی در دانش‌آموزان است و مهارتهای زندگی موضوعی نیست که از روی کتاب خوانده و امتحان داده شود بلکه مهارتهای زندگی می‌بایست در رفتار دانش‌آموزان متجلی گردد.

فانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید سیاستهایی را دنبال می‌کند، افزود: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از سیاستهای اصلی است که در این وزراتخانه دنبال می‌شود زیرا آموزش و پرورش امروز ما بدون مشارکت همه جانبه دانش‌آموزان، معلمین، اولیای دانش‌آموزان و مردم امکان رشد و توسعه نخواهد یافت و تجربه سی و پنج ساله بعد از انقلاب این سیاست را دیکته می‌کند که آموزش و پرورش باید از همکاری، همیاری ، همفکری و همرأیی آحاد مختلف جامعه استفاده کند و آموزش و پرورش به تنهایی با اتکای صرف به امکانات و بودجه دولتی امکان اداره ندارد.

فانی ادامه داد: مقام معظم رهبری در یکی از دیدار‌ها فرمودند که توسعه مشارکت در آموزش و پرورش ابعاد مختلفی از جمله مشارکت دانش‌آموزان،‌ مشارکت معلمین، مشارکت اولیای دانش‌آموزان، مشارکت مردم و مشارکت نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی دارد.

وی در خصوص توسعۀ مشارکت دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان در داخل مدرسه باید زمینه‌هایی پیدا کنند که فعال شوند زیرا دانش‌آموزان امروز به عنوان کارگزاران برای آینده کشور باید تربیت شوند بنابر این در مدرسه تمرین کار گروهی، مسئولیت‌پذیری، پرسشگری و نقد و بررسی مسائل را بیاموزند و فرصت شرکت در فعالیت‌های گروهی در مدرسه را پیدا کنند.

فانی با اشاره به اینکه مشارکت‌پذیری و فراتر از آن مشارکت‌جویی در آموزش و پرورش یک اصل برای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان است افزود: تشکلهای دانش‌آموزی،‌ بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، جمعیت هلال احمر و سازمان دانش‌آموزی چهار تشکلی هستند که می‌توانند در تحقق این امر ما را یاری کنند.

همچنین اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش‌آموزان نیز به لحاظ قدمت و اصالت می‌توانند کمکی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشند که البته معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در این دولت تلاش می‌کند که فعالیت این نهاد‌های نام برده را هماهنگ کند زیرا هم‌افزایی فعالیت‌های این نهاد‌ها کمک موثری می‌تواند در حوزه تعلیم و تربیت باشد.

فانی در پایان این کنگره خطاب به دانش‌آموزان عضو اتحادیه توصیه‌هایی را مطرح کرد و گفت: اتحادیه باید زاینده و پوینده هر سال بهتر از سال گذشته حرکت کند که با برنامه‌ریزی‌هایی که لایه‌های مختلف اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خواهد داشت می‌تواند هر روز بهتر از دیروز باشد.

فانی از حرکت در مسیر اعتدال به عنوان توصیه دیگر به دانش‌آموزان سخن گفت و افزود : تحمل نظرات دیگران، تعامل با دیگران و اتخاذ خط مشی اعتدال می‌تواند در جذب سایر دانش‌آموزان به مسیری که شما انتخاب کرده‌آید موثر باشد.

وی ادامه داد: شما دانش‌آموزان نباید خود را بی‌نیاز از علم‌آموزی، رشد و پویایی ببینید و امیدوارم که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با کمک سایر نهادهای فعال در مدرسه و با هماهنگی مجموعه نهاد‌ها بتواند از امکانات محدود بهره وری بالایی را داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحول ، سند ، ساحت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار