ویجر ۲ بر فراز بزرگترین قمر نپتون + عکس

تصاویر جدید با فاصله‌ای بسیار نزدیک، دارای تفکیک پذیری ۶۰۰ متر در پیکسل و رنگ‌هایی که به این قمر بسیار نزدیک‌اند، تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، دانشمندان ناسا با استفاده از تصاویر کاوشگر ویجر۲ که در سال ۱۹۸۹ بعنوان نخستین فضاپیما از نپتون و قمرش به نام "تریتون" بازدید نموده بود نقشه‌ای جدید از تریتون تهیه و در ویدئوکلیپی بازسازی شده این قمر شگفت انگیز را به تصویر کشیدند.


 
تصویری جدید از تریتون قمر نپتون که از داده‌های فضاپیمای ویجر ۲ که در سال ۱۹۸۹ در حال گذر از این قمر بود تهیه شده است.
 
تصاویر جدید با فاصله‌ای بسیار نزدیک، دارای تفکیک پذیری ۶۰۰ متر در پیکسل و رنگ‌هایی که به این قمر بسیار نزدیک‌اند، تهیه شده است.
 
در سال ۱۹۸۹ بخش اعظم نیمکره شمالی این قمر در تاریکی قرار داشت و از دید ویجر ۲ پنهان ماند. به دلیل سرعت این فضاپیما و چرخش کند تریتون فقط یک نیمکره از این جرم کیهانی مشاهده شد و مابقی این سطح یا در تاریکی بود یا به عنوان نشانه‌های مبهم و تار دیده می‌شد، اما پاول شنک، دانشمند موسسه سیاره‌ای و قمری در هاوستون امریکا با استفاده از تصاویر مخابره‌ شده فضاپیمای ویجر ۲ از این قمر، نقشه‌ای دقیق از این جرم کیهانی ارائه داده است.
 
دانشمندان فکر می‌کنند حرارت جذر و مدی، بخش درونی تریتون را ذوب کرده و آتشفشان‌ها، گسست‌ها و دیگر ویژگی‌های زمین‌شناسی را خلق کرده‌ که ویجر ۲ روی سطح زبر و سرد قمر مزبور مشاهده کرد.

این سیستم همچنین توده‌های گاز جوی را روی تریتون کشف کرد و آن را به عنوان یکی از اجرام فعال کیهانی به زمینیان شناساند. قمر تریتون در سال ۱۸۴۶ میلادی توسط ویلیام لازر کشف شد. مدار تریتون مخالف مدار سیاره نپتون است و همین ویژگی منحصر‌به‌فرد، این قمر را به گونه‌ای اسرار‌آمیز در سامانه خورشیدی قرار داده است. بررسی ابعاد مختلف این قمر و راز چرخش معکوس آن، همچنان معمایی در علم نجوم است.
برچسب ها: نپتون ، ناسا ، کاوشگر ، ویجر ، فضاپیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار