یادداشت/

"تئاتر" را رها نکنید!

"تئاتر" این روزها با نمایش‌های متفاوتی که به اجرا می‌رود، نیاز به بررسی و تامل بسیار دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ به نظر می‌رسد فیلم‌های شبکه‌های ماهواره‌ای که با هدف تخریب بنیان خانواده و ترویج خیانت زوجین تولید و پخش می‌شوند، روی تئاتر کشور ما هم تاثیر گذاشته و مفاهیم و موضوعات نیز امروزه در نمایش‌های ایرانی به چشم می‌خورد.
 
اکنون دو نمایش "دور همی زنان شکسپیر" و "دل سگ"  هر دو در تماشاخانه‌ی ایرانشهر اجرا می‌روند.


 
در نمایش"دورهمی زنان شکسپیر" چهره‌های شاخصی چون مهناز افشار، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری و سحر دولتشاهی و نسیم ادبی  حضور دارند و  "دل سگ" هم در فهرست خود افرادی مثل حبیب رضایی، نوید محمد زاده  را وارد کرده که  حضور همین افراد باعث شده مخاطبان بسیاری هر شب به دیدن این نمایش‌ها بروند.
 
اما چیزهایی در این نمایش‌ها وجود دارد که واقعا قابل تامل است. وقتی پای نمایش شکسپیر بنشینیم، در نیم ساعت ابتدا محو تماشای چهره‌های به ظاهر گریم شده که بیشتر شبیه آرایش‌های پر رنگ و لباس‌های پر زرق و برق شان می‌شویم.

 
اما قصه‌ی کلی نمایش از این قرار است که عشق و روابط انسانی حرف اول را می‌زنند و زنان نمایشنامه‌ی شکسپیر هرچند وقت یکبار به دلیل مشکلاتی که با همسرانشان دارند، دور هم جمع می‌شوند و شروع به بدگویی آن‌ها می‌کنند.
 
در بین این زنان "ژولیت" دختر مجردی است که قصد دارد با "رومئو" ازدواج کند اما زنان دیگر به او می‌گویند به هیچ وجه ازدواج نکن و او را از ازدواج منع می‌کنند،  نحوه ی برقراری ارتباط عشقی و بی اعتمادی به همسر از دیگر نکات این نمایش است،که به صورت طنز بیان می کنند و با این کار قصد دارند به نوعی فضای خنده داری را برای مخاطب ایجاد کنند.


اما همان‌طوری که در اول گزارش اشاره کردم، این نوع تئاتر‌ها تفاوتی با موضوعات غربی فیلم‌های ماهواره ای ندارند و با نگاهی در لایه‌های پنهان نمایش به ترویج خیانت و بی سرو سامانی خانواده می‌پردازند، البته در همین تماشاخانه‌ی ایرانشهر در سالن روبه روی نمایش "دورهمی زنان شکسپیر" ،نمایش "دل سگ" اجرا می‌رود.
 


این نمایش هم قصه‌ی سگی را می‌گوید که توسط پزشکی به انسان تبدیل شده است، البته این سگ به انسانی ولگرد تبدیل شده، طوری که هر شب مشروب می‌خورد و حرف هایی را به زبان می آورد که خلاف  عرف و جامعه ما است .



کسانی که این روزها تئاتر برای گذراندن وقت انتخاب کردند، تا کنون متوجه شده‌اند که نمایش‌های این روزها جز ترویج بی فرهنگی چیزی ندارند.
 
معلوم نیست تا کی این روند در تئاتر ایران ادامه خواهد داشت و تا کی مردم باید این تئاتر‌ها را ببینند و این موضوعات را در ذهنشان جای دهند و تاکی هیات نظارت و مرکز هنرهای نمایشی به همین صورت باقی می‌ماند و به راحتی به هر تئاتری با هر مفهومی مجوز اجرا می‌دهد.


 
امیدوارم بالاخره وزارت ارشاد و معاونت هنری فکری برای این بی فرهنگی در تئاتر کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار